2013-12-13, 17:40
Medlem
Ålder: 25-30

På lågstadiet (klass 1-3) hade vi gemensamt duschutrymme för både pojkar och flickor.
I klass 4 och 5 på mellanstadiet hade vi simning på schemat ibland på ett mindre utomhusbad, även i den hade vi gemensamma dusch och ombytesrum. I det här fallet var det ett krav från lärarna att duscha naken efteråt men på den tiden var det ingen som opponerade sig eller brydde sig om det.
Tvärtom kände jag att det gav en ökad samvaro mellan pojkar och flickor vilket annars kan vara svårt i den åldern.
Citera
2013-12-14, 14:48
Medlem
Ceilingcats avatar
18-29

Var inga problem att duscha med andra som liten parvel, men när jag bytte skola på mellanstadiet kom jag till en annan miljö som inte var like accepterande. Jag var inte del av den populära gruppen precis, så när de äldre tjejerna i klassen (gick på Vittra så hela mellanstadiet, klass 4 - 6 eller nåt sånt, slogs ihop) duschade bakom utsträckta handdukar (löjligt när man kollar tillbaka ) var det bara att helt sonika följa exempel eller ta emot kommentarer man inte vill höra som naken elva-åring i ett omklädningsrum.

Min självkänsla tog en törn där, jag var faktiskt obekväm med att duscha naken alls ett par år efter det, oavsett om jag var ensam eller inte. Tack och lov gick det över, men när man ser hur yngre tjejer beter sig i omklädningsrum på simhallen och så så verkar det fortfarande vara ett problem för dem. Sorgligt att se..
Citera
2013-12-16, 09:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cajanen
Ålder: 25-30

På lågstadiet (klass 1-3) hade vi gemensamt duschutrymme för både pojkar och flickor.
I klass 4 och 5 på mellanstadiet hade vi simning på schemat ibland på ett mindre utomhusbad, även i den hade vi gemensamma dusch och ombytesrum. I det här fallet var det ett krav från lärarna att duscha naken efteråt men på den tiden var det ingen som opponerade sig eller brydde sig om det.
Tvärtom kände jag att det gav en ökad samvaro mellan pojkar och flickor vilket annars kan vara svårt i den åldern.

Duscha nakna ihop på mellanstadiet??? Då har ju både bröst och könshår kommit på det flesta så det borde ju varit spännande för er....
Citera
2013-12-22, 23:22
Medlem
McHammereds avatar
30-49.

Duschade uppdelade efter kön, vägg i vägg. Inga problem alls, förutom för invandrarkillarna som på den tiden alltid duschade sist, med badbyxor. Idrottsläraren kom alltid ner (fanimej oavsett vilken skola) och fråga vem som glömt en klocka haha.. alltid samma klocka. Samma grej kördes inne hos tjejerna.

Minns dock att på det lokala badhuset så var tiderna uppdelade efter kön på det glada 80-talet, förutom på helgen då det var blandat "familjebad" som det hette. Hursom, vi pojkar/killar/män/gubbar badade alla nakna på det tiden. Inget konstigt med det tänkte man då, men idag så känns det lite ofattbart.
Citera
2013-12-29, 03:44
Medlem
18-29

Dagis: Gemensamt omklädningsrum och dusch för flickor och pojkar

Grundskola: Ett stort öppet rum med ca 4-8 duschar, tjejer och killar duschade var för sig.

Gymnasiet: Killar och tjejer duschade var för sig. Killarna hade ett stort öppet rum som i grundskolan medan tjejerna hade egna bås i sitt duschutrymme (diskriminering?).

Har i alla fall aldrig känt att det varit jobbigt. Har hållt på mycket med lagidrott också där vi alltid duschade efter matcher och träningar
Citera
2015-03-19, 04:54
Medlem
Justineks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talk2You
- Var det okej för dig att duscha naken med andra av samma kön efter gymnastik i skolan? OK / ej-OK
- Vilken åldersgrupp är du: 0-17/18-29/30-49/50 +?

Jag undrar om/hur stor skillnad det är i åsynen av nakna fellesdusjing i skolan då och nu. Så denna lilla statistik. Jag ber att du svarar utifrån sina egna erfarenheter i skolan. Vad jag undrar är det att duscha naken med alla andra av SAMMA kön i klassen efter gymnastiken. Om, till exempel, det var okej för dig då, men att man inte ska göra det nu på olika övervägande så svar "OK " och gärna skriva ett inlägg om du tenker att man inte borde göra det nu.

Jag kommer från en föräldermøte där läraren förklarar att ingen av barnen duschade naken. Många föräldrar reagerar ganska negativt på det och några nästan tyder på att barn ska tvingas. Det verkar konstigt att det är så stor skillnad mellan föräldrar och barn. Var det mindre problem tidligare? Eller minns föräldrarna dålig? Eller är det så att de föräldrar som är säker på sig själv då och nu vågar säga vad de tycker samtidigt att det finns många föräldrar med dåliga erfarenheter från den tiden som inte vågade säga något?

I vissa skolor duschade pojkar och flickor tillsammans. Om du har upplevt det: Var det okej för dig? Vilka klasser gjorde du det och vilken skola var det? (Okey om du inte vil ange helt exakt.)

Jag gick i en annexskola utan dusch tills jag började 4:e klass. Då började vi i stora skolan och där måste vi duscha. Pojkar och flickor var för sig men ändå kändes det först obehagligt att behöva visa sig naken men den känslan övervann jag ganska fort. Men i femman blev det svårare, vi fick en kvinnlig lärare i gymnastik (eller idrott heter det nu) och eftersom jag inte fick visa mig naken inför min mamma hemma kändes det verkligt obehagligt. Efter ett föräldramöte bestämdes att de grabbar som ville fick ta med sig badbyxor så mina föräldrar beslöt att jag skulle ha det och flera andra grabbar började med det också. Min son, som nyligen gått ut grundskolan, duschade i badbyxor hela tiden och alla andra gjorde det också.
Citera
2015-03-19, 07:45
Medlem
18-29

Avskyvärt. I lågstadiet gick det bra att duscha men har alltid tyckt att det var obekvämt! I mellanstadiet så hade jag en skitklass och kände mig väldigt obekväm att duscha där.

Högstadiet var värst, var en kille från en annan klass som kissade ner mina kläder vilket var droppen! Jag krävde efter det privat omklädningsrum. Tycker det är perverst att tvinga folk att visa upp sig nakna för varran särskilt i en sån känslig ålder. Ingen ska behöva bli tvingad att visa sig utan kläder oavsett omständigheterna. Tycker att all idrott ska i så fall vara som sista lektion så att man lätt kan gå hem och duscha istället för gemensamt.
Citera
2015-03-19, 09:43
Medlem
Justineks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomVetDenVet
18-29

Avskyvärt. I lågstadiet gick det bra att duscha men har alltid tyckt att det var obekvämt! I mellanstadiet så hade jag en skitklass och kände mig väldigt obekväm att duscha där.

Högstadiet var värst, var en kille från en annan klass som kissade ner mina kläder vilket var droppen! Jag krävde efter det privat omklädningsrum. Tycker det är perverst att tvinga folk att visa upp sig nakna för varran särskilt i en sån känslig ålder. Ingen ska behöva bli tvingad att visa sig utan kläder oavsett omständigheterna. Tycker att all idrott ska i så fall vara som sista lektion så att man lätt kan gå hem och duscha istället för gemensamt.

Ja, i 4:an börjar ju "hår kring snoppen eller ej"-problemet. Tycker badbyxor borde vara ett obligatorium vid duschning efter idrotten men är kanske onödigt på lågstadiet?
Citera
2015-03-24, 09:41
Medlem
Har aldrig haft några problem med att duscha med klasskamraterna. Visst förekom det lite snärtande och what not, men lite action får det väl vara.

Ännu mer håll-i-gång var det i lagduscharna efter innebandy- eller fotbollsmatcher, enligt vissa "stärker det lagmoralen"

Kan dock förstå att det är ett helvete för vissa.
Citera
2015-04-14, 12:39
Medlem
Justineks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bredsida
Har aldrig haft några problem med att duscha med klasskamraterna. Visst förekom det lite snärtande och what not, men lite action får det väl vara.

Ännu mer håll-i-gång var det i lagduscharna efter innebandy- eller fotbollsmatcher, enligt vissa "stärker det lagmoralen"

Kan dock förstå att det är ett helvete för vissa.

Vi hade en kvinnlig idrottslärare i femman och sexan och då var det pinsamt för mig de få gånger hon kom in
Citera
2015-04-18, 06:34
Medlem
Snart 40, delat mellan pojkar och flickor ifrån första klass. Skulle aldrig funkat med gemensamma duschar pga att 50%+ av killarna spelade fotboll eller hockey. (och hade den där idiotmentaliteten det skapar. Kissade i duschen, onanerade i grupp, snärtade varandra med handdukar, etc.
Citera
2015-04-18, 07:13
Medlem
Oddballs avatar
30-49

Helt OK.

Duschade (naken) med andra killar i klassen från ettan till tredje ring på gymnasiet. Likaså vid olika sorters idrottande. Jag är ju uppfödd i en "bastukultur" så nakenhet är väldigt naturligt för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in