2005-07-09, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bitmaster
Vad är det för fel med KDE? Fluxbox? Blackbox? Gnome?

Fula, dåliga efterapningar av Windows XP:s gränssnitt ger jag inte mycket för, inte heller att de inte kan enas om sådant som EN widget (t.ex. knappar) utan måste ha 666 olika bibliotek för allt; eller att muspekaren är en lågprioriterad process så att den blir ryckig (kanske du inte tänker på, men testa en mac så märker du skillnad). Och hur vore det om alla dessa tusentals open source-programmerare kunde plocka in en eller två grafiska killar som kunde fixa gränssnitt etc? Hur vore det om man kunde få ett enkelt ljudkort eller en skrivare att fungera utan en massa problem? Plug'n'play någon?

Linux är bra på pappret, men operativsystemet är fortfarande i bebis-stadiet. Jag vill att det operativsystem jag arbetar med ska kännas gediget och professionellt - inte som nåt jävla hobbyprojekt. Allvarligt, att kalla Mac OS för javaliknande är att kasta en bautasten i ett glashus om man är Linux-användare. Inom open source världen finns en väldig arrogans mot "dumma användare" som inte känner för att kompilera om hela operativsystemet för att ändra namn på ett dokument (OK, en lätt överdrift)

Enda fördelen med Linux är väl egentligen att det är gratis.

från: http://daringfireball.net/2004/04/spray_on_usability
"He also fails to acknowledge another uncomfortable truth: Unix nerds who care about usability are switching to Mac OS X in droves. In fact, most of them have already switched. This trend isn’t necessarily a market share bonanza for Apple — all the “Unix nerds who care about usability” in the world amount to only a fraction of a percent of the general population. But it’s a trend that bodes poorly for usable desktop Linux software. Most of the talented developers still using desktop Linux are either cheapskates or free-software political zealots."
Citera
2005-07-09, 22:36
Medlem
Caecigenuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invocation
Eftersom all hårdvara till Macintosh utvecklas utav Apple själva så behöver du inte oroa dig över problem med kompabilitet hårdvara<->hårdvara.
Den enda hårdvara som Apple själv utvecklar är nog chassit. Allt annat kommer från andra bolag; t.ex CPU - IBM el. Freescale, GPU - ATi el. Nvidia, Airport Extreme - Belkin osv. osv. Det enda Apple gör på hårdvarufronten är att sätta ihop dessa delar till en komplett dator.

Hårdvaran går inte att jämföra PC vs. Mac. Men man kan grovt förenklat säga att den överlag är jämförbar.

Det stora som skiljer Mac'en från PC'n är mjukvaran. Mjukvaran till Mac är mycket mer genomtänkt, bl.a pga. att de allra flesta applikationer följer vissa guidelines för utformning av GUI. Vidare är Cocoa ett grymt skönt API - oftast kan du gissa dig till vad en funktion ska heta, detta tillsammans med xCode gör att man på Mac har en skön platform att utveckla program och det börjar märkas att programmerare fått upp ögonen för Mac. Eftersom det ofta är utbudet av kvalitativa program, inom en viss genre, som gör att "avancerade" användare väljer en platform, är ett bra programmerings-community kring en platform värd guld och gröna skogar.

Dessutom finns det till Mac, pga. sin närhet till UNIX-världen, väldigt många som startar mycket bra Open Source-projekt. Se bara på Colloquy, Adium X och en hel dröse andra. Detta tillsammans med att Apple själva lägger ner väldigt mycket resurser på att ta fram bra programvara, vilket man definitivt inte kan säga om "motsvarigheten" på PC-sidan, men också på en bra grund för andra utvecklare, QuickTime osv.

Till syvene och sist:
Välj PC om du vill spela eller leva livet som du alltid gjort, välj Mac om du inte vill spela så mycket.

Jag switchade för 7 månader sedan och visst är några saker dåliga med Mac'en, men det är saker som typ MS borde kunnat fixa - såsom MSN7.
Citera
2005-07-09, 23:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vingar
Fula, dåliga efterapningar av Windows XP:s gränssnitt ger jag inte mycket för, inte heller att de inte kan enas om sådant som EN widget (t.ex. knappar) utan måste ha 666 olika bibliotek för allt; eller att muspekaren är en lågprioriterad process så att den blir ryckig (kanske du inte tänker på, men testa en mac så märker du skillnad). Och hur vore det om alla dessa tusentals open source-programmerare kunde plocka in en eller två grafiska killar som kunde fixa gränssnitt etc? Hur vore det om man kunde få ett enkelt ljudkort eller en skrivare att fungera utan en massa problem? Plug'n'play någon?

Linux är bra på pappret, men operativsystemet är fortfarande i bebis-stadiet. Jag vill att det operativsystem jag arbetar med ska kännas gediget och professionellt - inte som nåt jävla hobbyprojekt. Allvarligt, att kalla Mac OS för javaliknande är att kasta en bautasten i ett glashus om man är Linux-användare. Inom open source världen finns en väldig arrogans mot "dumma användare" som inte känner för att kompilera om hela operativsystemet för att ändra namn på ett dokument (OK, en lätt överdrift)

Enda fördelen med Linux är väl egentligen att det är gratis.

från: http://daringfireball.net/2004/04/spray_on_usability
"He also fails to acknowledge another uncomfortable truth: Unix nerds who care about usability are switching to Mac OS X in droves. In fact, most of them have already switched. This trend isn’t necessarily a market share bonanza for Apple — all the “Unix nerds who care about usability” in the world amount to only a fraction of a percent of the general population. But it’s a trend that bodes poorly for usable desktop Linux software. Most of the talented developers still using desktop Linux are either cheapskates or free-software political zealots."

Alltså, allvarligt? Du tycker FLUXBOX och GNOME är eftertappningar av Windows XP?! Har du överhuvudtaget använt någon av dem? KDE kan jag hålla med om att det är mer likt XP än de andra, men itne fan är det någon XP klon.

DE kan inte enas om en widget nej. KDE har QT och Gnome har GTK. De är konkurrenter. Däremot är det inbyggda stödet för de båda väldigt bra out-of-the-box på de flesta distar.

Varför skulle muspekaren vara en högt prioriterad process? Min muspekare rycker inte för fem öre, kör Gnome. Har visserligen relativt ny dator, men på min gamle 233 mhz ryckte inte muspekaren för fem öre. Den flöt riktigt skönt, till skillnad från Win98.

Visst, man kan tycka att GUI-supporten är liten. Men programmen som inte finns GUI till är oftast inte alls lämpade för nybörjare (det är för övrigt nybörjare som behöver GUI, alternativt folk som redan behärskar programmet men vill göra det lättare.). Sedan missar du även att det är först på senare tid medelsvensson fått upp ögonen för Linux. Det utvecklas ständigt ny grafisk programvara.

Du är INTE särskilt påläst/erfaren. Det är väldigt udda hårdvara som inte det finns support till i Linux. Jag kör flera skrivare som det bara var plug'n'play på i Linux. ALSA har stöd för i stort sett alla ljudkort. Även i Linux finns det såklart hårdvara som inte fungerar, men det finns det i Windows med. Visst i OSX fungerar allt, för de supportar i stort sett inte tredje parts maskinvara. Vad ger det dig för valmöjligheter?

Möjligt att det finns en viss arrogans. Men vill man inte pilla ger man sig inte in på utvecklingsversioner. För du kan väl inte på allvar tro att stable-releaser behöver kompileras om stup i kvarten?
Citera
2005-07-10, 10:38
Medlem
catlands avatar
Linux fönsterhanterare är fula som stryk och jobbiga jämfört med OS X.

OS X är kraftfullt, lättanvänt, snyggt på ett bra sätt, smart & roligt. Linux är fult (Ja, alla fönsterhanterare) & det är jobbigt. Iofs - gillar man att pilla med datorn in absurdum så är Linux jätteskoj, vill man använda datorn så är OS X vettigare. Nu finns iofs Mandrake (som nyss bytt namn till nåt annat) och liknande, men det är fortfarande fult och icke-innovativt.

Bara sättet man installerar ett program på Macen - dra filen till \Program, och det är installerat. Tröttnat på det? Flytta det till papperskorgen...

www.xvsxp.com kan du läsa om OS X smarta funktioner, såsom Spotlight, dashboard, exposé osv.

Mac-communityn är ofta väldigt hjälpsamma dessutom, även om det finns troll där med. Och, det finns warez till macen också
Citera
2005-07-10, 11:28
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catland

OS X är kraftfullt, lättanvänt, snyggt på ett bra sätt, smart & roligt. Linux är fult (Ja, alla fönsterhanterare) & det är jobbigt. Iofs - gillar man att pilla med datorn in absurdum så är Linux jätteskoj, vill man använda datorn så är OS X vettigare. Nu finns iofs Mandrake (som nyss bytt namn till nåt annat) och liknande, men det är fortfarande fult och icke-innovativt.

Bara sättet man installerar ett program på Macen - dra filen till \Program, och det är installerat. Tröttnat på det? Flytta det till papperskorgen...

www.xvsxp.com kan du läsa om OS X smarta funktioner, såsom Spotlight, dashboard, exposé osv.

Mac-communityn är ofta väldigt hjälpsamma dessutom, även om det finns troll där med. Och, det finns warez till macen också

1. Hur fan kan du säga att "Linux fönsterhanterare" i singular? Det finns säkert ett 20 tal att välja mellan. Min favo för tillfället är Enlightenment E17 som är super läcker. Sedan säger du att "alla" är det, vilket du dummförklarar dig själv direkt genom

2. Warez finns väll till linux med? Ser faktiskt mera warez till linux än till mac

3. Drag'n'drop låter fint må jag säga, men låt mig ställa några följ frågor:
x. Hur får man tag i programmet från första början?
x. Hur uppdaterar man programmet?
x. Hur hanterars det om programmet behöver något annat, typ pcap eller något?

I linux (Gentoo) är det iaf så här:
x. emerge {PROGRAM} så får man allt man behöver inkl allt de behöver, kompilerat som man själv vill med de optimeringar man själv vill. Senaste version och allt, går att ta en gammal version om man vill
x. emerge -uav {PROGRAM}
x. se 1

Ta bort?
inget letande ingen ting, emerge -C {PROGRAM}

(Funkar typ likadant i Ubuntu, andra debian varianter samt CRUX)

blue out
Citera
2005-07-10, 12:09
Medlem
snuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Drag'n'drop låter fint må jag säga, men låt mig ställa några följ frågor:
x. Hur får man tag i programmet från första början?
x. Hur uppdaterar man programmet?
x. Hur hanterars det om programmet behöver något annat, typ pcap eller något?
Programmet, oavsett om det är freeware, GPL eller warez brukar komma i dmg-formatet. En komprimerad eller okomprimerad skivavbildning som man dubbelklickar på. Då automonteras den och lägger sig på skrivbordet.
Funkar även utmärkt att göra så med .iso och andra format.
Sen öppnar man bara den i finder, drar in programmet till program. Sådära, installerat.

Uppdatering av program är lätt. OS X har en sak som kan jämföras med windows update, fast inte i någon löjlig htmlhistoria utan i ett vanligt program. Bara klicka på äpplet i vänstra hörnet så finns där "Programuppdatering". Ska man kolla om programmet man just nu kör har en uppdatering ute, i tex adium trycker man bara på menyn som heter "Adium" och andra alternativet heter "Kolla efter uppdateringar" så kollar den. Vissa program drar automatiskt hem uppdateringen och startar om programmet åt dig. Lämnar allt precis som det var innan med öppna filer etc.

Skulle programmet behöva en 3:e parts sak, typ ett bibliotek så brukar det bara hamna i "Bibliotek" på systemdisken.

Och om man vill, så finns gentoos portage för OS X ifall du verkligen vill ha det. Och ports. Och fink. Många lösningar om du vill ha hem program.

Länkar till saker jag nämde:
http://www.versiontracker.com/macosx/ Bra för att hitta program till OSX
http://gentoo-wiki.com/Gentoo_MacOS
http://fink.sourceforge.net/
Citera
2005-07-10, 12:22
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snutte
....

Trevligt, då vet man det. Men faktum kvarstår, det är inte nödvändigtvis svårare att installera/uppdatera program i morderna Linux distros än i MacOS
Citera
2005-07-10, 12:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av catland

Okej. Visst, Mac OSX innehåller mer bling orginal. Tjohoo!!
Du har knappast provat ALLA fönsterhanterare.
http://jaderholm.com/files/e17-2.jpg <- Ganska lik OSX, inte ful på något sätt.

Antar att du inte använt Linux på senaste (en vettig dist) eftersom du säger att man måste sitta och pilla i absurdum. Gör du samma sak med Linux som OSX, dvs, desktop arbete, så behöver du INTE pilla. Det kan jag nog t.o.m lova dig.

Ja, bara sättet man installerar program i Ubuntu! Antingen går du in på peka-klicka Synaptic, söker på nyckelord för programmet, markerar det, trycker apply. OJ VAD JOBBIGT! Eller så går du in i terminalen och skriver apt-get install programnamn. ÄNNU JOBBIGARE! Tröttnat på det? apt-get remove programnamn eller peka-klicka synaptic, avmarkera och tryck apply.

Och kan tilläggas att Synaptic har i stort sätt alla program du kommer behöva och som finns tillgängliga.

Bara att du nämner MANDRAKE visar att du inte är updaterad. Är man nybörjare finns Linspire, Lycoris, Mandriva, Fedora, Ubuntu, SuSE. Prova dom innan du dömmer ut Linux i jämförelse med Mac OSX.
Citera
2005-07-10, 12:30
Bannlyst
Och jaaaa, Mac communityn är säkert den enda communityn som är hjälpsamma! Själv har jag aldrig stött på något mer hjälpsamt än Ubuntus community. ALLA communitys är hjälpsamma, om man utesluter LFS och sånt.
Citera
2005-07-10, 13:52
Medlem
snuttes avatar
Ett stort plus för OSX är just fönsterhanteraren som använder opengl för att visa grafik. Massa fina finesser som att rada upp alla öppna fönster brevid varandra, flytta undan alla så man kommer åt skrivbordet osv. Blixtsnabbt.
Citera
2005-07-10, 13:54
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snutte
Ett stort plus för OSX är just fönsterhanteraren som använder opengl för att visa grafik. Massa fina finesser som att rada upp alla öppna fönster brevid varandra, flytta undan alla så man kommer åt skrivbordet osv. Blixtsnabbt.

X.org använder också opengl, samt E17
Citera
2005-07-10, 14:07
Medlem
Marulks avatar
Man måste ju nämna Mac:ens fina mus med en knapp som får en helt förhandlingsförlamad.

Blev tvungen att jobba med Mac:en på jobbet förra veckan och jag var så förbannad så jag fick ta en öl efter jobbet för att lugna ner mig.

Enda sättet att slänga filer är att dra dom till papperskorgen på skrivbordet, "utforskaren" såg ut som windows 3.11 ungefär.

Nu kanske jag jobbade på nåt gammalt OS, mac OS 9 eller nåt sånt har jag för mig det stod när man startade om eländet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in