2015-05-07, 17:53
Medlem
41. Redan från ettan hade vi separata duschrum för killar och tjejer. I mellanstadiet rusade ungefär hälften av killarna in till tjejerna för att bli åtsagda första gympalektionen i högstadiet att om det fortsatte skulle de få byta om hos tjejerna resten av tiden. Konstiga var att ingen då kände för det längre.

Inte haft något problem med att duscha med killarna i klassen eller fotbollslaget. Fick låna handduk ett par gånger när jag glömt den hemma också.

Är detta ett problem i dag?

När jag badar på offentliga badhus så duschar jag alltid efteråt och då tar jag oftast av mig badbrallorna och duschar naken. Då är det värre att det finns kvinliga städerskor där än att det finns andra män där
Senast redigerad av mattep74 2015-05-07 kl. 17:55.
Citera
2015-05-08, 04:55
Medlem
Justineks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
41. Redan från ettan hade vi separata duschrum för killar och tjejer. I mellanstadiet rusade ungefär hälften av killarna in till tjejerna för att bli åtsagda första gympalektionen i högstadiet att om det fortsatte skulle de få byta om hos tjejerna resten av tiden. Konstiga var att ingen då kände för det längre.

Inte haft något problem med att duscha med killarna i klassen eller fotbollslaget. Fick låna handduk ett par gånger när jag glömt den hemma också.

Är detta ett problem i dag?

När jag badar på offentliga badhus så duschar jag alltid efteråt och då tar jag oftast av mig badbrallorna och duschar naken. Då är det värre att det finns kvinliga städerskor där än att det finns andra män där

För mig var det enda problemet vid skolduschen ifall vi hade en kvinnlig gymnastikfröken som såg oss nakna (i varje fall från och med mellanstadiet) och min egen son tyckte lika dant, men med personer av samma kön var det inget problem. Har det verkligen blivit det???
Citera
2015-12-23, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cajanen
Ålder: 25-30

På lågstadiet (klass 1-3) hade vi gemensamt duschutrymme för både pojkar och flickor.
I klass 4 och 5 på mellanstadiet hade vi simning på schemat ibland på ett mindre utomhusbad, även i den hade vi gemensamma dusch och ombytesrum. I det här fallet var det ett krav från lärarna att duscha naken efteråt men på den tiden var det ingen som opponerade sig eller brydde sig om det.
Tvärtom kände jag att det gav en ökad samvaro mellan pojkar och flickor vilket annars kan vara svårt i den åldern.

Så skönt det låter. Önskar det var så när jag gick i skolan, men det blev uppdelat från åk 1 vad jag minns.
Citera
2015-12-23, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Till viss del är det nog även föräldrar som för över det på sina barn.
I simhallen jag frekventerar är det mer regel än undantag bland alla upp till 50 att duscha med badkläder på. Upp till 35 har man även badkläder på i bastun.

Föräldrar som har med sina barn in i omklädningsrummen drar oftast på dem badkläderna och säger sen till dom att det är dags att gå till duschen. Då har de med sig det till skolan att man inte fixar att visa sig naken inför andra i samma situation.

Har inte märkt det i någon större utsträckning på mitt favoritbadhus. Verkar som om de flesta föräldrar ser till så barnen duschar nakna. På herrarnas kan man ibland se flickor uppemot 8-9 år som duschar och bastar likna nakna och lika avslappnat som pappan. Förmodar att det går till på motsvarande vis på damernas.

Vi har ett könsneutralt omklädningsrum här också och det är ju lite intressant att medan jag aldrig sett män eller barn fuska med duschen så är det lite mer blandat med kvinnorna. Medan några uppenbart är helt bekväma med nakenheten och inte ens försöker skyla sig så finns det också de som fuskar och har badkläder på i duschen.
Citera
2015-12-23, 11:45
Medlem
30-49 Man

Tja, det kan väl inte skada att skriva lite i tråden.

Vad jag kan minnas var grundskolans gympasal så ordnad att där var ett omklädningsrum i vardera ände. Ett för pojkar och ett för flickor. Så var det ju sen resten av skoltiden och även i samband med träning på fritiden. Sett i backspeglen så förde denna uppdelning inget positivt med sig. Inte något alls.

Minns inte hur mycket vuxen närvaro vi hade i omklädningsrummen, men det skulle förmodligen inte skada med lite mer än vi hade.

Könsuppdelningen medförde naturligtvis att allihop lärde sig den normen, men åtminstone pojkarna (och varför skulle det inte gälla omvänt?) blev nyfikna på flickorna. Lyfta flickornas kjolar på rasterna och försöka smygkika in i flickornas omklädningsrum förekom ju så klart. En del skämt och bus pojkar emellan byggde på den pinsamhet som uppstod om man skulle råka vara naken när motsatta könet kunde se det. T ex när de andra killarna snor med sig handduken och man är sist ut från duschen.

* Ena stället jag fick erfarenhet av det där använde killar o tjejer samma duschrum. Vips så försvann handduken och så höll de emot dörren och ropade "ledigt" till tjejerna. Nåja, ut kom jag därifrån, men för att komma till killarnas omklädningsrum så skulle man gå (vanligtvis med handduken runt sig, men den gången naken alltså) från ena sidan av ett trapphus och trapphuset användes även av tjejer på hem (jäkligt märkligt planlösning). Där fick killarna ännu en chans att stänga mig ute och självklart så kom en av tjejer (duschade väl hemma?) ut där när jag kämpade med dörren.

(Hade det varit idag så hade jag stannat kvar i duschen istället och blåst killarna på det roliga.)

* Andra gången handduken blev snodd (ett annat ställe, andra killar) så passade killarna på att öppna samtliga fönster i omklädningsrummet på vid gavel ut mot skolgården, så det blev svårt att komma från duschen till klädhögen utan att de på skolgården fick se hela rasket.

Tyvärr, på den tiden, så uppskattade jag inte alls sådana bus.

Jag tror ju med ganska stor övertygelse att om man hade blandat pojkar och flickor och haft mer vuxennärvaro - gärna att ett par vuxna av bägge könen hade varit med och duschat de också tillsammans med alla barnen - dels hade stillat allas nyfikenhet långt innan den hade blivit ett problem och dels hade gjort pinsamhetsskämten meningslösa.

Sen inbillar jag mig att denna inlärda rädsla för motsatta könet spädde på min blyghet så att jag sedan fick problem att alls prata med tjejer på ett avslappnat sätt. Det har jag nog aldrig kommit över helt och hållet även om det är betydligt lättare nu. Å andra sidan har ju några år passerat sedan den tiden.

Numera skippar jag herrarnas och byter om i det könsneutrala omklädningsrummet. Där kan samtidigt barn och vuxna i alla åldrar och av bägge kön (all kön) byta om och duscha och alltså vara helt öppet nakna inför varandra utan problem.
Citera
2015-12-23, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.gegge
Snart 40, delat mellan pojkar och flickor ifrån första klass. Skulle aldrig funkat med gemensamma duschar pga att 50%+ av killarna spelade fotboll eller hockey. (och hade den där idiotmentaliteten det skapar. Kissade i duschen, onanerade i grupp, snärtade varandra med handdukar, etc.

Hade de gjort det om de hade duschat sida vid sida med tjejerna, tror du?
Citera
2015-12-23, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Haha! Den här tråden väckte gamla minnen till liv. Jag är 36 år, när jag var 6 år gammal så duschade vi med flickorna och lekisfröknarna. Ett gammalt minne kom till liv nu när jag stod och torkade mig samtidigt som jag beskådade en lekisfrökens sköte. Tankarna i min skalle snurrade runt "det är så mycket hår"!
Sedan från sju års ålder så duschade man i separata omklädningsrum men det hindrade inte oss killar att slita upp dörren på tjejernas och rusa in för att antingen se dom i duschen eller frenetisk klämma på deras bröst (13-15 år) samtidigt som några polare höll i tjejens armar. Det var tider det!

Skulle det gå till så tror även om alla hade fortsatt duscha ihop, tjejer som killar och lärare, lärarinna?
Citera
2015-12-23, 22:41
Medlem
I lågstadiet så duschade vi blandat killar och tjejer trots att det fanns 2 duschrum. Det var inget problem utan funkade rätt bra. För min del hade det kunnat fortsätta så även högre upp i årskullarna. Jag förstår inte varför man ska ha speciella bås med dörrar och sånt.
Citera
2015-12-27, 01:41
Medlem
19 bast

Jag har haft problem med att duscha tillsammans med andra nakna killar av 2 anledningar...

1: jag är homosexuell... Detta gjorde att jag undvikigt duschar av rädsla för att bli attraherad utav någon och att det ska synas... (alltså att jag skulle få bonge av någon het naken kille i omklädningsrummet helt enkelt...)

2: jag kom rätt sent in i puberteten vilket folk hadde rätt kul åt i mellanstadiet / tidiga högstadiet....

Nu så ser jag till att inte komma i kontakt med omklädningsrum mer än nödvändigt... Jag klarar av att vistas där och sålänge det inte finns ngn allt för attraktiv kille där så känner jag mig inte de minsta obekväm ??
Citera
2015-12-27, 02:29
Medlem
23 år gammal

Duschade alltid med andra killar under skoltiden men kände inte att det var något problem för ens man började gymnasiet och då kändes det mer konstigt, var ju uppvuxen med de killarna jag gick tillsammans med mellan 0-9an så de var man bekväm med.
Citera
2015-12-27, 02:43
Medlem
39 pr gammal. Hela lågstadiet var det gemensamt omklädningsrum och duschar för alla oavsett kön. Inget konstigt med detta. Orsaken var att vi hade 1 styck lärare som var med i omklädningsrummet och duschen och höll koll på oss.
Läraren talade om hur alla skulle duscha och såg till att alla gjorde det.
Jag utgår från att det aldrig hade fungerat idag. Skolan och läraren hade blivit anmälda till allt och alla. Men 1983 till 1986 så ansågs barn vara barn och slapp bli så sexualiserade som dagens barn blir.
Citera
2015-12-28, 12:47
Medlem
Rafos avatar
25
Könsskillda duschar sedan ettan. Enda upp i gymnasiet var det gemensamma duschar. Bara i högstadiet då det var smått problematiskt ibland pga 3 st individer som borde satts på anstallt om de inte sitter där nu. Men det löstes om man var var snabb samt visste hur man skulle ta dem. Måttligt skämtsam utan att bjuda in till bråk och ej göra sig till ett offer. De var ej så smarta så de var lätt att manipulera dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in