2013-10-24, 22:51
Medlem
Thermosss avatar
18-29

Alltid haft gemensam dusch med killarna i klassen, både på låg-, mellan-, högstadie, gymnasium och folkhögskola. Inte en jävel som duschade med shorts eller whatever. Tjejerna på högstadiet duschade inte tillsammans vet jag, dom väntade tydligen en och en med att duscha enligt säkra källor från tjejerna i klassen. Något med puberteten..

Som hockeylirare förstår jag inte problemet? Varför ska man inte duscha nakna? Hur jävla hygieniskt är det då? Pinketofflor kan jag förstå att man har, man vill ju gärna inte få tåsvamp, men vafan..
Citera
2013-10-24, 23:06
Medlem
Tack till alla som svarar!
Trevligt om du också ange kön!

Så til gemensamme omklädningsrum och dusch med pojkar och flickor: Cirka 70 -talet var gemensam garderob och dusch ganska vanlig i grundskolor i Sverige, Danmark och Norge. Flera platser var också något upp i årskurserna. I Danmark var det flera gymnas som hade gemensam dusch och garderob för pojkar och flickor. Jag har sett en artikel från 1969 där folkhögskola studenter i norra Sverige kräver gemensam dusch och bastu samt en artikel från 1981 där studenter från et gymnas i Norge ville samma sak. Det hade knappast hänt idag.

Nogon tänker att det skulle vara mycket gruppvåldtäkt om pojkar och flickor duschade naken tillsammans. Förhindrar kläder raps? För en våldtäktsman er vel en trosa eller bikini bara en liten tidsfördröjning? Vi vet också att det finns mer våld mot kvinnor i Indien och Egypten där kvinnor är mycket välklädd. De måste även ha sina egna järnvägsvagnar, bussar etc. Detta har förmodligen mer att göra med mäns attityd att göra än mängden kläder kvinnor bär? Är det sant att svenska och nordiska män plötsligt skulle ha problem med att kontrollera sig själva om det kom nakna flickor i duschen medan de lyckas kontrollera sig själva när de är med samma flickor på jogga i skogen eller badar på stranden? Jag vet inte.

Men back to topic. Denna tråd frågar främst om gemensam duscha kun med samma kön.
Citera
2013-10-24, 23:16
Medlem
18-29 man. Finns den här diskussionen ens. Aldrig haft några problem med att duscha naken med andra män (eller kvinnor för den delen ) och jag har då knappt märkt någon skillnad från att duscha i lågstadiet till att duscha på gymnasiet.

Enda skillnaden var att människorna faktiskt var omognare på gymnasiumet, men har aldrig känt av några problem.
Citera
2013-10-24, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElSilencio
30-49

Helt ok

Vi hade gemensam dusch för killar genom alla skolår. Funkade fint, eftersom ingen sagt att det inte skulle vara ok

Problem i duschrummet var desamma som var helst på skolan, men det fick friare uttryck då inga lärare fanns i närheten. Alltså inte duschrummets utformning som skapade problem, utan avsaknaden av vuxen kontroll.

Precis så var det för mig också.
Citera
2013-10-24, 23:25
Medlem
Wargs avatar
18-29

Nej jag tyckte inte det var okej att duscha naken med de andra, vi hade som tur var tunna väggar mellan varje dusch. Jag tyckte det var jobbigt eftersom jag var tjock, en kille i klassen hade minimal snopp (underförstått att dessa var orsaker till elaka kommentarer) men den jobbigaste anledningen var nog könshåret. De som hade könshår blev halvt mobbade av de andra, och det var en riktig skam.

Idag kan man se på det som en petitess, men jag kommer ihåg hur sjukt dåligt jag mådde över att någon kanske skulle se mitt könshår och ge sig på mig. Alla blev som sagt påhoppade på grund av detta, jag tror att de flesta hade könshår, dock så var vissa bättre på att dölja det.
Senast redigerad av Warg 2013-10-24 kl. 23:27.
Citera
2013-10-24, 23:35
Medlem
consultezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nfl
18-29 nakna roliga tider i duschen med kissbomber o sånt slidtävlingar

Hahah, "slidtävlingar" fick mig för en sekund att tro att du är kvinna och att ni hade riktigt roliga tävlingar för er i duschen... Men förstod sedan att du såklart menar glidtävlingar, som i glida längst på golvet etc? Eller?
Citera
2013-10-24, 23:43
Avstängd
Lacerdas avatar
Haha! Den här tråden väckte gamla minnen till liv. Jag är 36 år, när jag var 6 år gammal så duschade vi med flickorna och lekisfröknarna. Ett gammalt minne kom till liv nu när jag stod och torkade mig samtidigt som jag beskådade en lekisfrökens sköte. Tankarna i min skalle snurrade runt "det är så mycket hår"!
Sedan från sju års ålder så duschade man i separata omklädningsrum men det hindrade inte oss killar att slita upp dörren på tjejernas och rusa in för att antingen se dom i duschen eller frenetisk klämma på deras bröst (13-15 år) samtidigt som några polare höll i tjejens armar. Det var tider det!
Citera
2013-10-24, 23:53
Medlem
Lazyboness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warg
18-29

Nej jag tyckte inte det var okej att duscha naken med de andra, vi hade som tur var tunna väggar mellan varje dusch. Jag tyckte det var jobbigt eftersom jag var tjock, en kille i klassen hade minimal snopp (underförstått att dessa var orsaker till elaka kommentarer) men den jobbigaste anledningen var nog könshåret. De som hade könshår blev halvt mobbade av de andra, och det var en riktig skam.

Idag kan man se på det som en petitess, men jag kommer ihåg hur sjukt dåligt jag mådde över att någon kanske skulle se mitt könshår och ge sig på mig. Alla blev som sagt påhoppade på grund av detta, jag tror att de flesta hade könshår, dock så var vissa bättre på att dölja det.
Menar du att de som först fick könshår blev mobbade eller var det när ni var äldre så att de som inte rakade sig blev mobbade? Sjukt i vilket fall måste jag säga.
Citera
2013-10-25, 01:20
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av District9
18-29 Kvinna

HELT OK med kvinnor över 20 +

när vi var i gymnasier var det aldrig trevlig i våra duschar... vi var ett gäng på 8 tjejer och så var det en emo tjej som alltid var utstött. Några i våran klass hade en dildo med sig en gång...

Jag vet inte vad som hände då jag stack men hörde att 2 av mobbarna körde in den i emo tjejen ... ush... vill inte gå in mer på det. jävla kaxigt o våldtäkt men inget hände då hon inte våga tjalla på dom.

Tycker annars att det är helt ok för mig att duscha med andra vuxna kvinnor.

What the..?
Citera
2013-10-25, 05:48
Medlem
18-29

OK

Aldrig haft några problem att duscha med andra killar och duschar ofta idag med både killar och tjejer utan sexuell baktanke. Tycker alltid synd om smågrabbarna som står i duschen med kallingar eller badbyxor...
Citera
2013-10-25, 06:39
Medlem
40+
Självklart var det gemensamma duschar. inget minne av att det någonsin var något större problem. Hörde dock rykten från tjejernas om den och den som inte duschade och sådant. Jag tillhörde även de årskullarna lumpare som hade gemensam dusch för tjejer och killar. Det kändes lite skymt i början. Men det gick över efter någon vecka.

Att duscha med kläder på var, är och kommer alltid att vara äckligt.
Citera
2013-10-25, 06:52
Medlem
30-49

Vi hade gem dusch efter gympan i lågstadiet. Det var ok för mig, men barn med mobbar-tendenser utnyttjade när läraren vände ryggen.

Jag skulle vilja addera att duscha tillsamman överhuvudtaget kan vara jobbigt för den som är först eller sist in i puberteten tex. Alltså även vid sep herr/dam omklädning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in