• 1
  • 2
2007-07-16, 10:31
Medlem
westerbajss avatar
Jag vill veta om det krävs någon licens för att inneha ammunition för ett vapen. Låt oss rent teoretiskt sägga att det gäller .556-ammo till AK5, gäller det i så fall både för skarpa, lösa och spårljusskott? Är det tillåtet att bära de på sig på offentlig plats i form av ett patronbälte trots att det är krut i, eller kan polisen bli grinig?
Citera
2007-07-16, 10:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av westerbajs
Jag vill veta om det krävs någon licens för att inneha ammunition för ett vapen. Låt oss rent teoretiskt sägga att det gäller .556-ammo till AK5, gäller det i så fall både för skarpa, lösa och spårljusskott? Är det tillåtet att bära de på sig på offentlig plats i form av ett patronbälte trots att det är krut i, eller kan polisen bli grinig?

JA det kräv licens.

Det är vapenbrott att inneha ammo utan licens på ett vapen som nyttjar den.
Citera
2007-07-16, 10:50
Medlem
westerbajss avatar
minsann.. och detta gäller både lös och skarp ammo?
Citera
2007-07-16, 12:40
Medlem
Citat:
minsann.. och detta gäller både lös och skarp ammo?

Du behöver inte licens du behöver tillstånd för innehav av explosiv vara. enligt lagen om Brandfarliga och explosiva ämnen.

Sökes hos polisen. Kostar en slant.
Citera
2007-07-16, 13:47
Medlem
nazipoliss avatar
Några skott hemma på hyllan har ju dem flesta som gjort lumpen ju!
måste väll finnas en gränns här också!?

Hemförsäkringen gäller inte om ammon ligger framme allefall. (allt skall låsas in)
Citera
2007-07-16, 13:49
Medlem
illums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knightone
Du behöver inte licens du behöver tillstånd för innehav av explosiv vara. enligt lagen om Brandfarliga och explosiva ämnen.
Jo det krävs licens för innehav av ammunition, enligt vapenlagen. Tomma hylsor får du ha. Beroende på tolkning även kulan, men specifikt inte tändhatt eller hel fungerande patron. Krut regleras som explosiv vara och vissa vapenhandlare kräver licens för att sälja även om jag är osäker på om lagen eller vara säljaren kräver det.

När man väl har licens, så får man heller inte ha för mycket hemma samtidigt, vilket alltså går under brandskydd.
Citat:
.556-ammo till AK5
Det heter 5.56 mm eller .223 FYI, inte .556 vilket vore ruskigt grov ammunition, värre än .50 BMG.

Citat:
Är det tillåtet att bära de på sig på offentlig plats i form av ett patronbälte trots att det är krut i, eller kan polisen bli grinig?
Inte ens med licens får du gå omkring med vapen eller ammunition synligt och utöver det inte "gå omkring med på allmän plats" överhuvudtaget. Så nej, låt bli det.
Citera
2007-07-16, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illum
Jo det krävs licens för innehav av ammunition, enligt vapenlagen. Tomma hylsor får du ha. Beroende på tolkning även kulan, men specifikt inte tändhatt eller hel fungerande patron. Krut regleras som explosiv vara och vissa vapenhandlare kräver licens för att sälja även om jag är osäker på om lagen eller vara säljaren kräver det.

När man väl har licens, så får man heller inte ha för mycket hemma samtidigt, vilket alltså går under brandskydd och liknande.

Det behövs ingen särskild licens för ammo utan den tillhör licensen för vapnet i sig. Övrig ammunition som ej tillhör detta vapen kräver tillstånd för explosiv vara oavsett om det är blankt eller skarpt.

Det finns ingen speciell licens för enbart ammunition.
Citera
2007-07-16, 14:12
Medlem
illums avatar
Citat:
Det behövs ingen särskild licens för ammo utan den tillhör licensen för vapnet i sig. Övrig ammunition som ej tillhör detta vapen kräver tillstånd för explosiv vara oavsett om det är blankt eller skarpt.
Ammunition kräver vapenlicens. Vad menar du med "övrig ammunition" förresten? Känner du till många sorters ammunition som inte hör till något vapen?

Citat:
Det finns ingen speciell licens för enbart ammunition.
Jag förstår hur du menar, men trådstartaren undrar "Jag vill veta om det krävs någon licens för att inneha ammunition för ett vapen." och ja, det krävs licens för det. Vapenlicens.

Möjligen går det att "samla på" under vissa omständigheter, men det hjälper inte någon som stulit plugg från lumpen och vill gå omkring med det på stan.
Citera
2007-07-16, 14:27
Medlem
illums avatar
Det verkar vara som du gissat fel knightone.

Citat:
Ursprungligen postat av Vapenlagen
8 § Den som har tillstånd eller rätt att inneha ett visst vapen för skjutning får utan särskilt tillstånd inneha ammunition till vapnet, om ammunitionen är avsedd för samma ändamål som tillståndet eller rätten till innehav av vapnet avser.

Tillstånd att i andra fall inneha ammunition får meddelas enskilda personer samt sådana sammanslutningar och huvudmän för museer som får meddelas tillstånd att inneha skjutvapen, om det skäligen kan antas att ammunitionen inte kommer att missbrukas.
Det verkar alltså visst finnas ett specifikt tillstånd vad gäller just ammunition, vilket även har stöd i författningssamling och hos tillståndsmyndighet.

Citat:
Ammunitionstillstånd
Allmänna råd
Enligt 2 kap. 8 § andra stycket vapenlagen får tillstånd att inneha
ammunition meddelas enskild person, sammanslutning eller
huvudman för museum.

Tillståndsgivning för innehav av ammunition för samling bör vara
frikostig så länge innehavet har en begränsad omfattning t.ex. en eller
två patroner av samma kaliber inom ett visst kaliberintervall. Vid
tillståndsgivning till en större samling eller samling av mindre
ammunitionsförpackningar, högst femtioskottsförpackningar, bör
regelmässigt krävas att sökanden anger en bestämd inriktning på
samlingen och att han eller hon genom en tidigare, begränsad
samling, visat ett varaktigt intresse för ammunitionssamling.
När tillståndshavaren har förvärvat den mängd ammunition som
tillståndet omfattar, gäller tillståndet enbart fortsatt innehav av dessa.
Skall ytterligare ammunition förvärvas måste ett nytt tillstånd sökas.
Vapenlicens är licens för vapen och tillhörande ammunition. Ammunition kan man ha licens för separat. Ammunition regleras även av bestämmelser för brandfarliga varor.

Inte under några omständigheter ska man "gå omkring" med skarp ammunition på allmän plats och specifikt då ej heller synligt. Vapenförflyttning på allmän plats handlar om just förflyttning.
Citera
2007-07-16, 16:44
Medlem
InkoPinkos avatar
Jag läste för någon vecka sedan i lokaltidningen om en pundare som åtalats för diverse brott... Bland åtalspunkterna fanns innehav av en skarp .30-06-patron!

Summa summarum: Om polisen ogillar dig så är det inte bra att inneha ammunition utan tillstånd.
Citera
2007-07-16, 17:58
Medlem
scoremaxs avatar
ammunitionslicens kan man söka om man vill, den vanligaste är på ett visst antal.

men skall man bära det i ett bälte på lite metal-manér så kan man väl nöja sig med hylsa o kula väl??
Citera
2007-07-17, 07:58
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InkoPinko
Jag läste för någon vecka sedan i lokaltidningen om en pundare som åtalats för diverse brott... Bland åtalspunkterna fanns innehav av en skarp .30-06-patron!

Summa summarum: Om polisen ogillar dig så är det inte bra att inneha ammunition utan tillstånd.

Ofan,jag är säker på att jag läste i jaktlagstiftningen (polisens allmäna råd och föreskrifter) att just minder antal patron i souvernisyfte och liknande var tilllåtet.

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9157479433
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in