Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-22, 16:59
  #5317
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Som med all typ av jobbsökande så handlar det om att visa vad man har för kompetens. Det där är en riktlinje, kan du bevisa att du uppnår den nivån eller högre så kommer de säkerligen att överväga anställa dig. Ett tips är att du skriver något officiellt engelskt språktest som tex TOEIC, ett test som japaner överlag är väldigt kåta i.

Känner du någon svensk som jobbar i Japan som engelsklärare? Tror du man kan landa ett jobb om man har utbildning från Sverige och bra resultat från TOEIC? Alla amerikanare är så negativa online så det låter ju snäppet omöjligt.
Citera
2016-05-22, 18:36
  #5318
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karikea
Känner du någon svensk som jobbar i Japan som engelsklärare? Tror du man kan landa ett jobb om man har utbildning från Sverige och bra resultat från TOEIC? Alla amerikanare är så negativa online så det låter ju snäppet omöjligt.

Nej, jag känner ingen svensk som har jobbat som det i Japan (någon annan här i tråden gjorde ju dock det, så han vet förhoppningsvis lite mer konkreta saker), men däremot har jag stött på ett flertal amerikaner som har jobbat som engelsklärare i Japan. Är det något som de har haft gemensamt så är det att de har varit helt outbildade och inte haft någon arbetslivserfarenhet att tala om, som sedan åker till Japan och förväntar sig att få jobb direkt osv. Om det är standard hos amerikaner som försöker jobba som lärare i Japan så kan jag förstå att de låter väldigt negativa online; de har helt enkelt svårt att få jobb därför att de saknar meriter.

Citat:
Ursprungligen postat av nickepicke77
Kortet måste köpas innan du reser till Japan och växlas in på plats. Observera att det inte är säkert att det gäller för alla avgångar på Shinkansen, speciellt de snabbare avgångarna med färre stopp.

Se till att skaffa ett Suica-kort (heter så i Tokyo, men liknande kort finns i andra städer) för resor med lokaltåg och tunnelbana. Kortet laddas med pengar i automat på stationerna och kan även användas som kontantkort för att handla i automater. Om pengarna inte räcker för sträckan du rest, så kan du betala mellanskillnaden på vägen ut från stationen (Separat utgång för fare adjust). Samma kort kan användas i flera städer, bl a Tokyo, Kyoto och Sapporo.
Det bör tilläggas att Shinkansen-kortet, aka JR Railpass, gäller för, med några få undantag, all publik trafik som drives av något av JR-företagen (dvs nästan all form av pendeltåg i Japan, inklusive de pendeltåg som går över mark i Tokyo, men dock inte tunnelbanan).
__________________
Senast redigerad av bjornebarn 2016-05-22 kl. 18:42.
Citera
2016-05-23, 02:36
  #5319
Medlem
xlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karikea
Genom olika forum. Jag vet en kille som bott i Australien i flera år med utbildning som sökte ett 20-tal jobb men fick inte ett enda ja. Är det lättare om man faktiskt åker till Japan och frågar i person? Och om man kollar på många olika företags hemsidor står det ofta såhär:

"If an applicant is from a country where English is not the native language (or not the only native language), they must have a total of at least 10 years of education from schools where English is the primary mode of education and a Bachelor’s degree from an accredited institution in an English speaking country."

Självklart är det lättare på plats. Om ett företag/skola nu trots allt skulle sponsra någon de aldrig träffat samt inte ens bor i landet så antar jag att de har rätt höga krav. Speciellt om du inte har språket som modersmål.

Kom till Japan på ett turistvisum, gå på några intervjuer. Du uppfyller redan alla krav på visum - så det är upp till företaget om dom är villiga att sponsra dig. Det är inget direkt som stoppar dom.

Jag känner inga svenskar som jobbar som lärare just nu, men jag har bott i Japan i 13 år, och har sett svenskar komma och gå.. i dussin.

Craigslist har ett bra utbud av jobb, konstant.
http://tokyo.craigslist.jp/search/edu

Vidare skulle jag nog rekommendera TEFL/TESOL före TOEIC.
TOEIC är absolut inget mått på hur bra engelska du faktist kan prata/lära ut.
http://www.teflonline.com/
__________________
Senast redigerad av xlr 2016-05-23 kl. 02:42.
Citera
2016-05-23, 07:28
  #5320
Medlem
De tva JR-linjerna/-tagen som du inte kan aka med med JR-passet ar Nozomi (mellan Shin-Osaka och Tokyo) och Mizuho (mellan Shin-Osaka och Kagoshima).

Det sags att JR-foretagen diskuterar att salja tagpassen i Japan ocksa.
http://www.japantimes.co.jp/news/201.../#.V0KUquk5E-U
Citera
2016-05-23, 13:20
  #5321
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xlr
Självklart är det lättare på plats. Om ett företag/skola nu trots allt skulle sponsra någon de aldrig träffat samt inte ens bor i landet så antar jag att de har rätt höga krav. Speciellt om du inte har språket som modersmål.

Kom till Japan på ett turistvisum, gå på några intervjuer. Du uppfyller redan alla krav på visum - så det är upp till företaget om dom är villiga att sponsra dig. Det är inget direkt som stoppar dom.

Jag känner inga svenskar som jobbar som lärare just nu, men jag har bott i Japan i 13 år, och har sett svenskar komma och gå.. i dussin.

Craigslist har ett bra utbud av jobb, konstant.
http://tokyo.craigslist.jp/search/edu

Vidare skulle jag nog rekommendera TEFL/TESOL före TOEIC.
TOEIC är absolut inget mått på hur bra engelska du faktist kan prata/lära ut.
http://www.teflonline.com/

Har kollat in craigslist lite. Har lyckats hitta 1 annons (skola ägd av en utlänning) som inte skriver något om att man bör vara s.k native speaker. Annars så har alla annonser två likheter, och det är att;
1. Vara native speaker.
2. Inneha ett arbetsvisum.

Men man får väl ta och åka dit och prova och se helt enkelt.
Citera
2016-06-02, 21:37
  #5322
Medlem
Sjokorts avatar
Hur funkar tunnelbanan i Tokyo? Jag planerar att vara en vecka i Tokyo och kommer således transportera mig med tunnelbana. Var köper man kort, eller köper man resa för resa? Hur länge är tunnelbanan igång om nätterna? Jag har ett JR-kort, kan jag använda det på något sätt?

Dessutom, är det något jag absolut inte får missa i Tokyo?

En fråga till, bör man ta ut en uppsjö kontanter eller funkar visa-kort överallt?

Om någon som är luttrad på Japan/Tokyo så skicka gärna ett PM. Har lite mer frågor. Skulle verkligen uppskattas!
__________________
Senast redigerad av Sjokort 2016-06-02 kl. 21:57.
Citera
2016-06-03, 02:52
  #5323
Medlem
xlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjokort
Hur funkar tunnelbanan i Tokyo? Jag planerar att vara en vecka i Tokyo och kommer således transportera mig med tunnelbana. Var köper man kort, eller köper man resa för resa? Hur länge är tunnelbanan igång om nätterna? Jag har ett JR-kort, kan jag använda det på något sätt?

Dessutom, är det något jag absolut inte får missa i Tokyo?

En fråga till, bör man ta ut en uppsjö kontanter eller funkar visa-kort överallt?

Om någon som är luttrad på Japan/Tokyo så skicka gärna ett PM. Har lite mer frågor. Skulle verkligen uppskattas!

Tokyos tunnelbana / tågsystem drivs av ett flertal aktörer så ditt bästa val är att köpa ett laddningsbart NFC-kort (SUICA eller PASMO) som du kan använda som betalning när du går in och ut igenom biljettgrindarna. Du kan dessutom använda dessa kort som betalning i de flesta närbutiker och automater.

Tågen slutar gå runt midnatt, och startar igen från runt 5 på morgonen beroende på linje.
Citera
2016-06-03, 14:20
  #5324
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjokort
En fråga till, bör man ta ut en uppsjö kontanter eller funkar visa-kort överallt?

Om någon som är luttrad på Japan/Tokyo så skicka gärna ett PM. Har lite mer frågor. Skulle verkligen uppskattas!

Det har varit svårt utan kontanter i Japan tidigare, men nu för tiden så fungerar kort på de flesta ställen, speciellt i städer. Hotell, restauranter, större affärer, kiosker tar i regel emot kort. Det är dock ändå vanligt med affärer och annat som inte tar emot kort, så min rekommendation är att du har kanske ~20 000 yen med dig, och sedan använder kort när du kan. Kollektivtrafik tar inte kort. Shinkansen tar kort, men då måste du ställa dig i kö till en bemannad kassa för att köpa biljetter.

Det är dock relativt lätt att ta ut kontanter. Svenska kort fungerar i 7/11, Japan Post (JP), Aeon och Citibank. 7/11 finns typ överallt i städer och är öppna dygnet runt. JP är lite ovanligare och har även bara öppet under lite mer än arbetstid. Likaså Aeon. Citibank har väldigt dåligt utbud av bankomater.
Citera
2016-07-03, 20:52
  #5325
Medlem
I maj, 2016 besökte jag Japan, mitt 117:e land / autonoma region.
Under 17 dagar reste jag runt i landet med tåg och buss, flera resor med Shinkansen.
Jag besökte städer som Tokyo, Takaya, Hiroshima, Himeji, Kyoto och Nara. Dessutom besökte jag Nikko, Shirakawa-go, Izu Kogen och ön Miyajima.
Kanske kan min resa vara inspiration till egna resor?
http://stalvik.se/resor/japan-resa/
Citera
2016-08-05, 14:24
  #5326
Medlem
Domyojis avatar
Minns nar jag bruka supa mig full o posta skit i traden, och nu star den tom... manga manga ar sen men fortf vemodigt.

Japan e annorlunda oxa.

Citat:
Ursprungligen postat av trekker441
I maj, 2016 besökte jag Japan, mitt 117:e land / autonoma region.
Under 17 dagar reste jag runt i landet med tåg och buss, flera resor med Shinkansen.
Jag besökte städer som Tokyo, Takaya, Hiroshima, Himeji, Kyoto och Nara. Dessutom besökte jag Nikko, Shirakawa-go, Izu Kogen och ön Miyajima.
Kanske kan min resa vara inspiration till egna resor?
http://stalvik.se/resor/japan-resa/
Citera
2016-08-08, 07:23
  #5327
Medlem
xlrs avatar
Håller med dig min vän.

Citat:
Ursprungligen postat av Domyoji
Minns nar jag bruka supa mig full o posta skit i traden, och nu star den tom... manga manga ar sen men fortf vemodigt.

Japan e annorlunda oxa.
Citera
2016-08-08, 21:38
  #5328
Medlem
Jag har varit i Japan en gång innan och börjar bli sugen på att åka tillbaka igen. Är mest sugen på att åka över jul och nyår denna gången. Så det jag undrar är.
Hur är Japan över jul och nyår?
Är det mycket som är stängt?
Vilka ställen bör man besöka på vintern?
Framförallt hur är Tokyo på vintern?
Även intresserad av Nagoya. Hur är den staden?
Funderade på att åka skidor men orkar inte släppa på utrustning. Hur är grejerna man kan hyra på diverse skidorter?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2251729

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback