Citat:
Ursprungligen postat av
S.S.G
vet vad walsh och piccard och james cameron har sätt på botten. Är nämligen dykare själv och som djupast en dykare har dykt ner är -330m pascal bernabe men när kroppen inte andas på det djupet så mossas kroppen av trycket. bara trycka in dig själv i en press som trycker ihop dig själv med 1092 kg per kvadrat cm2 på din kropp det är flera hundra ton på din kropp PÅ BOTTEN AV MARIANERGRAVEN har läst mycket du har skrivit och du är vaken. Men ge dig nu.
Nu förstår jag inte allt du skrivit, men jag vill påstå en sak: om du tar ett djupt andetag och sedan simmar neråt i vatten (med eller utan tyngder spelar ingen roll) så kommer det en punkt då du inte naturligt flyter längre. Vattentrycket kommer att komprimera all gas i din kropp (främst lungorna), och därmed tappar du volym utan att nämnvärt tappa massa. Din densitet ökar alltså, och förr eller senare tappar du all din flytkraft.
Men jag har oerhört svårt att se hur ett ökat vattentryck på kroppen skulle få en dykare att explodera: en explosion är ju nästan per definition ett plötsligt brott i en behållare med övertryck på insidan. Simmar man neråt i vatten blir det ju tvärtom så att övertrycket är på utsidan...