2013-10-29, 18:56
Medlem
Carl-Benzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nejdetbliringet
Merca rostar ju tamefan i alla årmoduler, eller från 2005 har dem väll fått till det?

http://minmercedes.no/wp/wp-content/...MB_Rust_01.png

Fifan, Tyskarna verkar ju envisa, om dem inte fixar det förän 2005? Compakten fick ju ca 20kg rostskyddsmassa när den rullade från transportbanden första gången i Tyskland, men dem rostade ju också som SATAN,

Nä tacka vet jag Volvo! Byggd av Vikingar- för vikingar!
Snart byggd av kinesiska bönder för svenska bönder....
Citera
2013-10-29, 19:42
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nejdetbliringet
Merca rostar ju tamefan i alla årmoduler, eller från 2005 har dem väll fått till det?

http://minmercedes.no/wp/wp-content/...MB_Rust_01.png

Fifan, Tyskarna verkar ju envisa, om dem inte fixar det förän 2005? Compakten fick ju ca 20kg rostskyddsmassa när den rullade från transportbanden första gången i Tyskland, men dem rostade ju också som SATAN,

Nä tacka vet jag Volvo! Byggd av Vikingar- för vikingar!
Om du menar den gammla compaktmercan från 70 talet så var det en dålig jämförelse.Volvo 140 1974 och 240 fram till slutet av 70 talet rostade något in i helvete dom med.Det gjorde förvisso alla bilar då.
Citera
2013-10-29, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Benz

Just nu byggs väl volvo av svenska bönder för kinesiska uppkomlingsbönder och med förlängt baksätesutrymme för att reflektera dessas storhet?
Citera
2013-10-29, 20:13
Medlem
Det här är ju nästan löjligt... hur kan ett företag som vill ge intryck av premium ens bete sig såhär?

Betalar jag de pengar en mainstream-Mercedes kostar så förväntar jag mig en 30-årig rostskyddsgaranti helt utan villkor, minsta lilla missfärgning liknande rost... och Mercedes tackar och tar glatt hand om bekymret, som de facto hjälper dem att tvätta bort all form av skräpstämplar.

Köper jag däremot en Mercedes i övre regionen så förutsätter jag att bilen helt enkelt är rostfri -för evigt! De får köra helt & hållet med aluminium/rostfritt/kolfiber! Mercedes har bränt alldeles för många skepp för att ens ha råd att använda skräpmetall och undermålig färg. Någon kanske tycker -men bilen blir ju så dyr.. ehh, den är redan dyr! Mercedes får väl ta lite av sina marginaler istället!

ps. för 8 år sedan köpte jag & grannen var sin bil, han en ny Vito och jag en gammal Dodge Van. Van:en hade lite kosmetisk rost -det tog bara 2-3 år så var Vito:n ikapp och förbi. Ytterligare några år senare så hade Dodge Van:en fortfarande kosmetisk rost, medan Viton på ren svenska såg f-j-vlg ut. Jag har kvar den gamla Dodgen, men Viton är borta ur bilden, nu kör grannen en billigt Renault Trafic istället och den ser ut att klara sig extremt mycket bättre.

Undrar vad mercedes egentligen vill ladda sitt varumärke med? Rosthög, tattarbil (billig som begagnad, med skenbar lyxkänsla), lurendrejeri etc etc?
Citera
2013-10-29, 20:17
Medlem
m

Citat:

Ja vi säger så!
Senast redigerad av nejdetbliringet 2013-10-29 kl. 20:21. Anledning: m
Citera
2013-10-30, 00:54
Medlem
Prostreet32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifV
Det här är ju nästan löjligt... hur kan ett företag som vill ge intryck av premium ens bete sig såhär?

Betalar jag de pengar en mainstream-Mercedes kostar så förväntar jag mig en 30-årig rostskyddsgaranti helt utan villkor, minsta lilla missfärgning liknande rost... och Mercedes tackar och tar glatt hand om bekymret, som de facto hjälper dem att tvätta bort all form av skräpstämplar.

Köper jag däremot en Mercedes i övre regionen så förutsätter jag att bilen helt enkelt är rostfri -för evigt! De får köra helt & hållet med aluminium/rostfritt/kolfiber! Mercedes har bränt alldeles för många skepp för att ens ha råd att använda skräpmetall och undermålig färg. Någon kanske tycker -men bilen blir ju så dyr.. ehh, den är redan dyr! Mercedes får väl ta lite av sina marginaler istället!

ps. för 8 år sedan köpte jag & grannen var sin bil, han en ny Vito och jag en gammal Dodge Van. Van:en hade lite kosmetisk rost -det tog bara 2-3 år så var Vito:n ikapp och förbi. Ytterligare några år senare så hade Dodge Van:en fortfarande kosmetisk rost, medan Viton på ren svenska såg f-j-vlg ut. Jag har kvar den gamla Dodgen, men Viton är borta ur bilden, nu kör grannen en billigt Renault Trafic istället och den ser ut att klara sig extremt mycket bättre.

Undrar vad mercedes egentligen vill ladda sitt varumärke med? Rosthög, tattarbil (billig som begagnad, med skenbar lyxkänsla), lurendrejeri etc etc?

Med de kraven är jag mycket intresserad hur du sköter dina bilar.
Berätta gärna.
Citera
2013-10-30, 00:57
Medlem
hockexxs avatar
Citat:
Trevligt att bli citerad i tråden.
Nu till sakfrågan, Mercedes största rostproblem tidigare var av typen "stenskottsrost" d.v.s. att ytskiktet, lack och grundskikt var på tok för tunt.

Nu mer har man förstärkt grundskiktet samt bytt till en "nanitförstärkt" färg, vad nu det betyder men funkar gör det, min senaste w204 har nu gått närmare 6000 mil och hittills endast råkat ut för två stenskott på huven som behövt bättras med lackstift.

Det måste dock ha varit rejäla stenar som gjorde skadorna, man ser på skadornas djup hur tjock lacken numera är.
Nu har det dock ingen större betydelse eftersom motorhuven efter faceliften är gjord i aluminum.

Edit: Rostskyddsgarantin på Mercedes är nu mer 30 år, ja du läste rätt 30 år, säkert villkorad in absurdum men 30 år är det.

6000 mil? Min 740 har gått över 42000 mil och har enbart ett fåtal "skottsskador". Inte orkar jag bry mig om dom heller då jag endast betalade 4700 för en skattad och besiktad bil. Jag vet ju dock inte vad tidigare ägare gjort åt det men jag ser ingen antydan till lackstift.

Dock har jag en krånglande vakuumförgasare. Men det är en annan femma, den går i alla fall snålt.

Jag kan även påpeka att jag aldrig någonsin sett "skottskador" på min styvfars olika V70/passat under alla mil han kört (säljare med norrlandsdistrikt = många mil). Bortsett från att filmen släppt lite på hans senaste bil (sodastream film med en massa krims)
Citera
2013-10-30, 19:58
Medlem
Carl-Benzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockexx
6000 mil? Min 740 har gått över 42000 mil och har enbart ett fåtal "skottsskador". Inte orkar jag bry mig om dom heller då jag endast betalade 4700 för en skattad och besiktad bil. Jag vet ju dock inte vad tidigare ägare gjort åt det men jag ser ingen antydan till lackstift.

Dock har jag en krånglande vakuumförgasare. Men det är en annan femma, den går i alla fall snålt.

Jag kan även påpeka att jag aldrig någonsin sett "skottskador" på min styvfars olika V70/passat under alla mil han kört (säljare med norrlandsdistrikt = många mil). Bortsett från att filmen släppt lite på hans senaste bil (sodastream film med en massa krims)
Volvo 740.....42000mil........Pappas volvo har aldrig fått en stenskott......
Jag ger mig, jag måste genast köpa en volvo och flytta till norrland....

Nej men vänta nu, jag bor ju redan i norrland och har redan en gammal volvo som andra bil som, hör och häpna, har stenskott på huven, flera stycken dessutom.....hmmm
Citera
2013-10-30, 22:21
Medlem
hockexxs avatar
Citat:
Volvo 740.....42000mil........Pappas volvo har aldrig fått en stenskott......
Jag ger mig, jag måste genast köpa en volvo och flytta till norrland....

Nej men vänta nu, jag bor ju redan i norrland och har redan en gammal volvo som andra bil som, hör och häpna, har stenskott på huven, flera stycken dessutom.....hmmm

Det fallerar ganska hårt när man försöker göra narr av folk men inte klarar av att bruka normalbegåvad grammatik. Hur som så skrev jag ett fåtal stenskott, jag nämnde inget om avsaknaden av dessa.

Hur som så är det väl irrelevant om det är min styvfar eller ej? Det ger ju snarare mig en mer gedigen blick.
Tramspelle.
Citera
2013-10-30, 22:44
Medlem
Helt sjukt hur Dem rostar,

https://www.google.se/search?hl=sv&s...ml%3B846%3B735

kolla där en W203, dem var väll från 02-07? Om jag inte missminner mig Helt? Fyfan

och i stödämparna tillochmed
https://www.google.se/search?hl=sv&s...t%3B1200%3B798

Ta en Volvo, från dem årsmodulen, du hittar inte hur du än söker med förstorningsglas

++++
https://www.google.se/search?hl=sv&s...ml%3B500%3B332

Det är ett riktigt, riktigt vanligt fenomen på W202, alla W202 går fan av där, dem rostar i sinne just där

Köp en Merca, Bli belåten, se naturen igenom plåten!
Citera
2013-10-30, 23:38
Medlem
Har kört Vito i många år, från 07- rostar dom inte med normal skötsel, under lacken är det galv, tidigare fanns ingenting under lacken, ett stenskott på huven blev en stor rostros på några månader om man inte åtgärdade det omedelbart, på min nuvarande -07a som gått 36.000 mil finns många stenskott, men bara i form av gråa prickar.
Citera
2013-10-31, 04:10
Medlem
hockexxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Har kört Vito i många år, från 07- rostar dom inte med normal skötsel, under lacken är det galv, tidigare fanns ingenting under lacken, ett stenskott på huven blev en stor rostros på några månader om man inte åtgärdade det omedelbart, på min nuvarande -07a som gått 36.000 mil finns många stenskott, men bara i form av gråa prickar.

Det låter väldigt positivt! Själv antog jag knappast att nyare bilar hade bra kvalitét. Att göra allt för hållbara saker är att göra sig själv arbetslös i dagsläget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in