2005-07-09, 17:42
Medlem
*Pekar på rubriken* :smart:
Citera
2005-07-09, 17:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av F.U.B.A.R
Tja... Kort sagt, Mac är en arbetsstation och PC är inriktat på spel. Ska du mestadels spela, välj PC, ska du jobba på datorn kan du gott välja Mac.
Citera
2005-07-09, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nightblade
Tja... Kort sagt, Mac är en arbetsstation och PC är inriktat på spel. Ska du mestadels spela, välj PC, ska du jobba på datorn kan du gott välja Mac.

Men enligts Apples sida funkar nyare spel med Mac också. Hur mkt sanning ligger det i det?
Citera
2005-07-09, 18:19
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Men enligts Apples sida funkar nyare spel med Mac också. Hur mkt sanning ligger det i det?

Det är som så att "alla" spel som släpps för PC, en del av dessa släpps även för Mac. Jag är själv huvudsakligene användare av Mac och inte så road av spel och vad jag kan bedöma så kommer de flesta storsäljande spel även till Mac men långt ifrån alla.

Men i övrigt så finns det program för i princip alla behov även för Mac, du kanske inte har lika många att välja bland som du har för PC men de mesta finns. Mac OSX är ett mkt stabilt OS, tuffar och går, snyggare än Win XP osv. En stor fördel, och kanske den största, är att behovet av systemuppdateringar map säkerhet inte alls är lika omfattande som för PC, virushot mm.
Citera
2005-07-09, 18:36
Awaiting Email Confirmation
Citat:

Eftersom all hårdvara till Macintosh utvecklas utav Apple själva så behöver du inte oroa dig över problem med kompabilitet hårdvara<->hårdvara.
Macintosh lär därför vara mer buggfritt, och i princip helt fritt ifrån kompabilitetsproblem.

Detta är dock något jag bara hört jag använder själv endast PC.
Citera
2005-07-09, 19:52
Medlem
Fördelar med macen:

- Snyggare operativsystem
- Stabilare operativsystem (baserat på UNIX)
- Mycket få virus och trojaner
- man blir mer kreativ (svårt att sätta fingret på varför)
- snyggare datorer

Nackdelar:
- Dyrare
- Sämre för spel
Citera
2005-07-09, 20:55
Bannlyst
Citat:

Som någon sa tidigare kommer det flest storsäljarna även till Mac.

Mac är mycket stabilt och virusfritt eftersom det är baserat på unix. Men mest arbetsstation.

Måste säga som föregående att Mac OSX lätt är snyggaste operativet
Citera
2005-07-09, 21:11
Medlem
phreakdentas avatar
Dator och IT-support >> Övriga dator & IT-diskussioner
Citera
2005-07-09, 21:23
Medlem
Nemesis1s avatar
Mac är bra för filmreditering och liknande grejor... PC är mer all-round...
Citera
2005-07-09, 21:59
Medlem
Bitmasters avatar
men vad ÄR det folk står och säger???

läste någon över huvud taget frågeställningen? han frågar efter fördelar/nackdelar mellan en PC och en Mac, inte mellan nån jävla windowsinstallation och en Mac.

Citat:
Fördelar med macen:

- Snyggare operativsystem
Vad är det för fel med KDE? Fluxbox? Blackbox? Gnome?
Citat:
- Stabilare operativsystem (baserat på UNIX)
Hel-loo? Hört talas om Linux kanske??
Citat:
- Mycket få virus och trojaner
Jag vågar faktiskt påstå att det är långt färre virus för Linux än för Mac...
Citat:
- man blir mer kreativ (svårt att sätta fingret på varför)
Måhända, men jag blir iaf kreativ när jag sitter framför ett operativsystem där man faktiskt kan GÖRA något förutom att sitta och knacka grafik... Nu kan jag inte uttala mig om de nyare modellerna, men jag kommer fortfarande ihåg de maccar jag suttit vid, det kändes ju fan som om man satt på ett operativsystem helt baserat på Java!
Citat:
- snyggare datorer
Ja, just det. Det är ju det man köper en dator för. Glöm allt vad funktionalitet heter, det är ju den skitsnygga lådan som räknas... Nä, skämt åsido, utseendet är inte allt. Dock så är det en betydande faktor, vilket gör att man kan modda sin låda själv. På grund av att det INTE är endast ett enda företag som tillverkar delarna, finns det miljontals olika sätt en dator kan se ut på. Kolla bara på Mini-ITX's hemsida...

--------------------------

Citat:
Eftersom all hårdvara till Macintosh utvecklas utav Apple själva så behöver du inte oroa dig över problem med kompabilitet hårdvara<->hårdvara.
Macintosh lär därför vara mer buggfritt, och i princip helt fritt ifrån kompabilitetsproblem.

Detta är dock sant. Apple designar både all hårdvara och operativsystemet. Detta gör en Mac otroligt stabil visserligen, men sen kan vi se på ett problem inbakat i detta: Apple tillverkar alla delar! Du kan inte välja vilken tillverkare du skall köpa ifrån. Det finns ingen priskonkurrens att prata om. Det produceras förmodligen mindre roliga prylar för Mac än för PC på grund av det här, jämför med Windows <-> Linux. Miljoner användare världen över utvecklar linux, och ett enda sketet monopol-suktande företag jobbar på Windows. Därför finns det fler prylar för linux (och nu snackar jag inte om kommersiella SPEL, jag snackar om serverprogramvara, interface hårdvara <-> mjukvara, saker som faktiskt gör någon nytta på datorn).

Jag dissar varken windows eller macOS (nåja, inte till 100% iaf ). Däremot är det verkligen frustrerande när folk läser ordet PC och tänker ordet Windows...

(Jag kan ha låtit aggresiv där uppe. Förlåt mig. Det är bara det att jag dels hårdjobbat en hel vecka med att (på sommarjobbet) koda PHP/MySQL och installera och konfigurera linux (Redhat enterprise, men skall förmodligen byta till fedora då det verkar vara mer populärt och därmed lättare att få hjälp) på en DELL Poweredge-server, som trilskats en del med SCSI-kontrollen, men när jag väl kom på hur man skulle göra så gick det bra. Jag har haft nästan noll kunskaper om linux förut, men det är otroligt så snabbt man lär sig när man måste! Allt verkar logiskt i linux nu, och jag hittar runt överallt. Sen kommer jag hem till burken här hemma som kör windows 2000 professional, och vad får man? jo, omedelart får man ett stoppfel. När jag startar om datorn upptäcker jag att datorn inte vill kännas vid min största hårddisk (fysisk hårddisk, inte en partition), och jag komemr ihåg att stoppfelet klagade på ntfs.sys. grr... Det verkar som om den gillar min OS-hårddisk, men min filhårddisk är formaterad med en annan version av ntfs (under XP, som förresten inte verkar vara något annat än en formell omdöpning), och därför trilskas allting med just den hårddisken. Så nu sitter jag på en annan burk och kopierar över tiotals gig med filer för att bränna på 1-2 dussin DVD-skivor. Nu vet ni varför jag är ilsken. Tack för mig.)
Citera
2005-07-09, 22:09
Medlem
En PC hackar man på med hjälp av tangentbordet, En Mac hackar man på med hjälp av hammaren,
Citera
2005-07-09, 22:14
Medlem
snuttes avatar
För mig som utvecklare och programmerarnörd så är Macen guld. Xcode är suveränt skönt att jobba i och OS X är det bästa operativsystemet i dagens läge. Stabilt, snabbt och användarvänligt. GNU/Linux kan mäta sig med stabilt och snabbt och Windows med snabbt och användarvänligt. Men bara OS X har alla 3.

För mig som spelar väldigt lite är jag överlycklig att kvalitetsspel som warcraft3 och civilization3 finns. Alla dussinspel som spottas ut för Windows kommer inte till Macen.

Ett plus till, jag bara tittar på mitt skrivbord och ser minin stå där. Ljudlös och jätteliten. Jämför det med min gamla PC som jag försökt få tyst på i åratal...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in