2005-07-12, 10:31
Medlem
Bitmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Kom inte och säg att du påstår att Windows XP inte är stabilt?

Windows 2000 Professional är stabilare i min mening. Och den hanterar "buggiga" program mycket bra. Det är bl a det enda windows-OSet jag fått igång en N64-emulator på med 0% problem. Emulatorer brukar ju som bekant krångla utav bara helvete, men på win2kpro flöt allt på...
Citera
2005-07-12, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bitmaster
edit: glömde nämna det otroligt idiotiska filsystemet, med sina "resource-forkar" och "data-forkar" eller vafan det nu heter. Allt man laddar ner för Mac (iaf på apples hemsida) är kompresserat till filer som inte skadas av att resource-forken strippas bort från filen. Vilket måste betyda att filsystemet är en gammal fornlämning från tiden då inga datorer faktiskt var ihopkopplade med varandra och behövde utbyta information...

Det används inte längre.
Citera
2005-07-12, 13:40
Medlem
Nackdelar med Mac:

*Dyrt
* Krångligt att få tag på Apps den illegala vägen. (Finns t.ex. inte ens en
riktigt bra DC++ klient)

* Segt OS som behöver minst 512mb ram för att flyta på drägligt (I WIn XP / W2k klarar man sig gott med 256, såvida man inte ska spela minnesslukande spel)
(Undertecknad har själv 384mb & P3 1.13GHz, det räcker gott och väl för W2k)

Trots ovanstående är jag inte främande för att testa på Mac lite grundligare. Kommer jag över en Ibok / Powerbook G4 för en inte alltför saftig slant kanske jag slår till.
Citera
2005-07-12, 14:38
Medlem
snuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspie
Nackdelar med Mac:

*Dyrt
riktigt bra DC++ klient)

* Segt OS som behöver minst 512mb ram för att flyta på drägligt (I WIn XP / W2k klarar man sig gott med 256, såvida man inte ska spela minnesslukande spel)

Trots ovanstående är jag inte främande för att testa på Mac lite grundligare. Kommer jag över en Ibok / Powerbook G4 för en inte alltför saftig slant kanske jag slår till.
Detdära om program handlar helt enkelt om kontakter. Jag behöver inga piratprogram för jag använder inte programmen.

Detdära med minne kan jag bara hålla med om till hälften. Både OSX och XP fungerar lika dåligt med bara 256MB. Sen beror det ju självklart på vilka program du vill köra. Bara att surfa och skriva fungerar bra på 256MB men vill man köra igång nått program som verkligen gör nått är 512MB att rekommendera på båda.
Citera
2005-07-12, 15:43
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Windows 2000 Professional är stabilare i min mening. Och den hanterar "buggiga" program mycket bra. Det är bl a det enda windows-OSet jag fått igång en N64-emulator på med 0% problem. Emulatorer brukar ju som bekant krångla utav bara helvete, men på win2kpro flöt allt på...

Att Windows 2000 skulle vara stabilare än Windows XP, faller väl mer eller mindre på sin egen orimlighet eftersom att bägge systemen bygger på samma kärna (även om den kanske är lite modifierad i XP)?

Sen beror det ju självklart på om det är någon form av konflikt me någon dålig drivrutin eller nåt, men Windows XP, med rätt drivrutiner och rätt konfigurerad lär knappast vara mindre stabil än Windows 2000
Citera
2005-07-12, 21:38
Medlem
Bitmasters avatar
Citat:
Att Windows 2000 skulle vara stabilare än Windows XP, faller väl mer eller mindre på sin egen orimlighet eftersom att bägge systemen bygger på samma kärna (även om den kanske är lite modifierad i XP)?

Sen beror det ju självklart på om det är någon form av konflikt me någon dålig drivrutin eller nåt, men Windows XP, med rätt drivrutiner och rätt konfigurerad lär knappast vara mindre stabil än Windows 2000

då är det konstigt att den är det då.

windows 95 bygger på dos, men dos är ju som bekant mycket stabilare...

jag har heller inget emot att testa på de nya maccarna, mina klagomål gäller ju som bekant äldre versioner oftast...
Citera
2005-07-12, 21:48
Medlem
Etanols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspie
Nackdelar med Mac:

*Dyrt
riktigt bra DC++ klient)

Dyrt går inte att säga något om, men krångligt att få tag i program!? Har inte funnits ett enda program jag inte hittat. 95% av programmen fixar man m.h.a. SerialBox, resten via antingen speciella mac-dc-hubbar eller via irc-kanaler. Original-dc-klienten är ingen höjdare, vet inte hur långt Shakespeer och liknande projekt har kommit, men dcgui går att kompillera på macen. Dock otroligt fult.

OS X vill gärna ha 512MB minne. Men det är absolut inte segt. Sitter på en PowerBook G4 667MHz med 512MB minne och allt går snabbt. Skulle då vara att vissa program tar lite tid, men det beror nog snarare på den klena processorn än operativsystemet.
Citera
2005-07-13, 00:28
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
då är det konstigt att den är det då.

windows 95 bygger på dos, men dos är ju som bekant mycket stabilare...

jag har heller inget emot att testa på de nya maccarna, mina klagomål gäller ju som bekant äldre versioner oftast...

Hoppas du inte menar allvar men den liknelsen
Att jämföra DOS som bara exekverar ett program i taget me ett multitaskande OS som Windows 95 är som att jämföra en formel-1 bil med en gokart och sen säga att go-kartens motor håller högre kvalite eftersom den håller bättre, det verkliga skälet är dock att formel-1 bilen pressas ungenfär 150 gånger hårdare (ungefär som Windows 95 vs DOS alltså)
Citera
2005-07-13, 11:12
Medlem
Bitmasters avatar
Citat:
Hoppas du inte menar allvar men den liknelsen
Att jämföra DOS som bara exekverar ett program i taget me ett multitaskande OS som Windows 95 är som att jämföra en formel-1 bil med en gokart och sen säga att go-kartens motor håller högre kvalite eftersom den håller bättre, det verkliga skälet är dock att formel-1 bilen pressas ungenfär 150 gånger hårdare (ungefär som Windows 95 vs DOS alltså)

det var lite halvskämtsamt jag menade med den liknelsen...

fast jämförelsen du gjorde funkar ju också. i windows xp har man proppat in en del del skit som inte behövs i ett system (ett otal guider, stupifierad kontrollpanel, teletubbies-skalet, och en massa annat skit). det sätter mer stress på systemet, alltså kraschar det oftare än win2k.

Fast windows XP är rätt stabilt ändå, det skall icke förnekas. Dock är alla nya funktionerna väldigt stupefierande för användaren, och det är en skam att jag måste ha det på dual-boot med linux (let's face it, mycket programvara man kommer i kontakt med måste helt enkelt köras på windows), annars skulle man haft några gig till tillgodo...
Citera
2005-07-13, 11:15
Medlem
Fascists avatar
PC:n bygger man som man vill, med komponenter som är konkurrensutsatta och alltså billigare. Mac:en är en dyr leksak som levereras färdig. Dess främsta funktion verkar vara att glänsa med designen.
Citera
2005-07-13, 11:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fascist
PC:n bygger man som man vill, med komponenter som är konkurrensutsatta och alltså billigare. Mac:en är en dyr leksak som levereras färdig. Dess främsta funktion verkar vara att glänsa med designen.
Ungefär så tror jag med. Visst, Mac har snyggt OS och är stabilt, men du har noll valmöjlighet. Förutom drivor med externa enheter som bara är jobbiga.
Citera
2005-07-13, 13:06
Medlem
snuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fascist
Halvsanning. Du kan byta hårddisk, minnen, grafikkort (med omflashning), brännare (cd som dvd) rakt av från PC till Mac.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in