2005-07-07, 09:55
Medlem
InkoPinkos avatar
Det finns ju hagelgevär i kaliber .410 (10,4mm) som kan användas till sådant. Dom är inte särskilt vanliga, men fullt lagliga att jaga vissa arter med.
Citera
2005-07-07, 10:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av InkoPinko
Det finns ju hagelgevär i kaliber .410 (10,4mm) som kan användas till sådant. Dom är inte särskilt vanliga, men fullt lagliga att jaga vissa arter med.

Läste att Saiga hagel i kal 410 var det absolut vanligaste vapnet bland säkerhetsvakter/säkerhetspersonal i Ryssland. Märkligt, men det har säkerligen med lagstiftningen i Ryssland att göra, dvs att det är lätt att få licens på hagelvapen. Sedan kör de väl med slugs antar jag.
Citera
2005-07-07, 11:06
Medlem
Tafkafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InkoPinko
Nja, det där med tjuvskytte vet jag inte om det stämmer. Man kan ju få licens på en Browning .22LR halvautomat i take-downutförande, och den om något vore ju ett idealiskt tjuvjaktsvapen. Anledningen till förbudet är nog någonting annat.

Och visst räcker .22LR till för att döda det mesta om man träffar rätt. T.o.m. en björn skulle ju stupa på fläcken om man skulle lyckas träffa den på rätt ställe i huvudet...

Tjuvjakt är bara vad jag hört som förklaring. På något sätt borde det ha att göra med att SG är små/lätta och enkla att gömma. Men om man nu får licens för .22 halvauto takedown så vet jag inte. Det kanske bara är nån byråkratisk finess?
Citera
2005-07-07, 14:48
Medlem
*ASP*s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dorrslusk
hur fåre man licens på ett sånt?
Jag är inte väldigt insatt, men jag har för mig att man kan få tillstånd för salongsgevär om man kan visa att man bedriver omfattande grytjakt eller fällfångst.
Vad som menas med salongsgevär(klippt ur Jägarskolan): "Med salongsgevär avses enskottsgevär i kaliber 5,6x15R med en vikt som i originalutförande understiger 2,5 kg. Salongsgevär kan man endast få tillstånd att använda om ändamålet är avlivning av fällfångat vilt."

Är inte säker, men har för mig att salongsgeväret även skall ha slätborrad pipa, vilket gör det oanvändbart på längre avstånd. Ett ganska uselt vapen med få användningsområden med andra ord. Enda fördelen jag kan se med ett salongsgevär är att det inte belastar vapengarderoben.

Här är det en som säger sig sälja ett salongsgevär för 1500:-. Men antagligen är det en småviltstudsare...
Citera
2005-07-07, 15:11
Medlem
trötts avatar
Med andra ord är det lika enkelt/svårt som att få tillstånd för en grytpistol. Behovet skall vara väldokumenterat.
Citera
2007-07-19, 17:10
Medlem
Blodulvs avatar
Då ska vi se, tar och bumpar den här rackaren.

Jag vill eventuellt köpa ett salongsgevär. Jag har inte jägarexamen. Vapnet ska jag använda till sporskytte på icke-levande måltavlor på privat mark. Hur får jag licens för det? En nära släkting till mig äger en del skog, kan jag hävda att jag ska ha det till jakt av småvilt eller något dylikt? Förmodar att det inte räcker med "sportskytte på privat mark" för att få licens.
Citera
2007-07-19, 17:38
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blodulv

Jag vill eventuellt köpa ett salongsgevär. Jag har inte jägarexamen. Vapnet ska jag använda till sporskytte på icke-levande måltavlor på privat mark. Hur får jag licens för det? En nära släkting till mig äger en del skog, kan jag hävda att jag ska ha det till jakt av småvilt eller något dylikt? Förmodar att det inte räcker med "sportskytte på privat mark" för att få licens.

Du måste ha jägarexamen eller gå med i en skytteförening.

Några andra vägar (lagliga) finns nog inte.
Citera
2007-07-19, 18:09
Medlem
Blodulvs avatar
Samma med hagelgevär (vilket ju torde vara "värre" än salongsgevär)? Pappa fick licens för ett hagelgevär, både utan jägarexamen och utan att vara med i en skytteförening. Å andra sidan var det ett tag sedan och reglerna kan ju ha ändrats

Citat:
Ursprungligen postat av vf
Du måste ha jägarexamen eller gå med i en skytteförening.

Några andra vägar (lagliga) finns nog inte.
Citera
2007-07-19, 19:06
Medlem
503s avatar
Citat:
Samma med hagelgevär (vilket ju torde vara "värre" än salongsgevär)? Pappa fick licens för ett hagelgevär, både utan jägarexamen och utan att vara med i en skytteförening. Å andra sidan var det ett tag sedan och reglerna kan ju ha ändrats

Finns tre sorters licenser idag.

1. Jägarlicens, du har jägarexamen osv. , finns säkert någon annan som kan förklara ytterligare.

2. Målskyttelicens, du är aktiv medlem i en sportskytteförening sedan minst 6 månader tillbaka och klubben som du är medlem i måste bedriva skytte med den typen av vapen du söker licens för.

3. Samlarlicens, krav på medlemskap i samlarförening med liknande krav som på målskyttelicens, du måste kunna uppvisa att du samlar på vapen innom en viss kategori (tex. tyska vapen från Vk2) och du får inte lov att utan speciellt tillstånd skjuta med vapnet.
Sådant tillstånd kan införskaffas om du ex. skall skjuta med vapnet i förevisningssyfte.

Ang. att skjuta hemma med vapnet så tror jag inte att du kommer få göra det.
För att du skulle få det så tror jag att kraven på "anläggningen" du har hemma är liknande de som finns på riktiga skjutbanor.
Citera
2007-07-19, 19:07
Moderator
vfs avatar
Citat:

Då var det genom arv kanske?

Det gick förr iaf.
Citera
2007-07-19, 19:27
Medlem
Citat:

Du vill alltså nöjesskjuta.
Jag tycker att du skall skaffa jägarexamen iallafall.
Då kan du köpa nästan vilket gevär som helst undantaget rent militära vapen och helautomatvapen. Allt från en Ruger 10/22 ( i .22lr) med ett "aftermarket" 50 skottsmagasin (ej ok i skogen, bara på bana) till en Mini-14 ( 30 skotts mag. eller 90 trumma med .223) till en L.A.R Grizzly i .50BMG är fullt möjligt att införskaffa, helt lagligt.

Ovanstående vapen kan du förövrigt aldrig få genom ett medlemskap i en skytteförening. Dessutom så är vapenlicenser för målskytte tidsbegränsade medans en licens för jakt (oavsett vad vapnet egentligen används till) är för evigt.

Synd att det inte är som i Finland där det bara är traska in på den lokala polisstationen och begära en licens på ett gevär i .22lr och få den godkänd per automatik (ingen skytteklubbstillhörighet behövs för .22lr i Finland, den kan fås för rent nöjesskytte).
Citera
2007-07-19, 19:33
Medlem
Citat:

Skaffa en jägarexamen ! Och sedan så köper du dig en "småviltsstudsare" i cal .22LR !

Det finns inget enklare sätt !

Man får inte licens bara för att man har "egen mark" att skjuta och jaga på... Och tur är väl det !

Mvh...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in