2013-10-27, 20:43
Medlem
Carl-Benzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Nej, MB har rostat sen 70-talet så att skylla på Chrysler är fel. w210 som kom 1995 var väl kulmen på det kanske för den var riktigt kass? Men både w123 och w124 rostade friskt, w201 och w202 med. Alla före Chryslers tid.
Att säga att det är helt avhjälpt från 2006 är fel det med, A-klass och B-klass har haft problem efter det.
Du har delvis rätt,rosten kan man kanske inte skylla på chrysler, däremot så fick Mercedes dela mycket elektronik, chassikomponenter, transmissioner m.m. med chrysler och eftersom chrysler är ett lågprismärke så fick det bli från dom billigaste underleverantörerna och när man på det släppte in amerikanska ekonomer i styrelsen så var katastrofen ett faktum.

Det gick till slut så långt att aktieägarna tryckte på och frivilligt avstod aktieutdelning för att Mercedes skulle investera i kvalitetshöjande åtgärder, och man kan förstå dem, dom såg ju sin investering i Mercedesaktier rinna ut i sanden.

Så att man nu kan påstå att Mercedes ryckt upp sig så är det inte av en slump utan en MYCKET målmedveten satsning på kvalitet, dom senaste genarationerna av alla klasser är betydligt bättre än sina föregångare.

Att man avslutat samarbetet med chrysler och kastat ut dom amerikanska ekonomerna ur styrelserummen är således inte en slump, dom är förresten i italien och jobbar nu.....
Citera
2013-10-27, 20:45
Medlem
Carl-Benzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corran
Jag är inte helt hundra på att byta än...men har en 220ce, underbar att glida runt i. Men inte alltid den mest praktiska.

Ville mest ha lite mer kött på benen. Känner jag mig själv rätt så säljer jag den ändå inte i första taget. Den fina violetfärgen, helskinn i svart som är i nyskick aut. och allt Galet mycket bil för pengarna.
Coupen är ju så vacker att det nästan gör ont att titta på den.
Bruno Sacco visste verkligen hur en bil skulle se ut.
Senast redigerad av Carl-Benz 2013-10-27 kl. 20:47.
Citera
2013-10-27, 20:57
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Benz
Du har delvis rätt,rosten kan man kanske inte skylla på chrysler, däremot så fick Mercedes dela mycket elektronik, chassikomponenter, transmissioner m.m. med chrysler och eftersom chrysler är ett lågprismärke så fick det bli från dom billigaste underleverantörerna och när man på det släppte in amerikanska ekonomer i styrelsen så var katastrofen ett faktum.

Det gick till slut så långt att aktieägarna tryckte på och frivilligt avstod aktieutdelning för att Mercedes skulle investera i kvalitetshöjande åtgärder, och man kan förstå dem, dom såg ju sin investering i Mercedesaktier rinna ut i sanden.

Så att man nu kan påstå att Mercedes ryckt upp sig så är det inte av en slump utan en MYCKET målmedveten satsning på kvalitet, dom senaste genarationerna av alla klasser är betydligt bättre än sina föregångare.

Att man avslutat samarbetet med chrysler och kastat ut dom amerikanska ekonomerna ur styrelserummen är således inte en slump, dom är förresten i italien och jobbar nu.....

Precis så är det vilket jag påpekade i mitt inlägg. Historiebeskrivningen bekräftas dessutom av Mercedes själva.

Så...man kan definitiv utgå från att Chrysler är den kanske viktigaste anledningen när det gäller rosten. Mercedes misstag när det gäller Chryslers underleverantörer är inte heller unikt inom bilindustrin. Till synes oförklarliga dippar i kvalité kan ofta förklaras som ett resultat av byte av underleverantörer.
Citera
2013-10-27, 21:17
Medlem
IceEyess avatar
Det är mig veterligt under de senaste åren (2009-2010) som Mercedes verkar ha lyckats tackla problemen med rostangrepp och den tveksamma kvalitén.

De lite mer exklusiva versionerna som AMG och dylikt brukar dock klara sig bättre vilket sannolikt beror på att dessa bilar inte brukas lika flitigt under vinterhalvåret
Citera
2013-10-27, 21:43
Medlem
Carl-Benzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Det är mig veterligt under de senaste åren (2009-2010) som Mercedes verkar ha lyckats tackla problemen med rostangrepp och den tveksamma kvalitén.

De lite mer exklusiva versionerna som AMG och dylikt brukar dock klara sig bättre vilket sannolikt beror på att dessa bilar inte brukas lika flitigt under vinterhalvåret
Du kan nog gå lite tidigare än så, beroende på modell, det är inte bara mig veterligt utan av egen erfarenhet
Citera
2013-10-28, 02:36
Medlem
Var väl i samma veva som de slutade med att designa fordon som ser ut som rullande arabmöbler? Nu har de tappat alla marknader för evigt till riktiga premiummärken.
Citera
2013-10-28, 06:05
Medlem
Carl-Benzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spekulum
Var väl i samma veva som de slutade med att designa fordon som ser ut som rullande arabmöbler? Nu har de tappat alla marknader för evigt till riktiga premiummärken.
Haha "för evigt" är nog ett önsketänkande från din sida.....
Citera
2013-10-28, 13:48
Medlem
Citat:
Haha "för evigt" är nog ett önsketänkande från din sida.....

Nej, men tummar man på kvaliteten en endaste gång så får man det svårt att återhämta det försprång man hade. Jämför en tidig nittiotalsmerca med dagens skit. Jag skulle fortfarande välja en 500 SEC från den tiden över allt de producerat sedan dess.
Citera
2013-10-28, 18:33
Medlem
kriminellgalnings avatar
På tal om rost och C-klass. Polarn har en sen -09 220 cdi som har börjat kexa ordentligt runt hjulhusen bak.

Detta finner jag ganska oroväckande för sist jag såg något liknade(på en hyffsat ny bil) var på min Seat-00 i slutet på -01 och den hade då rullat 3000 mil. Visligen har mb rullat lite längre och är fyra år gammal men med en prislapp motsvarande 4 spanska skräpbilar.(jag köper aldrig mer spanskt)

Kan även meddela att bilen sköts som vilken bruksbil som helst. Tvätt någon gång i veckan under värsta perioden och normalt antal tvättar sommartid. Inga "feta" fälgar eller annat har hängt på bilen under dess livstid och skrapat bort färg m.m

Hoppas MB tar på sig garantijobbet för bilen annars lär dom tappa ett gäng kunder till.
Citera
2013-10-29, 16:55
Medlem
Carl-Benzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kriminellgalning
På tal om rost och C-klass. Polarn har en sen -09 220 cdi som har börjat kexa ordentligt runt hjulhusen bak.

Detta finner jag ganska oroväckande för sist jag såg något liknade(på en hyffsat ny bil) var på min Seat-00 i slutet på -01 och den hade då rullat 3000 mil. Visligen har mb rullat lite längre och är fyra år gammal men med en prislapp motsvarande 4 spanska skräpbilar.(jag köper aldrig mer spanskt)

Kan även meddela att bilen sköts som vilken bruksbil som helst. Tvätt någon gång i veckan under värsta perioden och normalt antal tvättar sommartid. Inga "feta" fälgar eller annat har hängt på bilen under dess livstid och skrapat bort färg m.m

Hoppas MB tar på sig garantijobbet för bilen annars lär dom tappa ett gäng kunder till.
Intressant,har sett många,och då menar jag många, beg. w204 men aldrig någon med såna rostangrepp som du beskriver.
Faktum är att jag inte har sett någon w204 med några som helst rostangrepp.
Det skulle vara kul om du kunde lägga upp en bild skärmkanterna, inte för att jag misstror dig på något vis, jag är faktiskt genuint intresserad av se dom.
Citera
2013-10-29, 17:53
Medlem
kriminellgalnings avatar
Citat:
Intressant,har sett många,och då menar jag många, beg. w204 men aldrig någon med såna rostangrepp som du beskriver.
Faktum är att jag inte har sett någon w204 med några som helst rostangrepp.
Det skulle vara kul om du kunde lägga upp en bild skärmkanterna, inte för att jag misstror dig på något vis, jag är faktiskt genuint intresserad av se dom.

Nu när jag läser mitt eget inlägg från igår så kan man tro att det är gravrost i hela bakskärmen.
Men riktigt så är det inte. Utan det är till största delen ytrost med någon eller några mindre "bubblor" i främst fram/nederkant skärm, lite upptill och tendenser baktill.

Men bara att rosten finns där känns oroväckande.
Dock är bilen i övrigt i bra skick och har inga tendenser alls till att rosta runt stenskott eller liknade.
Kanske har det hänt något just i nederkant skärmar som han inte känner vilket har föranlett just detta?

Ska försöka komma ihåg att fota skärmkanten nästa gång jag träffar han.
Citera
2013-10-29, 18:20
Medlem
Merca rostar ju tamefan i alla årmoduler, eller från 2005 har dem väll fått till det?

http://minmercedes.no/wp/wp-content/...MB_Rust_01.png

Fifan, Tyskarna verkar ju envisa, om dem inte fixar det förän 2005? Compakten fick ju ca 20kg rostskyddsmassa när den rullade från transportbanden första gången i Tyskland, men dem rostade ju också som SATAN,

Nä tacka vet jag Volvo! Byggd av Vikingar- för vikingar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in