2015-04-18, 07:34
Medlem
Pukeeyes avatar
50+

Tack Flashback, här får man insikter om allt, som denna tråd som visar hur utvecklingen går bakåt.
Har aldrig reflekterat över att det skulle vara något problem att duscha naken (med folk av samma kön i.a.f.)

I slutet av 70-talet var det t.o.m. rätt vanligt att folk badade nakna eller toppless på offentliga badplatser. Naturligt och trevligt tycker jag.

Vad är då orsaken till att utvecklingen vände och började gå baklänges?
Jag tror den största orsaken är religion, och att någon ens bryr sig om religion. På 70-talet var religiösa ansedda som riktiga kufar som fick lov att hålla sina vanföreställningar för sig själv.

Högervridningen med individualisering och självcentrering som kom med yuppiefieringen på 1980-talet. Därav följde det sjukliga sportintresset, som ger individer chansen att kriga och hävda sig
håller med mr.gigge här:
"50%+ av killarna spelade fotboll och hade den där idiotmentaliteten det skapar"
Citera
2015-04-18, 14:07
Medlem
Justineks avatar
Kan inte heller förstå varför det skulle vara utmanande att duscha bland andra män men om det vore tillsammans med motsatta könet skulle det nog vara det. Redan som 11-12-åring var det påfrestande att idrottslärarinnan kom in till oss pojkar när vi duschade, kanske inte alla vuxna tänker på det?!
Citera
2015-04-18, 17:06
Moderator
Tystnads avatar
Från min skoltid kommer jag ihåg att det var problem redan då.

Det förekom mobbning vilket gjorde att vissa inte ville klä av sig och duscha, var ett problem både bland pojkarna och flickorna.
Vissa flickor ville heller inte förstöra sin frisyr därför vägrade man duscha.

Minns tydligt att det ett tag var sådana problem i våran klass bland flickorna att gymnastikläraren till slut tvingades låta ett par tjejer använda gymnastiklärarens enskilda dusch för att ett par tjejer skulle våga duscha.

Att problemet idag är ännu mera omfattande pga religionen fattar man ju......
Citera
2015-04-18, 17:15
Medlem
Justineks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Från min skoltid kommer jag ihåg att det var problem redan då.

Det förekom mobbning vilket gjorde att vissa inte ville klä av sig och duscha, var ett problem både bland pojkarna och flickorna.
Vissa flickor ville heller inte förstöra sin frisyr därför vägrade man duscha.

Minns tydligt att det ett tag var sådana problem i våran klass bland flickorna att gymnastikläraren till slut tvingades låta ett par tjejer använda gymnastiklärarens enskilda dusch för att ett par tjejer skulle våga duscha.

Att problemet idag är ännu mera omfattande pga religionen fattar man ju......

Det är nog sant att religionen kan komplicera det hela men för mig var det bara att jag inte sedan flera år hade visat mig naken för mamma som gjorde att det var obehagligt när gymnastikfröken såg oss i femman och sexan och jag var inte ensam om det synsättet.
Citera
2015-04-18, 19:50
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvilGuy
30-49 och på låg- och mellanstadiet hade vi separata duschrum som skiljdes åt av en gemensam bastu med två dörrar. Dock inga problem att gå in i respektive duschrum om man ville eftersom bastun hade dörrar till bägge rum, men det var inte mycket spring där eftersom lärarna sagt åt oss att inte göra det.

Precis så hade vi också. Samma ålderskategori.
Citera
2015-04-19, 15:55
Medlem
20+ Jag har alltid haft gemensam dusch och har aldrig haft några problem med det. fast en skola jag gick på hade draperier man kunde dra i för.
Citera
2015-04-20, 08:10
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Det här verkar vara något slags nymoralism, eller kanske bara vanlig blyghet. När jag var i skolåldern (jag hamnar i 30-49-gruppern) duschade man med alla andra (även om det var skilda duschar för killar och tjejer) utan att tänka på det, och på stränderna gick folk topless om de kände för det.

Jag minns att jag blev chockad när jag åkte till USA och insåg att skolungarna där antingen duschade med underkläderna på (skabbigt) eller helt enkelt inte duschade alls efter träningen (extremt skabbigt). Nu är det likadant här och folk bastar till och med påklädda! Frågan är väl hur långt det går, kommer vi att återinföra "strumpor" för möbler så att ingen ska behöva se ett bordsben naket?
Citera
2015-04-20, 08:54
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Det här verkar vara något slags nymoralism, eller kanske bara vanlig blyghet. När jag var i skolåldern (jag hamnar i 30-49-gruppern) duschade man med alla andra (även om det var skilda duschar för killar och tjejer) utan att tänka på det, och på stränderna gick folk topless om de kände för det.

Jag minns att jag blev chockad när jag åkte till USA och insåg att skolungarna där antingen duschade med underkläderna på (skabbigt) eller helt enkelt inte duschade alls efter träningen (extremt skabbigt). Nu är det likadant här och folk bastar till och med påklädda! Frågan är väl hur långt det går, kommer vi att återinföra "strumpor" för möbler så att ingen ska behöva se ett bordsben naket?

Ja nakenhet har blivit mera tabu på senare år faktiskt jag är 40+ och minns tiden när tjejer solade topless när man badade. Konstigt egentligen med tanke på sexfixeringen i media. Inga problem att duscha med andra men i plugget hände det att vissa blev mobbade t.ex. att kasta någons byxor i duschen.
Citera
2015-04-21, 19:09
Medlem
Tjippmunks avatar
i förskolan var det gemensam dusch pojkar och flickor. 6 år gammal.
på låg och mellanstadiet var det uppdelade omklädningsrum. duschbås med väggar mellan duscharna. inga draperier eller liknande.
högstadiet på en annan skola vad det självklart också uppdelade omklädningsrum, med duschrum som inte var avdelade alls. här slutade jag att duscha efter idrotten när vi hade det som sista lektion pga att vi hade ett par idioter i klassen som roade sig med att sitta och dra sig i snoppen och när man var i duschen så gömdes det kläder och saker flyttades runt mellan väskorna hos de som var i duschen.
på gymnasiet var det snarlika omklädnings- och duschrum. jag kan inte minnas någon som inte duschade efter idrotten.

för några år sen så hjälpte jag till som funktionär på ett läger med deltagare från hela världen. en sak jag la märke till där var den här företeelsen att duscha med kalsonger på. samma sak har jag sett på gymmet jag tränade på tidigare. uteslutande män med till synes ursprung i mellanöstern.

en annan sak jag la märke till var att unga tjejer som var på väg till duschtälten hade badkläder på sig. jag frågade en person om det var likadant på damernas och hon bekräftade att tjejerna duschade med badkläder på sig. dessa tjejerna var från 14-15 år och uppåt och av till synes alla olika ursprung och hudfärger.
Citera
2015-04-22, 10:40
Medlem
PaulPaljetts avatar
Till viss del är det nog även föräldrar som för över det på sina barn.
I simhallen jag frekventerar är det mer regel än undantag bland alla upp till 50 att duscha med badkläder på. Upp till 35 har man även badkläder på i bastun.

Föräldrar som har med sina barn in i omklädningsrummen drar oftast på dem badkläderna och säger sen till dom att det är dags att gå till duschen. Då har de med sig det till skolan att man inte fixar att visa sig naken inför andra i samma situation.

Sen är man ju känslig i de åldrarna också. Hörde en diskussion i ett omklädningsrum mellan två småknattar där den ena sa att han inte kunde duscha med andra. Oklart varför. Konstigt beteende i alla fall och mina barn skall inte bli likadana. De skall från början lära sig att det inte är något att skämmas för.

Kan även tänka mig att detta beteende trollades bort i många lägen när lumpen fortfarande fanns. Skiter man med andra sittandes på rad osv, så har man inte problem sedan med att duscha naken kanske..
Citera
2015-04-22, 15:47
Medlem
Justineks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Till viss del är det nog även föräldrar som för över det på sina barn.
I simhallen jag frekventerar är det mer regel än undantag bland alla upp till 50 att duscha med badkläder på. Upp till 35 har man även badkläder på i bastun.

Föräldrar som har med sina barn in i omklädningsrummen drar oftast på dem badkläderna och säger sen till dom att det är dags att gå till duschen. Då har de med sig det till skolan att man inte fixar att visa sig naken inför andra i samma situation.

Sen är man ju känslig i de åldrarna också. Hörde en diskussion i ett omklädningsrum mellan två småknattar där den ena sa att han inte kunde duscha med andra. Oklart varför. Konstigt beteende i alla fall och mina barn skall inte bli likadana. De skall från början lära sig att det inte är något att skämmas för.

Kan även tänka mig att detta beteende trollades bort i många lägen när lumpen fortfarande fanns. Skiter man med andra sittandes på rad osv, så har man inte problem sedan med att duscha naken kanske..

När jag växte upp på5 0-talet fick man bara lära sig att pojkar inte skall visa sig nakna för sina mammor och syrror, men att duscha ihop med andra grabbar var inget fel. Så kom ingen gymnastilfröken in i duschrummet var allting bra.
Citera
2015-04-22, 15:57
Medlem
50+

Obligatorisk dusch efter gymnastik, givetvis naken. Strikt könssegregation, endast manlig personal i killarnas och kvinnlig i tjejernas. Enda undantag var den obligatoriska skolläkarundersökningen men även där försökte man ha en sköterska i de nakna momenten.

Nakenhet med samma kön även främlingar typ offentliga bad var ingenting som ifrågasattes. Hade du ifrågasatt nakenhet inom samma kön eller försökt duscha icke naken hade du betraktats som mentalt störd. Nakenhet med motsatt kön var reserverat för sängkammaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in