Citat:
Ursprungligen postat av Bitmaster
Vad är det för fel med KDE? Fluxbox? Blackbox? Gnome?
Fula, dåliga efterapningar av Windows XP:s gränssnitt ger jag inte mycket för, inte heller att de inte kan enas om sådant som EN widget (t.ex. knappar) utan måste ha 666 olika bibliotek för allt; eller att muspekaren är en lågprioriterad process så att den blir ryckig (kanske du inte tänker på, men testa en mac så märker du skillnad). Och hur vore det om alla dessa tusentals open source-programmerare kunde plocka in en eller två grafiska killar som kunde fixa gränssnitt etc? Hur vore det om man kunde få ett enkelt ljudkort eller en skrivare att fungera utan en massa problem? Plug'n'play någon?
Linux är bra på pappret, men operativsystemet är fortfarande i bebis-stadiet. Jag vill att det operativsystem jag arbetar med ska kännas gediget och professionellt - inte som nåt jävla hobbyprojekt. Allvarligt, att kalla Mac OS för javaliknande är att kasta en bautasten i ett glashus om man är Linux-användare. Inom open source världen finns en väldig arrogans mot "dumma användare" som inte känner för att kompilera om hela operativsystemet för att ändra namn på ett dokument (OK, en lätt överdrift)
Enda fördelen med Linux är väl egentligen att det är gratis.
från: http://daringfireball.net/2004/04/spray_on_usability
"He also fails to acknowledge another uncomfortable truth: Unix nerds who care about usability are switching to Mac OS X in droves. In fact, most of them have already switched. This trend isn’t necessarily a market share bonanza for Apple — all the “Unix nerds who care about usability” in the world amount to only a fraction of a percent of the general population. But it’s a trend that bodes poorly for usable desktop Linux software. Most of the talented developers still using desktop Linux are either cheapskates or free-software political zealots."