Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-04, 01:18
  #6517
Medlem
Kumabjorns avatar
Dessutom är det så att vare sig 猪 eller 豚 är i sammanhanget relevant. Tecknet för vildsvinets år är 亥, samtliga astraldjur avviker från de biologiska djuren. Användes också för vildsvinets timme, klockan tio på kvällen fram till midnatt.

Här är den japanska definitionen:
十二支の一つで、最後に位するもの。動物では、猪に当てる。
Citera
2019-01-04, 22:01
  #6518
Medlem
Domyojis avatar
Justja, 十二支 e viktigt o komma ihag, nagot var o varannan gaijin larde sig nar hundens ar inte skrevs som shogakusei inu-kanjin, sjalv larde jag mig det i Hunter x Hunter, sa det sa

Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Dessutom är det så att vare sig 猪 eller 豚 är i sammanhanget relevant. Tecknet för vildsvinets år är 亥, samtliga astraldjur avviker från de biologiska djuren. Användes också för vildsvinets timme, klockan tio på kvällen fram till midnatt.

Här är den japanska definitionen:
十二支の一つで、最後に位するもの。動物では、猪に当てる。
Citera
2019-01-05, 05:15
  #6519
Medlem
Kumabjorns avatar
Vad som kan hända när gaijin får för sig att de kan skapa egna japanska ord.
En artikel om himmalavad japanska.
Citera
2019-01-15, 08:36
  #6520
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Damp ner på Narita i förrgår. Gick till JR-disken och köpte Nex till Shinagawa. Dom splittrar tåget vid Tokyo och det är ju först i vagnen dom ropar ut vilka vagnar som går mot Yokohama och vilka som går mot Ikebukuro, värdelöst! Borde vara bättre skyltat. Föredrar tveklöst Haneda men just nu är biljetterna från Shanghai svindyra så man får vika ner.

I alla fall, byter till Yamanote vid Shinagawa och stiger av vid Meguro, då får jag givetvis justera biljetten med 170 Yen extra. Sa du inte Kumabjörn att hela sträckan ingår? Båda är ju JR och dom tar ju rätt fett betalt, drygt 3000Yen. Keisei tar ju bara 1000 yen till Ueno eller 2000 yen för Skyliner så jag tycker detta är svinaktigt av JR men jag kom sent typ 2100 till Narita så ville ha det bekvämt.

Om du köper en biljett till Shinagawa, så får du ett säte i en vagn som går till Shinagawa; inget problem med utrop på perrongen, bara att titta på biljetten där vagn- och sätesnummer står tryckt.

Om du hade NeX-biljetten med dig hela tiden till Meguro, så borde du inte ha behövt betala extra i Meguro.. förstår inte varför de ville ha extra betalt.. Så här står det på JR Easts webbsida för NeX:

After boarding the N'EX, passengers may transfer to another JR East train (excluding limited express trains) to any JR East station within the designated Tokyo train area. After exiting a ticket gate, the ticket cannot be used for re-entry.
Citera
2019-01-15, 09:48
  #6521
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dag.klingstedt
Om du köper en biljett till Shinagawa, så får du ett säte i en vagn som går till Shinagawa; inget problem med utrop på perrongen, bara att titta på biljetten där vagn- och sätesnummer står tryckt.

Om du hade NeX-biljetten med dig hela tiden till Meguro, så borde du inte ha behövt betala extra i Meguro.. förstår inte varför de ville ha extra betalt.. Så här står det på JR Easts webbsida för NeX:

After boarding the N'EX, passengers may transfer to another JR East train (excluding limited express trains) to any JR East station within the designated Tokyo train area. After exiting a ticket gate, the ticket cannot be used for re-entry.
Japp, men vid Meguro tjöt spärren och det blev till att adjust fare för 170 yen. Första gången detta händer mig. Har tidigare (för några år sedan) åkt Tokaido Shinkansen från Osaka och då ingick Yamanote.
Citera
2019-01-22, 21:10
  #6522
Medlem
Eoppoyzs avatar
Är det någon som har tips på hur man kan få ett sponsrat jobbvisum i Japan som svensk? Det där med engelsklärare är väldigt begränsat om man har fel nationalitet eller icke-engelsk utbildning, även om det inte är omöjligt. Men det finns ju andra yrken och tyvärr kräver de oftast en nivå på japanska som är betydligt högre än min nivå (av förståeliga skäl förvisso).
Citera
2019-01-23, 00:36
  #6523
Medlem
Kumabjorns avatar
Du är medveten om de nya visumregler som skall införas? Vet inte vad du gjort tidigare, men det har aldrig varit lättare att fixa ett jobbvisum till Japan än nu.
Citera
2019-01-23, 09:41
  #6524
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Du är medveten om de nya visumregler som skall införas? Vet inte vad du gjort tidigare, men det har aldrig varit lättare att fixa ett jobbvisum till Japan än nu.

Jag har hört talas om det, men kraven är lite bisarra. Jag skulle inte kunna ta med min flickvän enligt dessa regler. Dessutom har jag en fil kand redan. Sedan kräver de väl i princip flytande japanska från dag ett?
Citera
2019-01-23, 09:50
  #6525
Medlem
75190255508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag har hört talas om det, men kraven är lite bisarra. Jag skulle inte kunna ta med min flickvän enligt dessa regler. Dessutom har jag en fil kand redan. Sedan kräver de väl i princip flytande japanska från dag ett?

Borde du inte kunna söka efter jobb på utländska företag där din fil kand är relevant?
Nu vet jag inte vad din utbildning är, så jag kan inte svara på hur lätt det är. Har du kollat på siter som inriktar sig till utlänningar?

Annars kan du ju försöka fixa jobb på IKEA i Sverige och ansöka om att bli förflyttad till Japan. Mycket bättre avtal än om du skulle söka till IKEA direkt i Japan.
Citera
2019-01-23, 11:50
  #6526
Medlem
Kumabjorns avatar
75190... är en klok kvinna. Bra förslag. Ikea är dessutom inte särskilt intresserad i din utbildning, mer i din inställning, vilja och attityd.
Citera
2019-01-23, 12:27
  #6527
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 75190255508
Borde du inte kunna söka efter jobb på utländska företag där din fil kand är relevant?
Nu vet jag inte vad din utbildning är, så jag kan inte svara på hur lätt det är. Har du kollat på siter som inriktar sig till utlänningar?

Annars kan du ju försöka fixa jobb på IKEA i Sverige och ansöka om att bli förflyttad till Japan. Mycket bättre avtal än om du skulle söka till IKEA direkt i Japan.

Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
75190... är en klok kvinna. Bra förslag. Ikea är dessutom inte särskilt intresserad i din utbildning, mer i din inställning, vilja och attityd.

Det är ett akademiskt ämne. Japan är ju smått besatt av examen men vilket ämne verkar vara mindre relevant. Det är ju ett akademiskt ämne. Jag hoppas dock på att få min master färdig innan jag flyttar dit.

Problemet med Ikea är att de minskar på personalen globalt. Annars hade det varit ett bra alternativ.
Citera
2019-01-23, 13:14
  #6528
Medlem
Kumabjorns avatar
Ikeas personalminskning är för att skapa utrymme för ett generationsskifte.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2251729

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback