Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-22, 09:59
  #829
Medlem
TuffRobbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Sjönk.

Jag har ingen aning om F&F. När jag försöker tänka på någon pod där de talar "bra" svenska så tänker jag på Della Sport. Den här är också skoj (FB) Flashback Forever - pod om Flashback Forum

Jo jag hörde henne. Väldigt bra. Tuff-brud! Men visst är det bara tjejer? För mig är det lite som det förmodligen är för tjejer som tittar på Steve-O och hans Jackass gäng: ni tröttnar fort på ett gäng med endast män som larvar sig. Det är biologiskt. Dessutom blir det ju ingen variation om de kommenterar dt som skrivs på Flashback (sic!)
Fast jag ska försöka lyssna och se om jag fastnar.
Citera
2020-03-22, 10:07
  #830
Medlem
Finisterres avatar
De är tjejer, men de är ganska bra ändå.

Della Sport rekommenderar jag dels för att den är rolig, också för att det är en pod där jag tycker de talar normal svenska, det är inget "morgonzoo".
__________________
Senast redigerad av Finisterre 2020-03-22 kl. 10:23.
Citera
2020-03-23, 00:18
  #831
Medlem
TuffRobbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
De är tjejer, men de är ganska bra ändå.

Della Sport rekommenderar jag dels för att den är rolig, också för att det är en pod där jag tycker de talar normal svenska, det är inget "morgonzoo".

Jo jag har lyssnat men de blir tre fnittrande tjejer omkring en slags Radio Flashback. Jag kompleterar inte min övning i skrift här med det som dom berättar. Kan jag be dig om du rekommenderar någon arkiverad sommarpratare?
Citera
2020-03-23, 00:20
  #832
Medlem
TuffRobbans avatar
Della Sport verkar coolt!
Citera
2020-03-23, 18:36
  #833
Medlem
Hej,

Vad är skillnaden mellan inverkan och påverkan?

Tackar
Citera
2020-03-23, 19:14
  #834
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayur
Hej,

Vad är skillnaden mellan inverkan och påverkan?

Tackar


Hittar ett gammalt svar som jag skrev för sju år sedan:

(FB) SPRÅKAKUTEN: Korta frågor - korta svar!
Citera
2020-03-23, 21:43
  #835
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Hittar ett gammalt svar som jag skrev för sju år sedan:

(FB) SPRÅKAKUTEN: Korta frågor - korta svar!

Haha förstod inte alls vad du menade där.
Citera
2020-03-23, 22:07
  #836
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayur
Haha förstod inte alls vad du menade där.

Om du läser i SAOL torde du bli ännu mer förvirrad:

Inverkan: fort*löpande effekt vanligen i form av o*lika slag av förändringar

Påverkan: fort*löpande in*verkan vanligen med förändring som resultat

Med andra ord är inverkan i princip synonym till verkan (något som ger ett resultat) medan påverkan är ett sätt att försöka få detta resultat i en viss riktning till en viss punkt.
Citera
2020-03-24, 09:31
  #837
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mayur
Hej,

Vad är skillnaden mellan inverkan och påverkan?

Tackar

De är ofta synonymer, hipp som happ. Men påverkan antyder en aktiv del, medan inverkan antyder en mera passiv.
Citera
2020-03-30, 22:15
  #838
Medlem
Hej,

Vad är skillnaden mellan *Jag har testat positivt för viruset** och jag har testats positivt??

Brukar stå så i tidningen.

Tack och ta hand om er.
Citera
2020-03-30, 22:25
  #839
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mayur
Hej,

Vad är skillnaden mellan *Jag har testat positivt för viruset** och jag har testats positivt??

Brukar stå så i tidningen.

Tack och ta hand om er.

Är ingen svensk, men är det så att:

1. Jag har testats positiv -> Rätt. "har testats" är passiv form av "har testat". Jag har testats positiv -> Jag är smittad.
2. Jag har testat positiv -> Inte riktig rätt. Man "testar" en objekt. Jag testar nånting. Det skulle vara "Jag har testat mig för coronaviruset". "Mig" är objektet.
Citera
2020-03-30, 22:52
  #840
Medlem
st0ckiss avatar
Uttalas alltid ord som börjar på ky, som kyrka, med 'tj'-ljud istället för hårt K?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback