Citat:
Ursprungligen postat av Vingar
Fula, dåliga efterapningar av Windows XP:s gränssnitt ger jag inte mycket för, inte heller att de inte kan enas om sådant som EN widget (t.ex. knappar) utan måste ha 666 olika bibliotek för allt; eller att muspekaren är en lågprioriterad process så att den blir ryckig (kanske du inte tänker på, men testa en mac så märker du skillnad). Och hur vore det om alla dessa tusentals open source-programmerare kunde plocka in en eller två grafiska killar som kunde fixa gränssnitt etc? Hur vore det om man kunde få ett enkelt ljudkort eller en skrivare att fungera utan en massa problem? Plug'n'play någon?
Jag har aldrig haft plug'n'play-problem med linux i modern tid. Alla vanliga och ovanliga prylar jag pluggat in har fungerat med (nästan) inget krångel. Angående allt det andra du klagar på: det är just därför linux är open source; om du tycker att något ser tokigt ut eller fungerar dåligt kan du fixa det själv. Jag har inte mycket till övers för folk som gnölar över något de lätt kan göra något åt. Skulle du kunna berätta vilka problem just du har haft med ljudkort och skrivare? Det har nämligen aldrig krånglat med något för mig. För ett par dagar sedan startade jag ett bluetooth-verktyg, som jag aldrig startat eller ens visste att det hade installerats. Jag startar sökningen efter enheter, men kom på att jag inte har pluggat i min bluetooth-usb-dongle. Jag gör det mitt under sökningen, och ett par sekunder senare visas en lista på hittade bluetooth-enheter. Den både hittade donglen, installerade korrekta drivrutiner, startade den, och hittade min mobil. Det är vid sådana tillfällen man känner hur mycket linux har vuxit till sig

.
Citat:
Linux är bra på pappret, men operativsystemet är fortfarande i bebis-stadiet.
När den där meningen var 100% korrekt hade jag fortfarande inte utvecklat finmotorik (grovt överdrivet, men du fattar andemeningen). Kan du i så fall förklara varför en allt större del av alla servrar på nätet kör Linux? Eller att allt fler mjukvaruföretag börjar porta sina produkter till linux? (Exempel: Nero har portat sitt flaggskepp till linux, något jag aldrig trodde skulle hända)
Citat:
Jag vill att det operativsystem jag arbetar med ska kännas gediget och professionellt - inte som nåt jävla hobbyprojekt. Allvarligt, att kalla Mac OS för javaliknande är att kasta en bautasten i ett glashus om man är Linux-användare.
Ett klargörande: Jag ogillar inte Mac eller något av dess OS, jag tycker bara att det är extremt störande när folk läser PC och tänker Windows. Jag kan som sagt inte uttala mig om Mac OS X, då den senaste version av MacOS jag testat på allvar var version 8 (tror jag). Men det jag såg då var skrämmande, det kändes mer som en lekstuga än ett OS (Vilket kanske var anledningen till att alla dagis och lågstadieskolor jag besökt har haft minst en Mac (på den tiden), men aldrig några arbetsplatser...). Sedan förstår jag inte charmen med alla krusiduller både Windows XP och Mac OS X har i sitt grafiska interface. Windows har gett upp både säkerhet, stabilitet och funktionalitet för en enda sak: användarvänlighet. Vilket är just därför som det blivit så populärt, folk är lata av naturen. Om man inte tränar en muskel blir den otränad, samma sak gäller för hjärnan. Det är inte meningen att datorn skall tänka helt åt en, den skall endast göra grovgörat åt en. Folk blir dumma, lata, oengagerade. Vilket för oss till...
Citat:
Inom open source världen finns en väldig arrogans mot "dumma användare" som inte känner för att kompilera om hela operativsystemet för att ändra namn på ett dokument (OK, en lätt överdrift)
Inom open source-världen finns det (med rätta) en väldig irritation mot dumma användare som inte vill tänka själv. Inte vill söka innan de postar. Postar en fråga i första bästa forum i fel avdelning. Vägrar läsa manualer (det finns ett väldigt bra kommando i linux som heter man, i de flesta fallen dessa "dumma användare" frågar, står svaret i klartext i en sådan fil). Jag har läst en hel del BRA frågor, som INTE blivit besvarade någon anna stans. Som är ställda i RÄTT AVDELNING och så vidare. Ingen arrogans där. Det krävs mycket för att vi skall flamea någon...
Citat:
Enda fördelen med Linux är väl egentligen att det är gratis.
Enda "nackdelen" med linux är att man faktiskt måste tänka för att få något gjort.
Linux är gratis, ja. Men det är även open source, så du kan ändra i det precis som du vill, skräddarsy det för dina ändamål. Det är oberoende, det kommer inte att sluta utvecklas bara för att ett företag går i konkurs. Det är flexibelt, det finns snart ingen plattform som inte kan köra linux (var realistisk). Och, som sagt, din hjärna riskerar garanterat inte att skrumpna ihop och dö när du använder linux. Gissa varför det finns en hel jävla massa "hur blir man en hackare omg plz ge mig ett program som kan hacka världen!!!1111"-trådar. De tror verligen att det är så enkelt att göra något sånt, just för att deras datorer normalt behöver tänka åt dom.
Citat:
från:
http://daringfireball.net/2004/04/spray_on_usability
"He also fails to acknowledge another uncomfortable truth: Unix nerds who care about usability are switching to Mac OS X in droves. In fact, most of them have already switched. This trend isn’t necessarily a market share bonanza for Apple — all the “Unix nerds who care about usability” in the world amount to only a fraction of a percent of the general population. But it’s a trend that bodes poorly for usable desktop Linux software. Most of the talented developers still using desktop Linux are either cheapskates or free-software political zealots."
OJ!! Jaaaa, en ARTIKEL! På NÄTET tillochmed! Då böjer jag mig totaaaalt för din övermakt! Se-ri-öööst! Tror du verkligen inte att det finns miljontals vinklade och ovinklade artiklar på nätet som talar både ris och ros om Windows, Mac, Linux och alla andra produkter ute i etern? Om du behöver
artiklar för att stärka din åsikt faller du på eget grepp, det är meningen att kan skall tänka själv. Artiklar är skriva av andra människor. Att stärka sina åsikter med artiklar visar att man inte har skaffat sig en egen åsikt, utan låtit andra människor bilda en uppfattning åt dig.
Som sagt: Jag gillar alla tre OSen, av olika skäl. Däremot tycker jag att Linux är ett strå vassare om man verkligen har hjärna nog att använda det.
edit: glömde nämna det otroligt idiotiska filsystemet, med sina "resource-forkar" och "data-forkar" eller vafan det nu heter. Allt man laddar ner för Mac (iaf på apples hemsida) är kompresserat till filer som inte skadas av att resource-forken strippas bort från filen. Vilket måste betyda att filsystemet är en gammal fornlämning från tiden då inga datorer faktiskt var ihopkopplade med varandra och behövde utbyta information...