2013-10-28, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.S.G
våran bröstkorg klarar inte av trycket eller skallen av 1092 kg per cm3 hela våran yta av kroppen trycks med 1092 kg varje kvadrat cm det säger kras och skallen viker sig bröstkorgen viker sig människan är inte skapt för det trycket som råder på 11.912 meter 1092 kg det innebär att vi krossas
bröstkorgen lungorna allting krossas och sedan benen i kroppen blir inget kvar.

Du får väldigt gärna förklara för mig hur ett ben skulle krossas av vattentrycket. Jag håller med om att bröstkorgen skulle krossas (eller det verkar åtminstone så rimligt att jag tror på det), men där är en avgörande skillnad mellan bröstkorgen och ett ben (tex lårbenet): bröstkorgen omsluter en stor ballong full med luft (aka dykarens lungor). Eftersom lungorna kommer att komprimeras av trycket kommer bröstkorgen att tryckas ihop, och så småningom kommer revbenen att knäckas (obs knäckas, inte krossas). Men ett ben utan en stor gasbehållare inom sig är en helt annan sak: den lär ha samma tryck över allt och kommer då (rimligen) inte att krossas.
Citera
2013-10-28, 21:05
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
om man slänger ut en kropp från trieste eller james camerons farkost säger vi,
ut på botten krossas den direkt utav det omgivande trycket som är mycket högre än våra kroppar klarar av först sprängs ögonen sedan skallen och bröstkorgen trycks in och mosar resten efter några sekunder finns ingenting kvar.
Jag tror vi kommit till den punkt som så ofta uppstår i diskussioner här då den välkända gamla begäran uppkommer: Har du någon källa till detta?
Citera
2013-10-28, 21:07
Medlem
PuffTheDragons avatar
Det verkar vara värre förhållanden på challengerdjupet än i närheten av ett svart hål.
Citera
2013-10-28, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Du får väldigt gärna förklara för mig hur ett ben skulle krossas av vattentrycket. Jag håller med om att bröstkorgen skulle krossas (eller det verkar åtminstone så rimligt att jag tror på det), men där är en avgörande skillnad mellan bröstkorgen och ett ben (tex lårbenet): bröstkorgen omsluter en stor ballong full med luft (aka dykarens lungor). Eftersom lungorna kommer att komprimeras av trycket kommer bröstkorgen att tryckas ihop, och så småningom kommer revbenen att knäckas (obs knäckas, inte krossas). Men ett ben utan en stor gasbehållare inom sig är en helt annan sak: den lär ha samma tryck över allt och kommer då (rimligen) inte att krossas.

trycket kommer vara 1092 kg per cm2 överallt så allt krossas. våra lungor och lungblåsorna (kapillärerna) allt viker sig och trycks ihop, organ ben skalle tänder allt krossas imploderar.
Citera
2013-10-28, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag tror vi kommit till den punkt som så ofta uppstår i diskussioner här då den välkända gamla begäran uppkommer: Har du någon källa till detta?

kan gräva fram till morgondagen måste iväg nu tyvärr men leta borde inte vara så svårt.
Citera
2013-10-28, 21:19
Medlem
jo kom på det när jag duscha
vi kan inte simma runt i 1092 atmosfärer ni vet sån dykar robbot man klättrar in med klor dom klarar 660m och vissa djupare det är ju för inte människan har den fysiska förmåga på grund av trycket som råder. ska leta fram all info när jag hinner.
Citera
2013-10-28, 21:19
Medlem
Citat:
trycket kommer vara 1092 kg per cm2 överallt så allt krossas. våra lungor och lungblåsorna (kapillärerna) allt viker sig och trycks ihop, organ ben skalle tänder allt krossas imploderar.

Där är en avgörande skillnad mellan lungor och tänder: lungor är vanligen fulla med luft (dvs en gas som går att komprimera) men tänder är inte fulla med luft. Därmed ser jag inte hur ben och tänder skulle kunna krossas av bara vattentryck.

------------

Jag undrar om du inte blandar ihop lite saker i diskussionen: det är inget större problem att ta en tand, sätta den i en press och med pressen helt krossa tanden, mer eller mindre omvandla den till pulver. Men även här är där en avgörande skillnad mellan en tand i vatten och en tand i en press: en tand i vatten utsätts för samma tryck från alla håll, medan en tand i en press utsätts för tryck från två håll. Tanden i vatten kan därmed inte krossas av trycket, eftersom materialet inte har någonstans att ta vägen. En tand i en press kan krossas för att materialet kan ta vägen någonstans när det lossnar från tanden.
Citera
2013-10-28, 21:20
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Lungblåsorna kallas alveoler, kapillärer är tunna blodkärl.

Tänk på detta då: Varför krossas inte själva vattnet på detta djup? Och så var det det där med fiskarna som bevisligen lever där nere.
Citera
2013-10-28, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Lungblåsorna kallas alveoler, kapillärer är tunna blodkärl.

Tänk på detta då: Varför krossas inte själva vattnet på detta djup? Och så var det det där med fiskarna som bevisligen lever där nere.
1. för att vatten inte går att komprimera i stort sett ö.h.t.
2. för att deras kroppar är gjorda för trycket. tar du upp en sådan fisk upp hit så exploderar den (motsatsen till att implodera, som vi gör där).
Citera
2013-10-28, 21:32
Medlem
http://www.giantfreakinrobot.com/sci/exosuit-opens-depths-deep-sea-divers.html

för människor är inte skapta för det trycket är ni retaderade på riktigt TÄNK.
Citera
2013-10-28, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettkontobara
1. för att vatten inte går att komprimera i stort sett ö.h.t.
2. för att deras kroppar är gjorda för trycket. tar du upp en sådan fisk upp hit så exploderar den (motsatsen till att implodera, som vi gör där).

FY FAN vad skönt med en som är vaken i fysiska lagar.
Citera
2013-10-28, 21:37
Medlem
den amerikanska armen har ett exosuit som skall kunna fungera till -2000m djup det är det djupaste man kan fungera och operera i den miljön. om den går sönder i hjälmen vid glaset då krossas man på sekunden av trycket som råder.

vad händer på 1092 atmosfärers tryck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in