2007-07-19, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blodulv
Då ska vi se, tar och bumpar den här rackaren.

Jag vill eventuellt köpa ett salongsgevär. Jag har inte jägarexamen. Vapnet ska jag använda till sporskytte på icke-levande måltavlor på privat mark. Hur får jag licens för det? En nära släkting till mig äger en del skog, kan jag hävda att jag ska ha det till jakt av småvilt eller något dylikt? Förmodar att det inte räcker med "sportskytte på privat mark" för att få licens.

Eller så köper du ett riktigt bra luftgevär ! Kanske ett Weihrauch HW97K...

Mvh...
Citera
2007-07-19, 19:49
Medlem
Bil-d-rulles avatar
Måste passa på att fråga nu när det finns en tråd om salonsgevär:

-är alla salongsgevär slätborrade?

-vad använder man för gevärstyp & kaliber inom skidskytte?
har hört att det ska vara .22-or (kanskeLR), salongsgevär, -fel?

-enskottsvapen? -har inga salongsgevär något magasin?
Citera
2007-07-19, 20:16
Medlem
Blodulvs avatar
Hur jobbigt är det att ta jägarexamen?
Citera
2007-07-19, 20:18
Medlem
Blodulvs avatar
Det var exakt så pappsen fick sin licens för en drös år sedan. Jag tror att han motiverade det med att han eventuellt skulle komma att behöva skjuta skadade djur eller något i den stilen. Jag ska inte svära på att det var med just den motiveringen han fick den, men han har varken jägarexamen, är samlare eller är/var med i någon skytteklubb.

Citat:
Ursprungligen postat av rågermår
Man får inte licens bara för att man har "egen mark" att skjuta och jaga på... Och tur är väl det !

Mvh...
Citera
2007-07-19, 21:14
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Dessutom så är vapenlicenser för målskytte tidsbegränsade medans en licens för jakt (oavsett vad vapnet egentligen används till) är för evigt.

Nej, det gäller bara enhandsvapen och helautomatiska vapen oavsett vilken "typ" av licens du har.

Alltså, en licens på ett gevär av kaliber .22lr avsett för målskytte (genom en skytteförening) har ingen tidsbegränsning.
Citera
2007-07-19, 21:36
Medlem
Citat:
Det var exakt så pappsen fick sin licens för en drös år sedan. Jag tror att han motiverade det med att han eventuellt skulle komma att behöva skjuta skadade djur eller något i den stilen. Jag ska inte svära på att det var med just den motiveringen han fick den, men han har varken jägarexamen, är samlare eller är/var med i någon skytteklubb.

Jo ! Men det var då det. Idag får man inte licens på detta sätt..

Mvh...
Citera
2007-07-19, 21:37
Medlem
SGFs avatar
bara en liten teoretisk fråga, om man nu har råkat komma över ett salongsgevär och inte har någon licens till det, går det att få tag på ammo till vapnet?
Citera
2007-07-19, 21:49
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGF
bara en liten teoretisk fråga, om man nu har råkat komma över ett salongsgevär och inte har någon licens till det, går det att få tag på ammo till vapnet?

Nej, inte utan särskilt tillstånd.

För mer läsning: http://www.flashback.org/showthread.php?t=516277
Citera
2007-07-19, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bil-d-rulle
Måste passa på att fråga nu när det finns en tråd om salonsgevär:

-är alla salongsgevär slätborrade?

-vad använder man för gevärstyp & kaliber inom skidskytte?
har hört att det ska vara .22-or (kanskeLR), salongsgevär, -fel?

-enskottsvapen? -har inga salongsgevär något magasin?

1: Ingen aning

2: Inom skidskytte så använder man .22LR ! Det är alltså inget salongsgevär.

3: De flesta var nog enkelskottare.

Ett gevär i kaliber .22LR är alltså inget salongsgevär ! Det är en "småviltsstudsare"...

Däremot så kallar många ett gevär i kaliber .22LR för salongsgevär, det är helt felaktigt. Men begreppet lever liksom kvar. Jag säger själv salongsgevär om mitt .22LR ibland. Jag borde få en fet käftsmäll varje gång, men ibland så slinker det liksom bara ur mig...

Mvh...
Citera
2007-07-19, 22:28
Medlem
Blodulvs avatar
Nu går jag lite OT i min egen bump, men vad fan. Jag är inte så insatt i det här med vapen. Om jag vill ha en bössa för nöjesskytte (alltså ingen form av jakt) på 10-50m avstånd, till ett rimligt pris, vad ska jag satsa på då? Nä, inte luftgevär.
Citera
2007-07-19, 22:30
Medlem
InkoPinkos avatar
Citat:
Nu går jag lite OT i min egen bump, men vad fan. Jag är inte så insatt i det här med vapen. Om jag vill ha en bössa för nöjesskytte (alltså ingen form av jakt) på 10-50m avstånd, till ett rimligt pris, vad ska jag satsa på då? Nä, inte luftgevär.
En Ruger 10/22 i .22LR. Roligare än så blir det inte!
Citera
2007-07-19, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Nej, det gäller bara enhandsvapen och helautomatiska vapen oavsett vilken "typ" av licens du har.

Alltså, en licens på ett gevär av kaliber .22lr avsett för målskytte (genom en skytteförening) har ingen tidsbegränsning.

Det beror på handläggaren i fråga. Licenser gällande enhandsvapen och helautomatiska vapen ska tidsbegränsas medans t.ex. en målskyttelicens för .22lr får tidsbegränsas. D.v.s. om den rabiata vänsterfeministen till vapenhatare som sköter licenserna känner för det så kan din målskyttelicens bli tidsbegränsad.

edit: om han/hon tycker att behovet är tidsbegränsat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in