Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-09, 00:05
  #5329
Medlem
Domyojis avatar
XLR - respekt.

Citat:
Ursprungligen postat av HolePatrol
Jag har varit i Japan en gång innan och börjar bli sugen på att åka tillbaka igen. Är mest sugen på att åka över jul och nyår denna gången. Så det jag undrar är.
Hur är Japan över jul och nyår?
Är det mycket som är stängt?
Vilka ställen bör man besöka på vintern?
Framförallt hur är Tokyo på vintern?
Även intresserad av Nagoya. Hur är den staden?
Funderade på att åka skidor men orkar inte släppa på utrustning. Hur är grejerna man kan hyra på diverse skidorter?

Japan suger, kanske inte over jul men over nyar, folk aker hem till sina foraldrar och laser in sig i en vecka. Well, du kan.supa dig full pa count down vilket ar najs. Forovrigt kukkallt.

Nagoya suger rov, vad fan ska du HIT och gora?

Borde val ga o hyra skidutrustning. Manga utlanningar gillar Niseko i Hokkaido. Men om du hade tankt dig Nagano elr dylikt kika dera hemsidor. De har dagsutflykter fran Tokyo etc oxa om du vill stanna dar. Galler val Nagoya oxa antar att Takayama i Gifu ar poppis, ligger nara oxa.

Japan kommer liksom ge dig, som du redan vet, olika upplevelser beroende pa var du drar. Och aven om jag far Tokyo att lata tomt nu kommer det inte eka pa nyar, tydligen ar det smockfullt iaf pa tolvslaget! Sen ar det kanske roligt o vara dar speciellt januari 1,2,3 for att du far chansen att dra till en shrine och gora hatsumode. Vilket ar typ 'hej gudarna, plix ge mig ett grymt ar med mkt cash brudar o framgang' elr dylikt man onskar sig ett gott nytt ar liksom. Kanske kan vara coolt?

Japan ass. Du kan inte leva med henne, du kan inte leva utan henne.
Citera
2016-08-09, 20:27
  #5330
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Domyoji
XLR - respekt.



Japan suger, kanske inte over jul men over nyar, folk aker hem till sina foraldrar och laser in sig i en vecka. Well, du kan.supa dig full pa count down vilket ar najs. Forovrigt kukkallt.

Nagoya suger rov, vad fan ska du HIT och gora?

Borde val ga o hyra skidutrustning. Manga utlanningar gillar Niseko i Hokkaido. Men om du hade tankt dig Nagano elr dylikt kika dera hemsidor. De har dagsutflykter fran Tokyo etc oxa om du vill stanna dar. Galler val Nagoya oxa antar att Takayama i Gifu ar poppis, ligger nara oxa.

Japan kommer liksom ge dig, som du redan vet, olika upplevelser beroende pa var du drar. Och aven om jag far Tokyo att lata tomt nu kommer det inte eka pa nyar, tydligen ar det smockfullt iaf pa tolvslaget! Sen ar det kanske roligt o vara dar speciellt januari 1,2,3 for att du far chansen att dra till en shrine och gora hatsumode. Vilket ar typ 'hej gudarna, plix ge mig ett grymt ar med mkt cash brudar o framgang' elr dylikt man onskar sig ett gott nytt ar liksom. Kanske kan vara coolt?

Japan ass. Du kan inte leva med henne, du kan inte leva utan henne.

Tack för svaret!
Är precis det jag är lite orolig för att folk är ledig och då är massa saker som kan vara intressant att besöka är stängda.

Får ta och läsa in mig mer på skidåkningen.
Citera
2016-08-13, 06:37
  #5331
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HolePatrol
...
Funderade på att åka skidor men orkar inte släppa på utrustning. Hur är grejerna man kan hyra på diverse skidorter?
Pa storre orter ar det inga problem att hyra lite finare utrustning. Pa mindre orter kan det dock vara lite si och sa med det.
Citera
2016-08-19, 06:23
  #5332
Medlem
Domyojis avatar
Ville skicka en flaska hibiki till Sverige till jsg insag att skatt tull o frakt skulle uppga till typ 2000kr. Nej, tack.
Citera
2016-08-19, 10:16
  #5333
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domyoji
Ville skicka en flaska hibiki till Sverige till jsg insag att skatt tull o frakt skulle uppga till typ 2000kr. Nej, tack.

Källa på det tack...

På rakuten hittar jag 70 cl Hibiki för 15000 yen (ca 1200 kronor; eller har du tänkt köpa någon form av special edition?), vilket gör det till en sk lågvärdesförsändelse om du skickar den som gåva till dig själv. Det innebär att ingen tullavgift tas ut.

Skatt skall dock betalas enligt följande skattesats: 511.48 kr/liter ren alkohol
Hibiki ligger på 43 volym-%, så skatten blir då 0.7*0.43*511.48 = 154 kr

När jag själv skickar paket från Japan så brukar det hamna mellan 5000 och 10 000 yen, men då skickar jag ofta lite större kartonger. 5000 yen skulle du säkert kunna skicka din hibiki för, med flygfrakt.

Total kostnad för tull, skatt och frakt blir därmed ca: 154+400=554 kronor
Citera
2016-08-19, 14:54
  #5334
Medlem
Domyojis avatar
17000 med box. 5000 i frakt.

Alkoholskatt som du forklarade. Stammer.

Plus tull OCH(?) moms som tillkommer pa alkohol over 500 kr. Som jag tyckte verkade uppkomma i 20% av varupriser vardera. Verkade vara en massa pengar iaf.

Laste pa tullverket och posten och sa. Bra om nagon kan pavisa nagot annat. 600 ar inte lite heller dock.

Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Källa på det tack...

På rakuten hittar jag 70 cl Hibiki för 15000 yen (ca 1200 kronor; eller har du tänkt köpa någon form av special edition?), vilket gör det till en sk lågvärdesförsändelse om du skickar den som gåva till dig själv. Det innebär att ingen tullavgift tas ut.

Skatt skall dock betalas enligt följande skattesats: 511.48 kr/liter ren alkohol
Hibiki ligger på 43 volym-%, så skatten blir då 0.7*0.43*511.48 = 154 kr

När jag själv skickar paket från Japan så brukar det hamna mellan 5000 och 10 000 yen, men då skickar jag ofta lite större kartonger. 5000 yen skulle du säkert kunna skicka din hibiki för, med flygfrakt.

Total kostnad för tull, skatt och frakt blir därmed ca: 154+400=554 kronor
Citera
2016-08-19, 23:09
  #5335
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domyoji
17000 med box. 5000 i frakt.

Alkoholskatt som du forklarade. Stammer.

Plus tull OCH(?) moms som tillkommer pa alkohol over 500 kr. Som jag tyckte verkade uppkomma i 20% av varupriser vardera. Verkade vara en massa pengar iaf.

Laste pa tullverket och posten och sa. Bra om nagon kan pavisa nagot annat. 600 ar inte lite heller dock.

Nu skall jag inte påstå att jag vet helt säkert hur det hela fungerar, men iaf. 17000 yen motsvarar i dag ca 1420 kronor. Gåvor med värde upp till 1500 kronor är tullbefriade, så det som skall betalas är moms, samt alkoholskatt (jag rättar alltså mitt inlägg ovan, där jag glömde bort momsen). Moms läggs till som 25 % av alkoholskatten, och är därmed obereonde av alkoholdryckens värde i sig.

Alkoholskatt: 0.7*0.43*511.48 = 154 kr
Moms: 0.25*154 = 38 kr
Frakt: 5000 yen, typ 420 kronor
Totalt: 612 kronor + 17000 yen för varan i sig

Om du istället beställer varan så skall du tänka på att fraktkostnaden räknas med i värdet på varan, så isf kommer du upp över 1500 kronor och kommer även behöva betala tullavgift på några få procent.

Jag är fortfarande intresserad av hur du kom upp i 2000 kronor. Kanske har jag missat något?
Citera
2016-08-19, 23:35
  #5336
Medlem
Domyojis avatar
Gavor upp till 1500 ar tullbefriande men galler ej alkoholhaltiga drycker (enligt de sjalva)

Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Nu skall jag inte påstå att jag vet helt säkert hur det hela fungerar, men iaf. 17000 yen motsvarar i dag ca 1420 kronor. Gåvor med värde upp till 1500 kronor är tullbefriade, så det som skall betalas är moms, samt alkoholskatt (jag rättar alltså mitt inlägg ovan, där jag glömde bort momsen). Moms läggs till som 25 % av alkoholskatten, och är därmed obereonde av alkoholdryckens värde i sig.

Alkoholskatt: 0.7*0.43*511.48 = 154 kr
Moms: 0.25*154 = 38 kr
Frakt: 5000 yen, typ 420 kronor
Totalt: 612 kronor + 17000 yen för varan i sig

Om du istället beställer varan så skall du tänka på att fraktkostnaden räknas med i värdet på varan, så isf kommer du upp över 1500 kronor och kommer även behöva betala tullavgift på några få procent.

Jag är fortfarande intresserad av hur du kom upp i 2000 kronor. Kanske har jag missat något?
Citera
2016-08-20, 16:34
  #5337
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domyoji
Gavor upp till 1500 ar tullbefriande men galler ej alkoholhaltiga drycker (enligt de sjalva)

Du har rätt, så tull skall också betalas. Jag har förgäves försökt hitta vad tullsatsen ligger på för alkoholdrycker....... den brukar inte vara så hög och schablonsatsen ligger på 2.5 %, men den kan vara högre än så.

Iaf, det skall mycket till för att komma upp till de 2000 kronor du först nämnde Var ligger smärtgränsen för dig?

Eventuellt kan det vara billigare att köpa från en affär inom EU: https://www.amazon.co.uk/Suntory-Whi.../dp/B003ZINBY6
Citera
2016-08-21, 00:13
  #5338
Medlem
Pa whisky ar dar ingen tull. Moms ar dar dock givetvis. Glom inte att inkludera fraktkostnaden nar du raknar ut hur mycket du skall betala i moms.
Citera
2016-08-22, 00:14
  #5339
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blimp
Pa whisky ar dar ingen tull. Moms ar dar dock givetvis. Glom inte att inkludera fraktkostnaden nar du raknar ut hur mycket du skall betala i moms.

Det står uttryckligen på Tullverkets hemsida att tullavgift skall betalas på alkohol, eller är just Whisky undantaget då? Vidare så skall frakkostnad endast inkluderas i försändelsens värde då det rör sig om ett Internetköp. Skickar man det som en gåva skall endast innehållets värde inkluderas då momsen beräknas.
Citera
2016-08-22, 03:52
  #5340
Medlem
Ja, det stammer att pa alkohol skall det betalas tull pa forsta kronan, men pa just whisky ar tullen 0%.
Jag ar lite osaker hur du kommer att se denna link, men den ger dig vad tullen ar pa whisky, single malt fran Japan.
http://tulltaxan.tullverket.se/tarif...ationId=897246

Nu kan jag valdigt lite om whisky, sa det kanske inte rorde sig om single malt.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2251729

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback