• 3
  • 4
2013-11-01, 14:48
Medlem
http://www.blocket.se/kalmar/Mercede...htm?ca=1_8&w=3

Säger väll det mesta om Mercedes Lyxstatus, kännns väldigt lyxigt, att komma med sin Merca och rosten bara flyger,
Citera
2013-11-03, 12:57
Vet inte om det räknas men min chef köpte för 3 år sen en ny mercedes sprinter, efter att tidigare ägt en strulig renault master, sagt och gjort alla blev glada vad som helst är ju bättre än renault tänkte alla, tills tadaaa rosten inte bara kom utan bokstavligt talat har ätit upp hela bilen trots hyffsad "skötsel" av den, bra grejer det där
Citera
2014-01-30, 01:09
Medlem
Mercedes är bara piss. Känner flera som har haft/har vito som dels rostar men även strular helt absurt mycket. Känner även flera som haft "riktiga" mercor alltså C och E-klass och även de är inga drömbilar att äga. Hur Mercedes kan tillverka sånt skit och sedan tro att deras varumärke ska kunna säljas för de priser de tar, är ett mysterium för mig. När det gäller arbetsbilar är det VW transporter som gäller, dyrare än Vito men de håller plus de har mycket högre andrahandsvärde, så i det långa loppet blir det billigare att äga en Transporter även om inköpspriset är högre. När det gäller personbilar finns det både BMW och Audi, som säkert är bättre bilar än Mercedes. Skulle väl tro att en VW Passat håller lika hög kvalitet som en Mercedes E-klass. Men vad vet jag, jag är ingen expert.
Citera
2014-03-02, 18:14
Medlem
Nu ger jag exempel på e-klass

W210 (95-02) var det väldigt stora problem med lacken där mercedes till och med tog in bilar och bytte dörrar + bagagelucka. Sen kom w211 där modellerna 02-05 hade/har inga stora problem men det händer att det är lite bubblor eller fläckar på bagagelucka och bakskärmar. Men sedan 06 och framåt verkar det ha blivit mycket mer skärpt när det gäller lacken.
Citera
2014-03-03, 12:57
Medlem
BluesBross avatar
Såg senast igår en mercataxi med rost på bakluckan. Nån eklass som såg ut att vara högst 2-3 år. Ovärdigt för en Mercedes är bara förnamnet. Vad fan håller dom på med?
Citera
2014-03-03, 20:49
Medlem
Ser ju dagligen MB skåpbilar i gbg som är så rostiga att man kan misstänka att dom kört av kajen och fiskats upp ett par år sedan. Att inte dessa rullande rostlådor skrämmer bort köparna från MB är en gåta.
Citera
2014-03-17, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BluesBros
Såg senast igår en mercataxi med rost på bakluckan. Nån eklass som såg ut att vara högst 2-3 år. Ovärdigt för en Mercedes är bara förnamnet. Vad fan håller dom på med?

Jag tror dig men det måste vara väldigt ovanligt på 06 och framåt. Mycke synd eftersom motorerna tillhör bland toppen
Citera
2014-05-01, 14:44
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corran
Deras bilar var ju mer eller mindre katastrof runt början av 2000 talet.

När började man få ordning på de, om man nu fått det? Hur är det med deras rostskyddsgarantier?

Undrar om de flesta modeller... Men mest aktuellt är en C eller E klass kombi.

Runt 1995 fram till 2004 så hade Mercedes problem med rosten. Sedan beror nog detta på vilken modell man syftar på. När det gäller C-klassen (W203) så rostade dessa en hel del. Men efter faceliften 2004 så rostade de knappt.

https://www.google.se/search?q=mb+w2...w=1717&bih=897

Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Benz
Nu till sakfrågan, Mercedes största rostproblem tidigare var av typen "stenskottsrost" d.v.s. att ytskiktet, lack och grundskikt var på tok för tunt.

Min förra MB, en C-klass (W203) från 2002 hade lacksläpp med rost som följd i skärmkanter och nedre delen på dörrarna. När det gäller rost undertill i balkar och liknande så var den som ny

Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Benz
Rostskyddsgarantin på Mercedes är nu mer 30 år, ja du läste rätt 30 år, säkert villkorad in absurdum men 30 år är det.

Jag har för mig att garantin gäller rost som kommer inifrån och ut och det gäller bara om det rostat igenom helt och blivit ett hål. Dessutom ska man i det närmaste ha påpekat varje enskilt rostangrepp vid servicen för att garantin ska gälla.

Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
När det gäller Mercedes rostproblem så härrör det från sammanslagningen med Chrysler 1998. Då bytte man bl a en del underleverantörer vilket fick stora effekter på rostskyddet. Rostproblemen fanns hos Mercedes 1998-2006 och kostade Mercedes stora pengar i form av garantiåtgärder och tappat förtroende.

Dock började väl rostproblemen före sammanslagningen. E-klassen (W210) kom ju före sammanslagningen och de kunde ju få lacksläpp och rost.

För ett antal år sedan så tittade jag just på en begagnad E-klass (W210) som var väldigt fin. Jag frågade säljaren om rostproblemen och han nämnde då att Mercedes hade tre olika leverantörer av plåten. En tysk leverantör, en östeuropeisk (har jag för mig) samt en asiatisk leverantör.

Den tyska plåten ska ha varit den bästa och de bilarna ska knappt ha rostat. Sedan minns jag inte i vilken ordning de två övriga kom...

Det blev dock aldrig någon W210 för mig...

https://www.google.se/search?q=mb+w2...+w210&tbm=isch

Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Nej, MB har rostat sen 70-talet så att skylla på Chrysler är fel. w210 som kom 1995 var väl kulmen på det kanske för den var riktigt kass? Men både w123 och w124 rostade friskt, w201 och w202 med. Alla före Chryslers tid.
Att säga att det är helt avhjälpt från 2006 är fel det med, A-klass och B-klass har haft problem efter det.

Just när det gäller E-klassen W124, men även 190 (W201), så är verkar de finnas i två "kategorier" när man ser dom idag. Antingen en W124 i toppskick som rullar på som vanligt, eller så en riktigt skabbig en som dock fortfarande fungerar perfekt rent mekaniskt.

Det finns väl nästan fler W124 i trafik från 80- och 90-talet än Volvo 240 från samma tid?

https://www.google.se/search?q=mb+w2...+w124&tbm=isch

https://www.google.se/search?q=mb+w2...+w201&tbm=isch

Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Precis så är det vilket jag påpekade i mitt inlägg. Historiebeskrivningen bekräftas dessutom av Mercedes själva.

Så...man kan definitiv utgå från att Chrysler är den kanske viktigaste anledningen när det gäller rosten. Mercedes misstag när det gäller Chryslers underleverantörer är inte heller unikt inom bilindustrin. Till synes oförklarliga dippar i kvalité kan ofta förklaras som ett resultat av byte av underleverantörer.

Det var kanske då när Chrysler kom in i bilden som W210 och coupén C208 började att rosta på allvar... Men även de tidigare modellerna av W210 kunde rosta.

https://www.google.se/search?q=mb+w2...+c208&tbm=isch

Citat:
Ursprungligen postat av Jakob.G
Nu ger jag exempel på e-klass

W210 (95-02) var det väldigt stora problem med lacken där mercedes till och med tog in bilar och bytte dörrar + bagagelucka. Sen kom w211 där modellerna 02-05 hade/har inga stora problem men det händer att det är lite bubblor eller fläckar på bagagelucka och bakskärmar. Men sedan 06 och framåt verkar det ha blivit mycket mer skärpt när det gäller lacken.

Det var mycket skriverier i motortidningar men även annan press om just W210 och även C208 och deras rostproblem.

W211 hade också lite problem, men inte i närheten av som C-klassen W203 hade fram till faceliften 2004.
Senast redigerad av Pajosv 2014-05-01 kl. 14:48.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in