• 1
  • 2
2005-07-06, 14:50
Medlem
hur fåre man licens på ett sånt?

hur går man med i en sportskytteklubb?
Citera
2005-07-06, 14:57
Medlem
InkoPinkos avatar
Salongsgevär är i princip omöjligt att få licens på idag.
Småviltstudsare i kaliber .22LR går däremot bra att få jaktlicens på. .22LR används ju också flitigt inom sportskyttet.

Vilken licensväg som är bäst beror ju på vad du tänker använda geväret till.
Du har två möjligheter:

1. Jägarexamen: Du får båda jaga och övningsskjuta/tävla med vapnet i all framtid, det finns ingen tidsbegränsning på licensen.

2. Sportskyttelicens: Du måste gå med i en skytteklubb, och du får INTE jaga med vapnet. Licensen är troligtvis även tidsbegränsad (inte riktigt säker på detta).

Jag är inte så bevandrad i reglerna för sportskyttelicenser, men det finns säkert någon annan här på forumet som kan berätta mer om hur det fungerar.
Citera
2005-07-06, 16:03
Medlem
varför är det omöjligt att få licens på salongsgevär?
Citera
2005-07-06, 17:12
Medlem
Dieselråttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dorrslusk
varför är det omöjligt att få licens på salongsgevär?

Rätta mig om jag har fel, men definitionen på ett salongsgevär är att det ska vara ett finkalibrigt enskottsgevär och väga under 2,3 kg. Idag är det förbjudet med ett gevär som väger under 2,3 kg....

Vad jag har hört iallafall....

Obs! Många talar om sin småviltsudsare som "salongsgeväret", trots attd etta är fel
Citera
2005-07-06, 18:01
Medlem
InkoPinkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dieselråttan
Rätta mig om jag har fel, men definitionen på ett salongsgevär är att det ska vara ett finkalibrigt enskottsgevär och väga under 2,3 kg. Idag är det förbjudet med ett gevär som väger under 2,3 kg....

Vad jag har hört iallafall....

Obs! Många talar om sin småviltsudsare som "salongsgeväret", trots attd etta är fel

Precis, Naturvårdsverkets definition på "salongsgevär" skiljer sig från allmänhetens.
Ett riktigt salongsgevär är som sagt ett lätt gammalt enskottsvapen, ofta med 8-kantig pipa. Varför dessa är omöjliga att få licens på vet jag faktiskt inte, antagligen hänger det bara på någon larvig teknikalitet. Ett enskottsvapen i .22LR kan ju inte anses vara farligare än en halvautomat i .22LR...
Citera
2005-07-06, 19:09
Medlem
Tafkafs avatar
Farsan har ett Husquarna salongsgevär modell äldre, just med denna åttkantiga pipa. Ursprungligen fick min farfar som ung geväret i present att ha i stället för luftgevär. Har skjutits ett och annat med det genom åren...
Ursprungligen är dessa salongsgevär inte avsedda för .22LR utan för en särskild .22kort kammarpatron. Den hade bara tändhatten som drivladdning och kulan var som en .22 mantel utan blykärna. Denna ammunition användes förr i världen ofta på nöjesfältens skjutbanor. Ordet "salongsgevär" kommer av att man faktiskt kunde skjuta inomhus som med ett luftgevär.

Anledningen att man inte får licens idag är nog helt enkelt att salongsgevär är små och lätta att gömma, t.ex. under rocken. Med .22LR är det perfekt för tjuvskytte på småvilt. Med hålspets så lär den ska döda ett rådjur om man träffar rätt.
Citera
2005-07-06, 19:32
Medlem
InkoPinkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tafkaf
Farsan har ett Husquarna salongsgevär modell äldre, just med denna åttkantiga pipa. Ursprungligen fick min farfar som ung geväret i present att ha i stället för luftgevär. Har skjutits ett och annat med det genom åren...
Ursprungligen är dessa salongsgevär inte avsedda för .22LR utan för en särskild .22kort kammarpatron. Den hade bara tändhatten som drivladdning och kulan var som en .22 mantel utan blykärna. Denna ammunition användes förr i världen ofta på nöjesfältens skjutbanor. Ordet "salongsgevär" kommer av att man faktiskt kunde skjuta inomhus som med ett luftgevär.

Anledningen att man inte får licens idag är nog helt enkelt att salongsgevär är små och lätta att gömma, t.ex. under rocken. Med .22LR är det perfekt för tjuvskytte på småvilt. Med hålspets så lär den ska döda ett rådjur om man träffar rätt.

Nja, det där med tjuvskytte vet jag inte om det stämmer. Man kan ju få licens på en Browning .22LR halvautomat i take-downutförande, och den om något vore ju ett idealiskt tjuvjaktsvapen. Anledningen till förbudet är nog någonting annat.

Och visst räcker .22LR till för att döda det mesta om man träffar rätt. T.o.m. en björn skulle ju stupa på fläcken om man skulle lyckas träffa den på rätt ställe i huvudet...
Citera
2005-07-06, 21:59
Medlem
lothers avatar
om jag inte minns helt fel så är ett riktigt salongsgevär en sak som annvänder
6mm eller 9mm kantantänd patron, ofta med slätborrad pipa, detta för att man skulle kunna skjuta hagel med, ingen vidare precison på längra avstånd

nuförtiden så är det även en viktgräns, tror det är 2,5 kg, för 22lr gevär
varför vet jag inte
Citera
2005-07-06, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InkoPinko
Nja, det där med tjuvskytte vet jag inte om det stämmer. Man kan ju få licens på en Browning .22LR halvautomat i take-downutförande, och den om något vore ju ett idealiskt tjuvjaktsvapen. Anledningen till förbudet är nog någonting annat.

Och visst räcker .22LR till för att döda det mesta om man träffar rätt. T.o.m. en björn skulle ju stupa på fläcken om man skulle lyckas träffa den på rätt ställe i huvudet...

Det jag hörde på 70 -talet var just tjuvskytte och även "trädgårdjakt" (på kråkor, ekorrar osv) som orsak att den förbjöds, men detta kan vara folks spekulationer.

22 LR = long range?
Citera
2005-07-06, 23:34
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lother
, detta för att man skulle kunna skjuta hagel med,

Skjuta hagel med ett salongsgevär alltså?! Eller vad menas?
Citera
2005-07-06, 23:37
Medlem
InkoPinkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bv202
22 LR = long range?

.22LR är namnet på kalibern, och det är den kaliber som används i "salongsgevär" och "22r"

.22LR = .22 Long Rifle = 5,6x15R
Citera
2005-07-07, 09:28
Medlem
lothers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Skjuta hagel med ett salongsgevär alltså?! Eller vad menas?

japp, finns även hagelpatroner till 22lr men om man skjuter det i en räfflad pipa så blir träffbilden en ring inte en cirkel

har för mig att dom där hagelpatronerna är lämpligt för avlivning av farliga småsaker på mycket kort håll

t.e.x ormar med hjälp av revolver
eller småfågel innomhus,
där skulle ett riktigt slätborrat salongsgevär i 9mm vara ypperligt för sparvar inne i saluhallar och liknande
samma sak för råttor, möss, stora spindlar, skorpioner och liknande
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in