Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2013-11-06, 15:57
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Till att börja med så är de som typiskt sett behöver gå ned mycket i vikt inte de som är ute i löpspåret var och varannan dag och springer milen. De tar allt som oftast promenader på sin höjd och begriper inte hur lite det faktiskt bränner och kompensationsäter precis lika mycket som de brände.

Det är marginellt lättare att hamna på kaloriunderskott med konditionsträning därför att du blir också hungrigare av att konditionsträna och det är väldigt lätt att hamna på minst balans om man inte är medveten om vad man äter. Hade det varit svårt att hamna på kaloribalans så hade alla som löptränar till slut dött om de ständigt låg på underskott.

Allting handlar, hur man än vrider och vänder på det, i slutändan om hur mycket kalorier du stoppar i dig. Träning är alltid bra, men det är inte det som får feta människor att gå ned i vikt och stanna där, det är kosthållningen.

Tycker fortfarande du generaliserar en hel del. Alla som vill gå ner i vikt behöver inte vara feta soffpotatisar eller totalt sakna disciplin.

Löpning är sannolikt bland det allra effektivaste om man vill öka förbränningen dramatiskt men även tex roddmaskin, spinning, cykling etc, etc fungerar bra. Knepet är dock att man bör hålla på ganska lång tid för rejäl förbränning.

Jag tex, har gått ner 6,5 kg sedan mitten av augusti sedan jag ökat på min löparträning. Äter ungefär likadant som tidigare.

Visst sjutton har maten enormt stor betydelse men jag reagerade på att du skrev att "Allting handlar om kosten.".

Ökar du förbränningen dramatiskt samtidigt som du åtminstone inte äter mer än tidigare så går du oftast ner i vikt om du inte åt helt sjuka mängder tidigare.
__________________
Senast redigerad av msthlm37 2013-11-06 kl. 16:07.
2013-11-06, 16:43
  #62
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av msthlm37
Tycker fortfarande du generaliserar en hel del. Alla som vill gå ner i vikt behöver inte vara feta soffpotatisar eller totalt sakna disciplin.

Löpning är sannolikt bland det allra effektivaste om man vill öka förbränningen dramatiskt men även tex roddmaskin, spinning, cykling etc, etc fungerar bra. Knepet är dock att man bör hålla på ganska lång tid för rejäl förbränning.

Jag tex, har gått ner 6,5 kg sedan mitten av augusti sedan jag ökat på min löparträning. Äter ungefär likadant som tidigare.

Visst sjutton har maten enormt stor betydelse men jag reagerade på att du skrev att "Allting handlar om kosten.".

Ökar du förbränningen dramatiskt samtidigt som du åtminstone inte äter mer än tidigare så går du oftast ner i vikt om du inte åt helt sjuka mängder tidigare.

Poängen är att du behöver inte träna överhuvudtaget för att gå ned i vikt. Träningen är alltså inte relevant för viktnedgången, bara hur mycket du äter i förhållande till vad du förbränner. Av den anledningen hävdar jag att allting handlar om kosten. Givetvis påverkar träning hur mycket man kan och behöver äta, men man måste fortfarande ha koll på sin kost om man tänkt att gå ned i vikt.

Jag förstår givetvis vad du menar, men jag håller helt enkelt inte med.
2013-11-06, 18:39
  #63
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av msthlm37
Tycker fortfarande du generaliserar en hel del. Alla som vill gå ner i vikt behöver inte vara feta soffpotatisar eller totalt sakna disciplin.

Löpning är sannolikt bland det allra effektivaste om man vill öka förbränningen dramatiskt men även tex roddmaskin, spinning, cykling etc, etc fungerar bra. Knepet är dock att man bör hålla på ganska lång tid för rejäl förbränning.

Jag tex, har gått ner 6,5 kg sedan mitten av augusti sedan jag ökat på min löparträning. Äter ungefär likadant som tidigare.

Visst sjutton har maten enormt stor betydelse men jag reagerade på att du skrev att "Allting handlar om kosten.".

Ökar du förbränningen dramatiskt samtidigt som du åtminstone inte äter mer än tidigare så går du oftast ner i vikt om du inte åt helt sjuka mängder tidigare.
Det är dock bevisat att konditionsträning inte bidrar till en ökad viktnedgång.

Äter man efter hunger så blir det tyvärr inte speciellt bra.
2013-11-06, 19:33
  #64
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Det är dock bevisat att konditionsträning inte bidrar till en ökad viktnedgång.

Äter man efter hunger så blir det tyvärr inte speciellt bra.

Det beror ju helt på individen.
Är man som jag ett stort jävla matvrak så är konditionsträningen en viktig del av viktnedgången, utan den skulle jag inte gå ner lika mycket som med den. Med detta i åtanke så blir ditt uttalande felaktigt.
Det sista håller jag dock med om.
2013-11-06, 20:17
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Det är dock bevisat att konditionsträning inte bidrar till en ökad viktnedgång.

Äter man efter hunger så blir det tyvärr inte speciellt bra.

Varsegod och lägg fram dina bevis.

Förbränner man en jäkla massa extra så ökar självklart chansen rejält att man hamnar på ett totalt kaloriminus för dagen, detta är totalt självklart.

Jag har aldrig påstått att man ska äta efter hunger eller att man inte har någon form av disciplin överhuvudtaget. Med mitt exempel äter man ungefär lika mycket mat under seriös regelbunden konditionsträning som innan. Har man inte fullständigt vräkt i sig mat innan så är chansen god att man börjar tappa vikt.

Helt självklara saker men ni säger mot mig? ;-)
2013-11-06, 20:21
  #66
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Det beror ju helt på individen.
Är man som jag ett stort jävla matvrak så är konditionsträningen en viktig del av viktnedgången, utan den skulle jag inte gå ner lika mycket som med den. Med detta i åtanke så blir ditt uttalande felaktigt.
Det sista håller jag dock med om.
Det är klart att det gör.

Nej, du kan justera ditt ätmönster och ändå gå ner i vikt. Se periodisk fasta.

Citat:
Ursprungligen postat av msthlm37
Varsegod och lägg fram dina bevis.

Förbränner man en jäkla massa extra så ökar självklart chansen rejält att man hamnar på ett totalt kaloriminus för dagen, detta är totalt självklart.

Jag har aldrig påstått att man ska äta efter hunger eller att man inte har någon form av disciplin överhuvudtaget. Med mitt exempel äter man ungefär lika mycket mat under seriös regelbunden konditionsträning som innan. Har man inte fullständigt vräkt i sig mat innan så är chansen god att man börjar tappa vikt.

Helt självklara saker men ni säger mot mig? ;-)
Du går ner i vikt av ett kcalunderskott, konditionsträning är inget måste alls.

Och källor hittar jag inga efter en snabbgoogling, jag kan ha fantiserat ihop det då folk jag diskuterar med oftast är pro styrketräning och minimera konditionsträningen för att bibehålla muskelmassa.
2013-11-06, 20:31
  #67
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Vi är överens här. Precis som du säger så är de flesta källorna av snabba kolhydrater och halvfabrikat ren skit. Min poäng är att vissa kolhydratkällor även är bra, och vissa fettkällor är dåliga. Det finns bra och dåliga källor av bägge slagen.



Fast nu är det inte jag som kommit med dumma hot mot dig. Du måste förstå att det väcker irritation när du propagerar för att alla kolhydrater är av ondo.



Paleo siktar på att äta som människan åt på stenåldern, alltså anpassat efter evolution. LCHF siktar på en kolhydratsnål kost. Utkomsten kan likna varandra, men det är olika dieter.



Alla på elitnivå är på Gunde Svans nivå. Jag trodde vi pratade om alla människor? Eller pratar vi bara om tjocka tanter?



Det är en gubbe som rabblar utan bevis. Han berättar om sina erfarenheter och inget mer. Kom upp med lite bevis för dina påståenden istället. Jag kan väl länka till en annan gubbe som pratar om motsatsen, att carbs är gudarnas gåva till människan, men det gör jag inte.



Om du kommer med ett påstående så måste du givetvis styrka det med bevis. Mitt ansvar, som motpol, är INTE att motbevisa din skit. Jag behöver inte motbevisa någonting, för du har inte kommit med någonting.

Du står fortfarande på ruta ett. Det enda du säger är att LCHF är bäst och kolhydrater är onda, för alla, i alla lägen. Du har INGENTING att komma med. Hur ska någon kunna ta dig seriöst?

Paleo/atkins/lchf är alla ketogena dieter. Snälla vi ska väl ändå höja oss en nivå över än att sitta och diskutera om 1+1=2... Det skiljer en del men alla går ut på att äta naturligt. Det är namnet som skiljer dom åt. Egentligen olyckligt att dom ens har namn för annars skulle det inte vara kontroversiellt.

Var och när startade jag en tråd där det står att lchf är bäst? Väldigt vad du tar saker ur luften...

Så jag antar att du gillar paleokost och träning?

Vad är ditt agg mot feta tanter?

Nämn något jag ska bevisa eller resonera runt så ska jag försöka. vilka av mina påståenden är felaktiga?Du själv verkar sladda rätt mycket runt min fråga om kcal från godis ställt mot samma mängd kcal bacon och vad resultet blir.

Nej det är sant att du inte hotat men några andra från Sesame Street har förärat mig och andra med hot. Jag menar hur patetiskt kan det bli? Vad är ni rädda för? Har aldrig någonsin fallit mig att be någon skära haslen av sig för att personen gillar hallonbåtar. Du förstår väl hur bisarrt beteendet är?
2013-11-06, 20:42
  #68
Medlem
LabiSiffres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Nej det är sant att du inte hotat men några andra från Sesame Street har förärat mig och andra med hot. Jag menar hur patetiskt kan det bli? Vad är ni rädda för? Har aldrig någonsin fallit mig att be någon skära haslen av sig för att personen gillar hallonbåtar. Du förstår väl hur bisarrt beteendet är?

Grejen är att jag föreslog en halshuggning pga att du är dum i huvudet, inte pga din lchf-propaganda. Sen att det möjligtvis hänger samman är en annan femma. Hur du får det till ett hot vet jag inte men nu öppnades ännu en chans för dig att starta en skittråd som handlar om hur kolhydrater är djävulens påhitt , lucky you!
2013-11-06, 20:43
  #69
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Jag börjar
1) jag går ner i vikt, alltså fettvikt.
2) ser ut att öka i muskelmassa
3) blir inte lika trött emellan övningarna
4) blir starkare
5) får ingen mjölksyra

1. Muskler och vatten också.
2. Man förlorar muskler på ett underskott.
3. Tar man bort den mest effektiva energi-källan, kolhydrater så är man illa ute.
4. Individuellt placebo.
5. är det negativt?

enda fördelen är att man slipper borsta tänderna om man utesluter alla kolhydrater... och stopp i magen.
2013-11-06, 20:46
  #70
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Nämn något jag ska bevisa eller resonera runt så ska jag försöka. vilka av mina påståenden är felaktiga?Du själv verkar sladda rätt mycket runt min fråga om kcal från godis ställt mot samma mängd kcal bacon och vad resultet blir.
Du kan lägga fram bevis för att man går ner mer i FETTVIKT av ketogena dieter ur ett långsiktigt perspektiv. Du kan också få lägga fram för bevis att man inte kan gå upp i vikt av LCHF vilket jag sett det påstås lite här och där(kanske inte av dig).
2013-11-06, 20:48
  #71
Medlem
MisterToms avatar
Bemöt påståenden du inte håller med om i trådarna där det diskuteras.
Vill du diskutera hur saker diskuteras på Flashback så kan du göra det i Flashback-delen, det har inte något med näring att göra.
Anser du att någon brutit mot våra regler så rapportera inlägget.

Tråd låst.
/Moderator
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback