Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-10-11, 21:59
  #1
Medlem
EnSomKans avatar
Tja FB, detta kanske verkar vara en löjlig tråd men har ett litet dilemma. Jag har på sistone rökt väldigt mycket, nästan varje dag i flera månader, med pauser på högst 2 dagar (men oftast varje dag röks det) vilket ledde till negativa konsekvenser i form av försämrad korttidsminne och lite lätt trög i skallen i vardagliga situationer, något som blev ganska märkbart.

Stunder då jag är nykter, t.ex. på jobbet, kommer jag på mig själv glömma grejer och har svårt att multitaska samt svårt att ibland fokusera på när någon pratar. Så med denna konsekvens valde jag för ca en vecka sedan att ta en paus från att röka.

Det har nu nästan gått en vecka och jag har redan märkt förbättringar, jag glömmer inte alls saker på samma sätt och är betydligt mer "normal" och fokuserad i allmänhet. Nu ikväll när jag ser på Sverigematchen så röker mina polare och jag har gått in för att inte röka men funderade på om jag skulle röka lite ikväll....

Så hur mycket skulle det påverka mig om jag bara skulle röka typ en gång i veckan framöver tror ni? Jag vet att detta är individuellt men jag tänkte hur ni ser på detta generellt.

Så frågeställningen är - har inte rökt på en vecka å blivit betydligt mer normal å funkar bättre i vardagen när jag är nykter...skulle det gå bra att röka lite ikväll? Ska jobba imorgon å vill inte vara sådär dum på jobbet!

Haha tråden kanske var lite otydlig men ställ frågor om jag inte är tillräckligt specifik!
Citera
2013-10-11, 22:03
  #2
Medlem
Osthuss avatar
Visa lite självdisciplin och genomför det du planerat.
Citera
2013-10-11, 22:08
  #3
Medlem
No smoke.
Citera
2013-10-11, 22:09
  #4
Medlem
Frågan är varför du ska röka ikväll? Visualisera det. Vad händer oftast när du röker? Du blir bäng. Hur roligt är det? Är det roligt nog för att väga upp de konsekvenser du säger? När du inte är bäng längre efter ikväll, tror du att du kommer tycka det var nice eller ångra att du misslyckades med att inte röka?
Citera
2013-10-11, 22:19
  #5
Medlem
cogito.ergosums avatar
Du gick in för att inte röka, rök inte.
Så klar i skallen som du borde vara/kan bli är du inte riktigt än.
Du lär förmodligen ångra dig imorgon om du röker, även vara lite segare.
Citera
2013-10-11, 22:20
  #6
Medlem
EnSomKans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysdavey
Frågan är varför du ska röka ikväll? Visualisera det. Vad händer oftast när du röker? Du blir bäng. Hur roligt är det? Är det roligt nog för att väga upp de konsekvenser du säger? När du inte är bäng längre efter ikväll, tror du att du kommer tycka det var nice eller ångra att du misslyckades med att inte röka?

Asså syftet med min paus har varit att inte bli dum å trög i skallen när jag väl är nykter, något som inträffat när jag rökt dagligen. Nu har jag inte rökt i en vecka och undrar hur mycket en eller två holkar kan påverka mig dagen efter!
Citera
2013-10-11, 22:23
  #7
Medlem
frozenbeachs avatar
rök och va flummig imån...rök inte och va klar i skallen imån....
Citera
2013-10-11, 22:36
  #8
Medlem
Gantz92s avatar
Flummigheten går ju (åtminstone för mig) över efter en dag om du inte röker på igen, så varför inte om du nu känner för det?
Citera
2013-10-11, 22:49
  #9
Medlem
EnSomKans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gantz92
Flummigheten går ju (åtminstone för mig) över efter en dag om du inte röker på igen, så varför inte om du nu känner för det?

Joo...jag funderar på att bara ta en liiiten holk så jag e bäng en kort stund, ändå inte lika kul å va bäng när polarna inte är här!
Citera
2013-10-11, 22:54
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnSomKan
Joo...jag funderar på att bara ta en liiiten holk så jag e bäng en kort stund, ändå inte lika kul å va bäng när polarna inte är här!
Så nu har du gått från att "vilja röka, bara för att det är med polarna" till att "vilja röka bara lite, för det är inte lika kul utan polarna"?

Rök om du vill, men tänk på att du tar paus av en anledning. Du fattar säkert själv att du inte kommer vara lika klar och pigg imorgon om du röker som om du låter bli?

Du vill ju att folk ska säga åt dig att röka för att undanröja den tvekan du själv har. Du förstår väl själv att det inte är sunt? Du skapade tråden för att du egentligen vet att du inte borde röka, men du vill, så du vill att någon annan håller med om att du ska röka.
Citera
2013-10-11, 22:54
  #11
Medlem
Tråden är inte otydlig. Det är tydligt att du är svag. Lev upp till ditt nick nu, EnSomKan.
Citera
2013-10-11, 22:57
  #12
Medlem
EnSomKans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av al-Kebab
Tråden är inte otydlig. Det är tydligt att du är svag.

Haha oufff den sved. Jag kan faktiskt hålla med om den biten, jag är ganska ovan vid att hänga med polare å vara den enda som inte röker! Speciellt när man rökt dagligen så länge.

Har inte rökt än så länge.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback