Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-10-16, 10:27
  #13
Medlem
Vill bara säga att jag nu pratat med telia och det var inga problem att häva köpet. Hon jag pratade med var väldigt hjälpsam och förstående, erbjöd mig en bättre deal än den ursprungliga men valde att tacka nej till det. Slutet gott allting gott.
Citera
2013-10-16, 17:10
  #14
Medlem
För protokollet, eller vad man ska säga, vad gäller det för reglemente, rent allmänt? Kan ju inte vara konsumentköplagen (köp av lös sak, el är ju inte lös sak t.ex.). Blir det att använda sig av analogier? Tillämpa § 36 AvtL i beaktande av den närliggande regleringen om det skulle finnas något oskäligt avtalsvillkor?
Citera
2013-10-18, 12:12
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miglia
För protokollet, eller vad man ska säga, vad gäller det för reglemente, rent allmänt? Kan ju inte vara konsumentköplagen (köp av lös sak, el är ju inte lös sak t.ex.). Blir det att använda sig av analogier? Tillämpa § 36 AvtL i beaktande av den närliggande regleringen om det skulle finnas något oskäligt avtalsvillkor?
Varken Konsumentköplagen eller Konsumenttjänstlagen är direkt tillämplig. Det är ju varken köp av lös sak, arbete på lös sak eller arbete på fast egendon, enligt 1 § i de respektive lagarna. Istället handlar det om s.k. immateriell tjänst; det rör inte en fysisk "sak". Så bredbandsköp, telefonabonnemang, gymkort, simhallskort och liknande saknar alltså uttrycklig lagstiftning.

Men enligt ARN kan konsumentlagarna tillämpas analogt, precis. Kanske även 18 kap HB (i viss mån) och Lagen om avtalsvillkor i konsumentförhållanden.


.
Citera
2013-10-18, 13:23
  #16
Medlem
miikoss avatar
Det som finns är lag om elektronisk kommunikation. (SFS 2003:389)

Men den är mest för branschen, men det finns en del paragrafer som är för konsumenter.

Exempelvis max 24 månader bindningstid på en konsumentavtal, samt för övriga slutkunder, efter begäran.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback