2005-07-17, 16:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Tyckte jag också, distarna var iaf Mandrake 10 rc1 och Fedora Core 1 rc1 om jag inte minns helt fel
Okej :/

Ganska tidiga versioner visserligen, men definera "krasha". Vad hände?
Citera
2005-07-17, 19:16
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightblade
Okej :/

Ganska tidiga versioner visserligen, men definera "krasha". Vad hände?

Okej, nu minns jag inte felmeddelandet särskillt noga men i Mandrake 10 det stod nånting i stil med "System stopped abnormally :-("
och sen hände ingenting mer...
Jag fick naturligtvis ett gäng felmeddelanden före det också, men dom minns jag ingenting av, det var ju trots allt i alla fall över ett år sen eller nåt sånt
i Fedora Core så, frös den bara mitt i
Citera
2005-07-17, 20:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Okej, nu minns jag inte felmeddelandet särskillt noga men i Mandrake 10 det stod nånting i stil med "System stopped abnormally :-("
och sen hände ingenting mer...
Jag fick naturligtvis ett gäng felmeddelanden före det också, men dom minns jag ingenting av, det var ju trots allt i alla fall över ett år sen eller nåt sånt
i Fedora Core så, frös den bara mitt i
Okej Verkar muppigt... Men det är nog två måndags-ex.
Citera
2010-08-05, 20:16
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Macen är en PC med ett annat operativsystem och drivrutiner gjorde i sammarbete med samma människor som utvecklar operativsystemet. Att jämföra med windows advanced server burkar eller IBM (innan lenovo) där samtliga drivrutiner är whql certifierade, men sånt ville inte folk betala för.

Fördelar:

*Aldrig drivrutinsstrul med något som följer med i förpackningen.
*Tredjepartsmjukvara får aldrig rootacess till maskinen om du inte utryckligen själv tillåter det.
*It just works
*Swappar inte förräns den verkligen har använt slut på minne
*Stöd för en massa saker som windows behöver tredjepartsprogram för (imagefiler, rawformatsbilder, pdf, dvd filmer bl.a)

Nackdelar:
*Väldigt begränsat tredjepartsstöd för exempelvis spel och billiga tillbehör.
*Kostar mer
*It just works or it just doesent
*Nätet är fullt av flash.
Citera
2010-08-05, 20:49
Medlem
Boggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vingar
Fördelar med macen:

- Snyggare operativsystem
- Stabilare operativsystem (baserat på UNIX) -
- Mycket få virus och trojaner
- man blir mer kreativ (svårt att sätta fingret på varför)
- snyggare datorer

Nackdelar:
- Dyrare
- Sämre för spel

- Snyggare operativsystem - Väldigt enkelt att moda windows...
- Stabilare operativsystem (baserat på UNIX) - Perhaps... dock har jag haft extremt få problem. Bluescreens har jag fått på sovrumsdatorn, men det berodde på ett dött minne...
- Mycket få virus och trojaner - Ja är man dum/klantig och trycker på saker/tankar hem saker utan att ha koll, samt/eller har dåligt virusskydd kan det gå så...
- man blir mer kreativ (svårt att sätta fingret på varför) - Ja utvecklar du inte det argumentet så faller det bort...
- snyggare datorer - Ja men som PC-användare kan man bli kreativ (kolla nu, argument) och modifiera sitt chassi/köpa ett snyggt redan från scratch. Jag tycker det är småroligt att modifiera och göra lite snyggt... trots min ålder

Nackdelar:
- Dyrare - Ja... speciellt med tanke på att hårdvaran är densamma eller har jag fel? Tillverkar de sin egen hårdvara som nu nämnts så har vi väl orsaken där?!
- Sämre för spel - Vad jag hört ska de vara totalt värdelös för spel

Nu är iofs detta mina åsikter och mina erfarenheter och jag talar inte för alla "PC-förespråkare". Dock är det väl lite som nån ovan sa att de har olika användningsområden. Skulle jag jobba med bildredigering så skulle valet nog garanterat falla på en Mac
Senast redigerad av Bogga 2010-08-05 kl. 20:54.
Citera
2010-09-11, 22:20
Medlem
Silfverklingas avatar
Min PC krashade precis och jag ska nu ta mig och køpa en ny dator. Har aldrig ens rørt en Mac men tycker att dom ær førjævla snygga och skulle faktiskt kunna tænka mig att lægga någon tusenlapp extra på grund av detta faktum. Vad jag dock undrar hur smidigt och hur fort det går att læra sig en Mac om man i hela livet har kørt på PC? Ær det bara vissa detaljer som skiljer eller ær hela skiten helt annorlunda?
Citera
2010-09-11, 22:38
Medlem
listigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverklinga
Min PC krashade precis och jag ska nu ta mig och køpa en ny dator. Har aldrig ens rørt en Mac men tycker att dom ær førjævla snygga och skulle faktiskt kunna tænka mig att lægga någon tusenlapp extra på grund av detta faktum. Vad jag dock undrar hur smidigt och hur fort det går att læra sig en Mac om man i hela livet har kørt på PC? Ær det bara vissa detaljer som skiljer eller ær hela skiten helt annorlunda?

Köpte en MacBook Pro för några dagar sedan, och jag kan säga att jag inte ångrar mig ett dugg! Som du säkert redan läst så är touchplattan helt underbar att arbeta med. När du väl vant dig vid touchplattan så kommer du aldrig mer vara nöjd när du sitter vid en PC laptop.
Citera
2010-09-11, 23:50
Medlem
Callmebabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listigt
Köpte en MacBook Pro för några dagar sedan, och jag kan säga att jag inte ångrar mig ett dugg! Som du säkert redan läst så är touchplattan helt underbar att arbeta med. När du väl vant dig vid touchplattan så kommer du aldrig mer vara nöjd när du sitter vid en PC laptop.

Funkar, CS 1.6?
Citera
2010-09-12, 01:24
Medlem
listigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callmebaba
Funkar, CS 1.6?

Steam funkar ju numera på Mac, så 1.6 tror jag fungerar. Är dock inte säker.
Citera
2010-09-12, 04:16
Medlem
StayBehinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightblade
Tja... Kort sagt, Mac är en arbetsstation och PC är inriktat på spel. Ska du mestadels spela, välj PC, ska du jobba på datorn kan du gott välja Mac.

Mac er og en ekstremt dyr arbeidsstasjon. Arbeide kan du fint i windows 7 eller linux (som jeg liker best) også.

Til generell bruk, som surfing, chatting og f.eks videoredigering foredrar jeg klart linux (med bl.a kdenlive). Linux går fortere, mer behagelig design (kan se ut som du vil) og er så og si virus fritt.

Men spilling suger bigtime i linux, så til det foretrekker jeg windows 7.
Citera
2010-09-22, 12:05
Medlem
CrystalCastless avatar
Jag sitter och funderar Macbook Pro eller någon PC?
Har alltid köpt "lagom"dyra datorer men känns som jag alltid köper grisen i säcken
min HP DV6 som jag har nu är jag nöjd med men skulle vilja köpa en riktigt ordentlig dator.

Så vad ska man välja? Tänkte lägga mig på ca 12k max för en laptop.

Jag använder datorn mest till Photoshop, Musikproduktion (där vet jag att mac är det rätta alternativet), sen ska jag även ge mig på att att programera och lära mig webdesign, spela gör jag också en hel del
som tex HoN och Starcraft 2.
Pallar en macbook pro det? eller ska man köpa sig en PC som man alltid gjort?

tänkte den här http://store.apple.com/se/configure/MC374S/A?mco=MTc0Njk3MzA fast med en större HDD..
undrar föressten är det något speciellt med deras hårddiskar ? Det är ju sjukt lite utrymme om du jämför med den som jag har nu..

tacksam för svar
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in