• 1
  • 2
2013-10-27, 17:32
Medlem
Corrans avatar
Deras bilar var ju mer eller mindre katastrof runt början av 2000 talet.

När började man få ordning på de, om man nu fått det? Hur är det med deras rostskyddsgarantier?

Undrar om de flesta modeller... Men mest aktuellt är en C eller E klass kombi.
Citera
2013-10-27, 17:41
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corran
Deras bilar var ju mer eller mindre katastrof runt början av 2000 talet.

När började man få ordning på de, om man nu fått det? Hur är det med deras rostskyddsgarantier?

Undrar om de flesta modeller... Men mest aktuellt är en C eller E klass kombi.
En användare duktig på mercedes skrev detta i en annan tråd. https://www.flashback.org/sp43317003
Citera
2013-10-27, 17:47
Medlem
Vad gjorde merca för att få ordning på rosten 2006?
Citera
2013-10-27, 18:24
Medlem
Carl-Benzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markvii
Vad gjorde merca för att få ordning på rosten 2006?
Trevligt att bli citerad i tråden.
Nu till sakfrågan, Mercedes största rostproblem tidigare var av typen "stenskottsrost" d.v.s. att ytskiktet, lack och grundskikt var på tok för tunt.

Nu mer har man förstärkt grundskiktet samt bytt till en "nanitförstärkt" färg, vad nu det betyder men funkar gör det, min senaste w204 har nu gått närmare 6000 mil och hittills endast råkat ut för två stenskott på huven som behövt bättras med lackstift.

Det måste dock ha varit rejäla stenar som gjorde skadorna, man ser på skadornas djup hur tjock lacken numera är.
Nu har det dock ingen större betydelse eftersom motorhuven efter faceliften är gjord i aluminum.

Edit: Rostskyddsgarantin på Mercedes är nu mer 30 år, ja du läste rätt 30 år, säkert villkorad in absurdum men 30 år är det.
Senast redigerad av Carl-Benz 2013-10-27 kl. 18:27. Anledning: tillägg
Citera
2013-10-27, 18:40
Medlem
Corrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Benz
Trevligt att bli citerad i tråden.
Nu till sakfrågan, Mercedes största rostproblem tidigare var av typen "stenskottsrost" d.v.s. att ytskiktet, lack och grundskikt var på tok för tunt.

Nu mer har man förstärkt grundskiktet samt bytt till en "nanitförstärkt" färg, vad nu det betyder men funkar gör det, min senaste w204 har nu gått närmare 6000 mil och hittills endast råkat ut för två stenskott på huven som behövt bättras med lackstift.

Det måste dock ha varit rejäla stenar som gjorde skadorna, man ser på skadornas djup hur tjock lacken numera är.
Nu har det dock ingen större betydelse eftersom motorhuven efter faceliften är gjord i aluminum.

Edit: Rostskyddsgarantin på Mercedes är nu mer 30 år, ja du läste rätt 30 år, säkert villkorad in absurdum men 30 år är det.

Så 2006 och efteråt så kan man äga en mercedes och faktiskt köra den i Sverige?

30 år är ju bra...men vet du nåt om hur gärna de faktiskt tar åt sig garantijobb?

Min w124 står sig så bra...sen så ser man nån vit merca kombi från 99....gisses. Inte så vit längre...
Citera
2013-10-27, 19:20
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Nu mer har man förstärkt grundskiktet samt bytt till en "nanitförstärkt" färg, vad nu det betyder men funkar gör det.
Det är väl så de flesta med lite krav gör nuförtiden, åtminstone på motorhuvar och frontdetaljer av plåt.

Förr var det lätt att se om en bil var ett bra objekt. Kolla på den om den hade rosthål,, då visste man att den inte var något. Nu kommer bilarna att se fina ut, men allt annat är slut istället.
Citera
2013-10-27, 19:59
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

30 år är ju bra...men vet du nåt om hur gärna de faktiskt tar åt sig garantijobb?

Min w124 står sig så bra...sen så ser man nån vit merca kombi från 99....gisses. Inte så vit längre...

Det kan man definitivt. När det gäller Mercedes rostproblem så härrör det från sammanslagningen med Chrysler 1998. Då bytte man bl a en del underleverantörer vilket fick stora effekter på rostskyddet. Rostproblemen fanns hos Mercedes 1998-2006 och kostade Mercedes stora pengar i form av garantiåtgärder och tappat förtroende.
Citera
2013-10-27, 20:17
Medlem
Carl-Benzs avatar
Citat:

Har sett ett fall där Mercedes nekade att åtgärda rosten och det var på en CLC från 2005 nån gång, dock såg rostangreppet väldigt skumt ut.

Bägge framskärmarna hade börjat rosta från hjulhuskanten och utåt, om jag minns rätt så hävdade Mercedes att man kört med för breda däck och fel ET på fälgarna så däcken skrubbat bort färgen på skärmkanten.
Det är just sånt som kan vara villkorat, att du skall köra med däckdim. och fälgar som är rekomenderade av Mercedes, kan tänka mig att om du har kört med breda däck och fått stenskottsrost på dörrar och bakskärmar så blir det svårt att få ut något på garantin.

Ska du satsa på en nyare Mercedes så ska det vara C-klass-08 eller nyare eller E-klass-10 eller nyare, visst satte man in betydande åtgärder i slutet på föregångarna men jag tror, utan att veta att dom nya modellerna är bättre då dom är nykonstruerade från grunden.

Varför vill du förresten byta bil om du har en w124, den snyggaste av alla E-klass, har själv haft en 300E-91 och det var den klart mysigaste Mercedesen jag haft hittills skulle den börja nytillverkas så fick den kosta hur mycket som helst, jag skulle köpa en direkt.

Hur som helst, lycka till med ditt bilbytande.
Citera
2013-10-27, 20:19
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det kan man definitivt. När det gäller Mercedes rostproblem så härrör det från sammanslagningen med Chrysler 1998. Då bytte man bl a en del underleverantörer vilket fick stora effekter på rostskyddet. Rostproblemen fanns hos Mercedes 1998-2006 och kostade Mercedes stora pengar i form av garantiåtgärder och tappat förtroende.
Nej, MB har rostat sen 70-talet så att skylla på Chrysler är fel. w210 som kom 1995 var väl kulmen på det kanske för den var riktigt kass? Men både w123 och w124 rostade friskt, w201 och w202 med. Alla före Chryslers tid.
Att säga att det är helt avhjälpt från 2006 är fel det med, A-klass och B-klass har haft problem efter det.
Citera
2013-10-27, 20:24
Medlem
Carl-Benzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Nej, MB har rostat sen 70-talet så att skylla på Chrysler är fel. w210 som kom 1995 var väl kulmen på det kanske för den var riktigt kass? Men både w123 och w124 rostade friskt, w201 och w202 med. Alla före Chryslers tid.
Att säga att det är helt avhjälpt från 2006 är fel det med, A-klass och B-klass har haft problem efter det.
Vilka bilar rostade inte på 70-talet?
Just asking
Citera
2013-10-27, 20:27
Moderator
Citat:
Vilka bilar rostade inte på 70-talet?
Just asking
Det är sant, men Mercorna tillhörde inte de som rostade minst, varken på 70- eller 80-talet. Men du har rätt, de flesta bilar dog rostdöden på den tiden.
Citera
2013-10-27, 20:28
Medlem
Corrans avatar
Citat:
Har sett ett fall där Mercedes nekade att åtgärda rosten och det var på en CLC från 2005 nån gång, dock såg rostangreppet väldigt skumt ut.

Bägge framskärmarna hade börjat rosta från hjulhuskanten och utåt, om jag minns rätt så hävdade Mercedes att man kört med för breda däck och fel ET på fälgarna så däcken skrubbat bort färgen på skärmkanten.
Det är just sånt som kan vara villkorat, att du skall köra med däckdim. och fälgar som är rekomenderade av Mercedes, kan tänka mig att om du har kört med breda däck och fått stenskottsrost på dörrar och bakskärmar så blir det svårt att få ut något på garantin.

Ska du satsa på en nyare Mercedes så ska det vara C-klass-08 eller nyare eller E-klass-10 eller nyare, visst satte man in betydande åtgärder i slutet på föregångarna men jag tror, utan att veta att dom nya modellerna är bättre då dom är nykonstruerade från grunden.

Varför vill du förresten byta bil om du har en w124, den snyggaste av alla E-klass, har själv haft en 300E-91 och det var den klart mysigaste Mercedesen jag haft hittills skulle den börja nytillverkas så fick den kosta hur mycket som helst, jag skulle köpa en direkt.

Hur som helst, lycka till med ditt bilbytande.

Jag är inte helt hundra på att byta än...men har en 220ce, underbar att glida runt i. Men inte alltid den mest praktiska.

Ville mest ha lite mer kött på benen. Känner jag mig själv rätt så säljer jag den ändå inte i första taget. Den fina violetfärgen, helskinn i svart som är i nyskick aut. och allt Galet mycket bil för pengarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in