2013-10-29, 22:23
Medlem
FatOldSuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Exploderat kan du stryka direkt, det ser du ju själv. Men expanderat, visst. Det där är en märklig firre som jag inte hittar mycket information om. Den har tydligen inte mycket vanlig muskelvävnad utan består mest av något geléartat gegg. Kanske det finns lösta gaser i gegget som expanderar vid dekompression.

Den verkar dock vara rätt unik och de djuphavsfiskar som jag länkade om tidigare expanderade inte märkbart men däremot ploppade de stackars fiskarnas simblåsor och andra gashaltiga inre organ ut vilket nog inte är skönt heller. Men alltså, de varken exploderar eller expanderar.

Huvudingrediensen i hela den här soppan är att gaser lätt ändrar volym med trycket medan vätskor och fasta ämnen har mycket liten kompressibilitet.

Hur vätskor och gaser beter sig i olika atmosfärer tror jag, eller hoppas jag, att alla vet. Det jag menade med mitt dåliga ordval explosion är expansion. Men som sagt, du säger emot dig själv ju. Du påstår att olika djur inte har olika anpassningar på de tryck de lever på. Det är helt bisarrt. Det är ju det som är poängen med evolution, en organisms anpassning till miljön. Som sagt ta en titt på björndjur, de har överhuvudtaget inte samma konstruktion som oss primater.
Citera
2013-10-29, 22:25
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorungekuken
Orkar inte läsa allt... men de delar av kroppen som har samma densitet som vatten påverkas inte av något vattentryck utan bara de delar som är fyllda av gas. Anledningen till att en fridykare kan dyka ned till 200m och sen upp utan att råka ut för lungsprängning är given: en lungfull med luft på ytan kan inte komprimeras till minimum (när händer det?) och sen expandera till säg två lungfull med luft. Hur ska det ske? När ska man andas in det?
Ta en dykare istället, denne (HA! Jag använde inte hen!) andas konstant och redan på 10m så är vanlig luft komprimerad till hälften. Det ända dykaren märker är att det går åt mera luft än på ytan, men han konsumerar dubbel mängd pga att luften är komprimerad. Vi säger att dykaren hatar sitt liv och vill dö, då kan han ta ett djupt andetag och fylla lungorna med luft och sen hålla andan hela vägen till ytan. TADA!!! Lungmos! Den luften han hade expanderade till sin ursprungsdensitet som den hade på ytan. Angående Marianagraven så tror jag inte att själva vattentrycket trycker ihop kroppen så mycket men de gasfyllda delarna får givetvis stryk, men även gas har en gräns på hur mycket den kan komprimeras ihop och det ger lite roliga effekter på kroppen såsom att kväve blir giftigt, syret blir också giftigt, effekten av detta är berusning vilket leder till drunkning. Kvävet trycks ut i kroppsvävnaden med tiden och trycket. Det är inget som känns, utan orsakar tryckfallssjukan men man lär ha drunknat först. Trolig dödsorsak blir alltså drunkning. Om man hade vätska i lungorna och i resten av den gasfyllda kroppen a la "Avgrunden" så tror jag ändå att man tvärdör för vi har lungor och inte gälar.
Jag glömde: trumhinnorna! Om man inte tryckutjämnar så kommer trumhinnorna att mötas där hjärnan en gång satt och det gör ondare än att bli spräckt analt. Man fakkar sönder trumhinnor och balanssinnet, man vet inte vad som är upp eller ned, om man är strejt eller bög. Så kan det gå!

Har du extern källa på det fetade, eller talar du av egen erfarenhet?
Citera
2013-10-29, 22:34
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
Blir faktiskt lite lätt mörkrädd när jag läser tråden.

Ett, nej kropp på väg ner till challengerdjupet i narianergraven skulle INTE implodera. Några har redan förklarat detta med all önskvärd tydlighet.

Ta en funderare hur en kaskelott tar sig över 1,6 km ner på ett andetag utan att gå sönder?!...jo den blåser ut ALL luft ur lungorna efter kroppen lagrat syre i fettvävnaderna. Sen är det bara att dyka. Eftersom luften är borta så komprimeras inte valen. De eventuella små luftmängder här och där i tarmar m.m. Komprimeras. Inget händer med mjukdelar. På ett andetag finns inte tillräckligt med mättad gas i benvävnader för att få dem att implodera. Glöm det.
Sen har säkert en kaskelott ett nervsystem som pallar trycket och slipper de nervproblem HPNS som till slut skulle drabba alla människor efter att man kommer allt djupare. Problemet är för övrigt att det blir problem att andas på riktigt stora djup (om det gick) för att gasdensiteten skulle göra att luften/blandningen skulle bli trög.

Det här skulle jag och några andra här nog kunna orera ett tag runt.

JA, 100kg skulle ta dig till botten var som helst på klotet.
Nej, kroppen skulle vara någotsånär intakt.

...glöm den där Mythbusters prylen...det är något helt annat, en utltimat squeeze. Har noll med implosion på det sättet vi snackar om här. Håll isär äpplen och päron.
Senast redigerad av Lt.Col.Kilgore 2013-10-29 kl. 22:42.
Citera
2013-10-29, 22:34
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatOldSun
Hur vätskor och gaser beter sig i olika atmosfärer tror jag, eller hoppas jag, att alla vet. Det jag menade med mitt dåliga ordval explosion är expansion. Men som sagt, du säger emot dig själv ju. Du påstår att olika djur inte har olika anpassningar på de tryck de lever på. Det är helt bisarrt. Det är ju det som är poängen med evolution, en organisms anpassning till miljön. Som sagt ta en titt på björndjur, de har överhuvudtaget inte samma konstruktion som oss primater.

Den här tråden skulle väl handla om vad som händer när man skickar ner en människa i Marianergraven om jag inte missminner mig, och riktigt vad det har att göra med densiteten hos en geleklump det fattar jag inte. Det närmaste jag skulle kunna likna den fisken vid är väl människans öga och det har väl de flesta här redan konstaterat att det kan komma att spräckas.
Citera
2013-10-29, 22:52
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatOldSun
Beklämmande nog så har det ju visat sig att många inte har en aning om hur ämnen i någotdera aggregationstillståndet beter sig.

Ditt senaste exempel är en riktigt fet halmgubbe, jag har aldrig påstått att organismen inte är anpassade till sin miljö. I övrigt så uppmanar jag dig att läsa det jag skrivit i de senaste inläggen och bemöta det.
Citera
2013-10-29, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.S.G
***Massa dravel om att man "krossas till atomer" då man sjunker djupt.

Du, och uppenbarligen många andra borde läsa på lite grann om vad som händer med gaser/vätskor under tryck.

Volymen på vätskor under tryck påverkas inte nämnvärt, om du fyller en plastpåse med vatten och sänker ner den i havet, tror du då att det kommer att hända något spännande med den, eller med tyngden du sänker ner den med för den delen? Betänk nu att vi består till stor del av vatten, de fasta och flytande delarna av vår kropp kommer inte tryckas ihop särskilt mycket.

Boyles lag beskriver hur gaser påverkas av tryck, p*V=k, där p är trycket, V är gasens volym och k är en konstant.
Låt oss säga att luftrummen i en kropp är 7 liter.
trycket vid ytan är 1 bar.
k är alltså lika med 7*1=7

På botten är p≈1000 bar
k är fortfarande 7
V=k/p=7=1000=0.007 liter

Lungorna och resterande luftrum i kroppen kommer alltså att vara ca 0.007 liter på 10000 meters djup.

Frågan är nu om detta betyder att lungorna "imploderar", att alveolerna klibbar fast i varandra och revbenen går av det stora trycket på lungorna. Detta trodde forskarna sisådär för sisådär ett halvt sekel sedan att skulle hända då vi simmat ner till 50 meter utan tuber. På det djupet har man nått till det djup där lungvolymen reducerats till en bit mindre än residualvolymen (den lungvolym du har kvar efter ett maximalt utandetag). Men fridykare har sedan dess slagit rekord på rekord och tvingat vetenskapsmännen att förklara varför människor idag har varit nere på under 200m på ett enda andetag.

Varför imploderar inte lungorna på 50 meter?
Detta beror på något som kallas blood shift, det är en mekanisk process som pågår i såväl människor som valar och andra däggdjur som simmar ibland hundratals meter djupt. Blood shift innebär att stora mängder blood pumpas till torson där de fyller blodkärlen i lungorna och utjämnar därför trycket som vattnet skapar på lungorna. Detta gör att lungvolymen kan komprimeras långt under residualvolymen utan att ta allt för mycket skada, och definitivt utan att "tryckas ihop till atomer"
Citera
2013-10-30, 06:42
Medlem
Du lär inte hamna i Marijuanagraven p.g.a strömmar.
Citera
2013-10-30, 06:54
Medlem
BubbleRabbits avatar
Ja, du kommer att komma ned till botten till slut. Det finns inget i en kropp som varken imploderar eller exploderar som gör att du inte åker ned med den tyngden.
Citera
2013-10-30, 08:22
Medlem
Jimbos avatar
Du kommer komma ned och du kommer se ut som en gammal trärot.
Citera
2013-10-30, 08:30
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apaa
Du lär inte hamna i Marijuanagraven p.g.a strömmar.
Varför inte? Kan du visa någon beräkning som stöd för det? Om nu strömmarna skulle vara starka i förhållande till sjunkhastighet och den horisontella utsträckningen av graven så är det ju bara att kompensera för det genom att starta nedstigningen en bit uopsteöms.

Sen var det ju ett par grabbar som nådde botten redan för 52 år sedan och deras farkost hade mycket begränsad framdrivningskapacitet men det gick ju.
Citera
2013-10-30, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Varför inte? Kan du visa någon beräkning som stöd för det? Om nu strömmarna skulle vara starka i förhållande till sjunkhastighet och den horisontella utsträckningen av graven så är det ju bara att kompensera för det genom att starta nedstigningen en bit uopsteöms.

Sen var det ju ett par grabbar som nådde botten redan för 52 år sedan och deras farkost hade mycket begränsad framdrivningskapacitet men det gick ju.
Vi snackar om att sänka sig med vikter och ingen djävla ubåt. Det är mycket starka strömmar i haven.
Citera
2013-10-30, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lt.Col.Kilgore
Blir faktiskt lite lätt mörkrädd när jag läser tråden.

Ett, nej kropp på väg ner till challengerdjupet i narianergraven skulle INTE implodera. Några har redan förklarat detta med all önskvärd tydlighet.

Ta en funderare hur en kaskelott tar sig över 1,6 km ner på ett andetag utan att gå sönder?!...jo den blåser ut ALL luft ur lungorna efter kroppen lagrat syre i fettvävnaderna. Sen är det bara att dyka. Eftersom luften är borta så komprimeras inte valen. De eventuella små luftmängder här och där i tarmar m.m. Komprimeras. Inget händer med mjukdelar. På ett andetag finns inte tillräckligt med mättad gas i benvävnader för att få dem att implodera. Glöm det.
Sen har säkert en kaskelott ett nervsystem som pallar trycket och slipper de nervproblem HPNS som till slut skulle drabba alla människor efter att man kommer allt djupare. Problemet är för övrigt att det blir problem att andas på riktigt stora djup (om det gick) för att gasdensiteten skulle göra att luften/blandningen skulle bli trög.

Det här skulle jag och några andra här nog kunna orera ett tag runt.

JA, 100kg skulle ta dig till botten var som helst på klotet.
Nej, kroppen skulle vara någotsånär intakt.

...glöm den där Mythbusters prylen...det är något helt annat, en utltimat squeeze. Har noll med implosion på det sättet vi snackar om här. Håll isär äpplen och päron.

Kul att det verkar finnas "åsikter" om saken.
http://www.svtplay.se/video/1553605/jatteblackfisken
12 minuter in i en dokumentär gjord av marinbiologer så hävdar de att en människa krossas på 500 meters djup.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in