2013-10-29, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Varför skulle man dö vid 100-200 meter? Världsrekordet i fridykning är 214 meter och inte dog han av något tryck inte... Han dog inte alls.

Det var inte jag som skrev det där inlägget och jag fann det skrattretande av andra anledningar.

Men visst kan man dö av trycket där, dem flesta som inte är bekanta med fridykning skull dö. Om du inte vet hur du ska andas och for nedåt snabbt kommer dina lungor att explodera.
Citera
2013-10-29, 19:08
Medlem
FatOldSuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Hur är de anpassade vad anbelangar kroppens mekaniska tålighet mot tryck och hur skiljer det sig mot en människokropp? Om du bemödar dig att läsa denna inte allt för långa tråd så borde du inse att du har fel, man kommer inte att implodera nämnvärt.

Hur de skiljer sig mot en människokropp? Hur kommer det sig då att djuphavsfiskar exploderar när de kommer upp till ytan? Klart djur är anpassade till olika förhållande.
Titta på björndjur. Kan du på fullt allvar mena att de heller inte är annorlunda konstruerade än primater?

Det där med implosion. Jag menar ju inte att det kommer ske någon dramatisk implosion. Jag menar att kroppen kommer att komprimeras och så småningom bli till en degklump.

OnTopic: har du en tillräckligt tung vikt med hög densitet så kommer du sjunka till botten, ja. Då förutsätter vi att vikten är förankrad på ett sådant sätt så att den kan få ner kroppen utan att vikten lossnar.
Citera
2013-10-29, 19:26
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatOldSun
Hur de skiljer sig mot en människokropp? Hur kommer det sig då att djuphavsfiskar exploderar när de kommer upp till ytan? Klart djur är anpassade till olika förhållande.
Titta på björndjur. Kan du på fullt allvar mena att de heller inte är annorlunda konstruerade än primater?

Det där med implosion. Jag menar ju inte att det kommer ske någon dramatisk implosion. Jag menar att kroppen kommer att komprimeras och så småningom bli till en degklump.

OnTopic: har du en tillräckligt tung vikt med hög densitet så kommer du sjunka till botten, ja. Då förutsätter vi att vikten är förankrad på ett sådant sätt så att den kan få ner kroppen utan att vikten lossnar.
Herre djävlar Hur många gånger ska jag behöva skriva att djuphavsfiskar INTE exploderar när man tar upp dem till ytan? Va kan du bara svara på den frågan, hur många gånger behövs det innan du och alla andra idioter fattar? Tio gånger? Femton? Jag har länkat bevis på att de inte exploderar redan, läs för fan innan du skriver.

Du får noll poäng för ditt sinnesslöa inlägg och svara nu på det jag frågade: Hur är de anpassade vad anbelangar kroppens mekaniska tålighet mot tryck och hur skiljer det sig mot en människokropp?
Citera
2013-10-29, 19:28
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _vodka_
mythbusters har svaret http://www.youtube.com/watch?v=LEY3fN4N3D8
Nej för tredje djävla gången, jag har redan skrivit varför det inte är relevant. Vad är det med alla, kan ni inte läsa eller vad fan är det för fel? Backa, läs, förstå!
Citera
2013-10-29, 19:32
Medlem
madtops avatar
Citat:

För diskussionen framåt och för fram dina argument till varför (du felaktigt) kroppen skulle tryckas ihop till en degklump.

Och när det gäller vikten på tyngden: En människa med vattenfyllda lungor sjunker utan extra tyngd. Och även en människa med komprimerade lungor sjunker. Vilket betyder att vid tillräckligt djup (typ 50m) har kroppen förlorat sin flytkraft.
Citera
2013-10-29, 19:38
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
En snabb bildsökning på Google skulle avslöjat samma sak. Alla ubåtar på bild är mer eller mindre runda eller avlånga men med avrundade ytor. Kluff är inte helt fel ute, men han tar inte tanken tillräckligt långt. Om en hexagonal är mer effektiv i tryckhänseende än en fyrkantig konstruktion så är en åttakantig ännu mer effektiv. Och en tolvkantig ännu mer effektiv. Och en 20-kantig ännu mer effektiv. Och så vidare till dess man fått ett oändligt antal små ytor - dvs en jämn slät runt yta. Precis som alla ubåter designas idag.
Stämmer bra det med ubåtars runda form och det stämmer t o m bättre än vad man kan se på en bild tagen på ubåtens utsida. Militära ubåtar som både ska kunna dyka hyfsat djupt och vara strömlinjeformade så de kan gå fort har dubbla skrov. Ett inre cylindriskt tryckskrov med i idealfallet halvsfäriska gavlar och utanpå det ett tunnväggigt formskrov för att minska vattenmotståndet. I mellanrummet mellan formskrov och tryckskrov råder samma tryck som i omgivande vatten varför formskrovet inte utsätts för någon tryckdifferens och behöver därmed inte vara så starkt. Såhär i genomskärning: http://maritime.org/tech/img/tank2.jpg

Det där med hexagonen ska vi inte dra in här. Det är den form som ger minst begränsningsyta då flera ytor angränsar mot varandra men har inget med trycktålighet att göra.
Citera
2013-10-29, 20:14
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rolle55vakt
Det var inte jag som skrev det där inlägget och jag fann det skrattretande av andra anledningar.

Men visst kan man dö av trycket där, dem flesta som inte är bekanta med fridykning skull dö. Om du inte vet hur du ska andas och for nedåt snabbt kommer dina lungor att explodera.

Jag har aldrig påstått at du skrev det heller...
Däremot påstår jag nu att du inte har en aning om vad som händer när man fridyker. Om du fridyker så andas du in luft vid ytan och dyker sen ner. Under dykning nedåt komprimeras luften och tar mindre plats i lungorna - alltså finns det ingen som helst risk att lungorna ska "explodera" som du skriver...
Antagligen blandar du ihop fridykning med dykning med tuber, och nedåt med uppåt...
Citera
2013-10-29, 20:41
Medlem
Carelesss avatar
Vi lägger till ytterligare tre saker som inte har med topic att göra:
  • Vad fotbollsspelare har för rating i ett datorspel (?).
  • Allmänt om vad som finns nere i Marianergraven.
  • Om folk gillar sprit och fitta.
/Mod
Citera
2013-10-29, 20:43
Medlem
Torps avatar
Om man lyckas komma undan strömmarna så kommer man att hamna på botten i Marianergraven.

Nu angående tryck så är det så att det många av er inte förstår är att det inte är det externa trycket i sig som skulle kunna "mosa" din kropp, utan tryckskillnaden utanför och inuti din kropp. I.o.m. att en människokropp inte på något vis är en tät, försluten behållare så kommer trycket i vår kropp att anpassa sig efter omgivningen under en nedsänkning i havet, och i normala sjunkhastigheter så kommer inget värre att hända med kroppen än att vissa småsaker som ögongloberna och trumhinnorna antagligen kommer brista.

Skulle en människorkropp teleporteras omedelbart ner till Challengerdjupet så skulle högst troligtvis kroppen implodera i viss mån på grund av den plötsliga tusenfaldigade tryckförändringen, likaså skulle en djuphavsfisk kanske drabbas av något explosionsliknande om denne omedelbart teleporterades upp till ytan. Dykarsjuka består just av att man stiger för fort, vilket betyder att trycket (och således i) kroppen minskar snabbare än kroppen hinner anpassa sig, resulterande i att ansamlade gaser som kväve bildar bubblor i kroppen då dessa ökar drastiskt i volym när trycket hastigt faller.

Anledningen till att djuphavsfiskar och annat kan leva under så extrema tryck är inte för att de har kroppar gjorda av titan eller kryponit, utan att deras kroppar är anpassade och har samma tryck inuti kroppen som vattnet utanför.

Summering, om en människokropp skulle sänkas ner under normala förhållanden så skulle den träffa botten i ganska oförändrat skick och med endast vissa deformationer, på grund av att trycket i kroppen förändras i takt med omgivningen, även i extrema fall som Challengerdjupet.
Citera
2013-10-29, 21:24
Medlem
FatOldSuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Herre djävlar Hur många gånger ska jag behöva skriva att djuphavsfiskar INTE exploderar när man tar upp dem till ytan? Va kan du bara svara på den frågan, hur många gånger behövs det innan du och alla andra idioter fattar? Tio gånger? Femton? Jag har länkat bevis på att de inte exploderar redan, läs för fan innan du skriver.

Du får noll poäng för ditt sinnesslöa inlägg och svara nu på det jag frågade: Hur är de anpassade vad anbelangar kroppens mekaniska tålighet mot tryck och hur skiljer det sig mot en människokropp?

Blobfish<--- Denna fisken ser enligt forskare helt annorlunda ut i sin naturliga miljö djupt nera e havet. Denna fisken har "exploderat"/expanderat
Senast redigerad av FatOldSun 2013-10-29 kl. 21:26. Anledning: Fel i länk
Citera
2013-10-29, 21:54
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Blobfish<--- Denna fisken ser enligt forskare helt annorlunda ut i sin naturliga miljö djupt nera e havet. Denna fisken har "exploderat"/expanderat
Exploderat kan du stryka direkt, det ser du ju själv. Men expanderat, visst. Det där är en märklig firre som jag inte hittar mycket information om. Den har tydligen inte mycket vanlig muskelvävnad utan består mest av något geléartat gegg. Kanske det finns lösta gaser i gegget som expanderar vid dekompression.

Den verkar dock vara rätt unik och de djuphavsfiskar som jag länkade om tidigare expanderade inte märkbart men däremot ploppade de stackars fiskarnas simblåsor och andra gashaltiga inre organ ut vilket nog inte är skönt heller. Men alltså, de varken exploderar eller expanderar.

Huvudingrediensen i hela den här soppan är att gaser lätt ändrar volym med trycket medan vätskor och fasta ämnen har mycket liten kompressibilitet.
Citera
2013-10-29, 21:55
Medlem
Snorungekukens avatar
Orkar inte läsa allt... men de delar av kroppen som har samma densitet som vatten påverkas inte av något vattentryck utan bara de delar som är fyllda av gas. Anledningen till att en fridykare kan dyka ned till 200m och sen upp utan att råka ut för lungsprängning är given: en lungfull med luft på ytan kan inte komprimeras till minimum (när händer det?) och sen expandera till säg två lungfull med luft. Hur ska det ske? När ska man andas in det?
Ta en dykare istället, denne (HA! Jag använde inte hen!) andas konstant och redan på 10m så är vanlig luft komprimerad till hälften. Det ända dykaren märker är att det går åt mera luft än på ytan, men han konsumerar dubbel mängd pga att luften är komprimerad. Vi säger att dykaren hatar sitt liv och vill dö, då kan han ta ett djupt andetag och fylla lungorna med luft och sen hålla andan hela vägen till ytan. TADA!!! Lungmos! Den luften han hade expanderade till sin ursprungsdensitet som den hade på ytan. Angående Marianagraven så tror jag inte att själva vattentrycket trycker ihop kroppen så mycket men de gasfyllda delarna får givetvis stryk, men även gas har en gräns på hur mycket den kan komprimeras ihop och det ger lite roliga effekter på kroppen såsom att kväve blir giftigt, syret blir också giftigt, effekten av detta är berusning vilket leder till drunkning. Kvävet trycks ut i kroppsvävnaden med tiden och trycket. Det är inget som känns, utan orsakar tryckfallssjukan men man lär ha drunknat först. Trolig dödsorsak blir alltså drunkning. Om man hade vätska i lungorna och i resten av den gasfyllda kroppen a la "Avgrunden" så tror jag ändå att man tvärdör för vi har lungor och inte gälar.
Jag glömde: trumhinnorna! Om man inte tryckutjämnar så kommer trumhinnorna att mötas där hjärnan en gång satt och det gör ondare än att bli spräckt analt. Man fakkar sönder trumhinnor och balanssinnet, man vet inte vad som är upp eller ned, om man är strejt eller bög. Så kan det gå!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in