Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-10-15, 20:16
  #1
Medlem
Hej!

Beställde för ett par veckor sen bredband från telia i en av deras butiker. Har ingen bindningstid men en uppsägningstid på 3 månader. Telia har inte lyckats hålla sin del av avtalet, vid beställning fick jag höra ett visst leveransdatum och nu har det tagit över fem gånger så lång tid som är sagt.

Fick en tillfällig lösning (mobilt bredband) men det krånglar och fungerar oerhört dåligt. Jag har därför bestämt mig för att byta internetleverantör men innan jag åker till butiken och ser till att affären blir ogjord vill jag ha lite mer kött på benen så att säga och därför vänder jag mig till er. Till frågan:

tl;dr:

Har jag rätt att säga upp mitt bredbandsavtal som har en uppsägningstid på 3 månader utan att behöva betala under dessa månader i och med att telia inte levt upp till vad som är sagt? Jag har inga bevis på att de lovat mig en viss leveranstid, har det alltså inte på papper utan bara muntligt. Tacksam för alla bra svar jag kan få.

Vill avsluta inlägget med att varna alla för telia då de inte bara har en extremt ohjälpsam kundtjänst i ärenden som dessa utan dessutom är dyrare än konkurrenterna och tydligen inte kan hålla vad de lovar. Tack för mig.
Citera
2013-10-15, 20:21
  #2
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rfvasd
Hej!

Beställde för ett par veckor sen bredband från telia i en av deras butiker. Har ingen bindningstid men en uppsägningstid på 3 månader. Telia har inte lyckats hålla sin del av avtalet, vid beställning fick jag höra ett visst leveransdatum och nu har det tagit över fem gånger så lång tid som är sagt.

Fick en tillfällig lösning (mobilt bredband) men det krånglar och fungerar oerhört dåligt. Jag har därför bestämt mig för att byta internetleverantör men innan jag åker till butiken och ser till att affären blir ogjord vill jag ha lite mer kött på benen så att säga och därför vänder jag mig till er. Till frågan:

tl;dr:

Har jag rätt att säga upp mitt bredbandsavtal som har en uppsägningstid på 3 månader utan att behöva betala under dessa månader i och med att telia inte levt upp till vad som är sagt? Jag har inga bevis på att de lovat mig en viss leveranstid, har det alltså inte på papper utan bara muntligt. Tacksam för alla bra svar jag kan få.

Vill avsluta inlägget med att varna alla för telia då de inte bara har en extremt ohjälpsam kundtjänst i ärenden som dessa utan dessutom är dyrare än konkurrenterna och tydligen inte kan hålla vad de lovar. Tack för mig.

Vad står det i avtalet som du ingick ang. hävning?
Citera
2013-10-15, 20:25
  #3
Medlem
Du har väl normalt rätt att ångra köpet inom 14 dagar om inget annat angetts.
Citera
2013-10-15, 20:26
  #4
Avstängd
fislurkens avatar
Du hör med butiken eller ringer dem, Telia brukar vara hyfast tillmötesgående när det gäller problem som du drabbats av, de är helt enkelt medveten om sina brister, det är inte som på gamla Televerkets tid där de hade monopol och kunde göra nästan vad de ville.

Stå på dig påtala deras brist och säg att du vill ha annan leverantör, då du total saknar förtroende för dem.

Ett förtydligande alla bredbandsleverantörer är anus när du får problem, vissa bara lite mera anus än andra, så länge kunden tiger still och är nöjd och betalar sina fakturor är allt bra, när det blir strul så visar bolaget sitt rätta ansikte.
__________________
Senast redigerad av fislurken 2013-10-15 kl. 20:35.
Citera
2013-10-15, 20:35
  #5
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9204moki
Du har väl normalt rätt att ångra köpet inom 14 dagar om inget annat angetts.

Gäller bara vid distans och hemförsäljning
Citera
2013-10-15, 20:41
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
Vad står det i avtalet som du ingick ang. hävning?

Fick ingen kopia när jag tecknade (klantigt av båda parter, jag vet) men tänkte helt enkelt inte på det och det gjorde uppenbarligen inte säljaren heller. Ska be att få se på avtalet om det blir problem imorgon, tack för svaret.
Citera
2013-10-15, 20:44
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fislurken
Du hör med butiken eller ringer dem, Telia brukar vara hyfast tillmötesgående när det gäller problem som du drabbats av, de är helt enkelt medveten om sina brister, det är inte som på gamla Televerkets tid där de hade monopol och kunde göra nästan vad de ville.

Stå på dig påtala deras brist och säg att du vill ha annan leverantör, då du total saknar förtroende för dem.

Ett förtydligande alla bredbandsleverantörer är anus när du får problem, vissa bara lite mera anus än andra, så länge kunden tiger still och är nöjd och betalar sina fakturor är allt bra, när det blir strul så visar bolaget sitt rätta ansikte.

Ska verkligen stå på mig imorgon. Hoppas det är som du säger - att det är tillmötesgående. Delar helt din syn på bredbandsleverantörer, hela branschen verkar vara snedvriden så in i helvete. Ett bolag som faktiskt tar hand om sina kunder och hjälper till när det behövs hade gått så fantastiskt bra...
Citera
2013-10-15, 20:50
  #8
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rfvasd
Fick ingen kopia när jag tecknade (klantigt av båda parter, jag vet) men tänkte helt enkelt inte på det och det gjorde uppenbarligen inte säljaren heller. Ska be att få se på avtalet om det blir problem imorgon, tack för svaret.


Märkligt, degånger jag tvingats ha med telia att göra, har de varit duktiga på att ge mig mitt avtals ex
Citera
2013-10-15, 20:55
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
Märkligt, degånger jag tvingats ha med telia att göra, har de varit duktiga på att ge mig mitt avtals ex

Kanske var en nyanställd eller någon som råkade göra ett misstag bara. Var lite problem när jag gjorde beställningen så hon var väl lättad av att lyckas få igenom beställningen bara antar jag, men märkligt är det verkligen.
Citera
2013-10-15, 21:49
  #10
Medlem
Någon med formell juridisk kompetens kanske anser annorlunda.

Jag utgår från att KTjL som gäller här då det rör sig om en tjänst i ett förhållande mellan näringsidkare och konsument.

Citat:
Näringsidkarens dröjsmål

Vad som avses med dröjsmål

24 § Dröjsmål på näringsidkarens sida föreligger om uppdraget, utan att det beror på något förhållande på konsumentens sida, inte har avslutats inom den tid som har avtalats eller, om någon tid inte har avtalats, inom den tid som är skälig med hänsyn särskilt till vad som är normalt för en tjänst av samma art och omfattning.

Dröjsmål på näringsidkarens sida föreligger också, om näringsidkaren inte iakttar en överenskommen tid för påbörjande av tjänsten eller för ett arbetes framskridande.

Påföljder vid dröjsmål är exempelvis hävning, vilket TS önskar. (25 §)

Citat:
Hävning

29 § Är dröjsmålet av väsentlig betydelse för konsumenten, får han häva avtalet. Har mer än en obetydlig del av tjänsten utförts, får konsumenten dock häva avtalet endast beträffande den del som återstår. Även i ett sådant fall får avtalet hävas i sin helhet, om syftet med tjänsten i huvudsak är förfelat på grund av dröjsmålet och näringsidkaren insett eller bort inse detta.

Om det finns starka skäl att anta att det kommer att inträffa dröjsmål av väsentlig betydelse för konsumenten, får han häva avtalet i enlighet med vad som sägs i första stycket. Lag (1990:935).
Citera
2013-10-15, 23:09
  #11
Medlem
EckiEckis avatar
Edit: Det jag skrev hade redan sagts
Citera
2013-10-16, 08:46
  #12
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vou
Någon med formell juridisk kompetens kanske anser annorlunda.

Jag utgår från att KTjL som gäller här då det rör sig om en tjänst i ett förhållande mellan näringsidkare och konsument.



Påföljder vid dröjsmål är exempelvis hävning, vilket TS önskar. (25 §)

KTjL är ej direkt tillämplig i frågan.

1 § Denna lag gäller avtal om tjänster som näringsidkare utför åt konsumenter i fall då tjänsten avser
1. arbete på lösa saker, dock ej behandling av levande djur,
2. arbete på fast egendom, på byggnader eller andra anläggningar på mark eller i vatten eller på andra fasta saker,
3. förvaring av lösa saker, dock ej förvaring av levande djur.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback