2015-06-25, 10:58
Medlem
Moroten89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av made_in_sweden
Nja sjlva huggormen brukar inte va s farlig om du inte r alergisk. Men om du r alergisk s finns de ju en risk att du inte kan testa detta igen fr du r dd. Annars har men hrt att getingen r farligare n en huggorm.Men om du verkligen vill testa kan ju ingen hindra dig. och om du tar bilen en svng p en liten lansvg nn varm da s finns nog en hel del orm ven om alla inte kanske lever lr du hitta en och annan huggorm

Nej, huggormen r bra mycket farligare n en geting!
Det du tnker p r att fler dr av getingstick n ormbett, men det beror p att fler blir getingstuckna n ormbitna.
Men allergi, torrbett, utsatta omrden p kroppen och kroppsvolym har redan avhandlats hr, s jag kommer inte g in djupare p det.

Jag vet att det har gtt flera r sedan du skrev, men mitt svar riktar sig frmst till de som lser i efterhand.

Enda frdelen med att bli ormbiten fr frsta gngen (frutsatt att det r giftigt) r att man d fr reda p om man r allergisk eller ej.
Citera
2015-06-25, 15:13
Medlem
Moltas666s avatar
Dom flesta huggormsbett ger endast lokalsymtom i form av rodnad, svullnad och smrta runt bettstllet.

Mer information finns hr...

Giftinformationscentralen i Stockholm, telefonnummer: 08-331 231 eller 112 vid akuta fall.

Skulle man, mot frmodan, behva serumbehandling s har apoteket Scheele i Stockholm ett centralt lager av olika typer av sera.
Citera
2015-06-25, 17:23
Medlem
MuscleSharks avatar
Som barn blev jag biten en gng, men det va helt och hllet mitt eget fel d jag ofta lekte med ormar.
Fick iaf ligga p sjukhus 1 natt (men minns det som tv) fr observation. Blev inte sjuk eller ngot, men p den tiden (20+ r sen) va de inte riktigt lika insatta i huggormens gift.
Min arm svullnade upp rejlt nd kan jag sga, men det lade sig efter ngon dag och jag fick ka hem och stanna hemma ifrn skolan ngra extra dagar
Citera
2015-07-12, 21:33
Medlem
Man ska alltid ska upp sjukvrden vid huggormsbett, jag har sett stddiga kampsportsgrabbar bli dckade av huggormsbett. Dremot min gamla mor fick endast en liten lokal svullnad i vaden efter ett bett. Det r med andra ord mycket individuellt hur vi reagerar men det skiljer ocks p dosen gift frn ett bett frn en gng till en annan och var bettet tar. Drfr skall man alltid ska hjlp, om man sedan slipper en lngre vistelse p sjukhus s r det bara att tacka och ta emot.
Citera
2015-07-12, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pimo
Jag kom fr ngon mnad sen p en kanske lite sjuk grej, att jag vill testa att bli biten av en huggorm.
r nyfiken p det mesta, fr man kan aldrig veta hur ngot r innan man testat, ngot som ftt mig att gra mycket dumma saker.
r detta en heldum ide?, allts riskerar jag att d eller bli permanent skadad?
Mste man ka till sjukhus?, nej vl?
Hur gr man fr att hitta huggormar?, har spanat lite nr jag gtt i skogen osv varma dagar men inte sett ngon?
Det lter hur dumt som helst. Min syster har blivit biten och hon fick ka p sjukhus. Lgg ner din ide!
Citera
2015-07-13, 00:52
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Som barn blev jag biten en gng, men det va helt och hllet mitt eget fel d jag ofta lekte med ormar.
Fick iaf ligga p sjukhus 1 natt (men minns det som tv) fr observation. Blev inte sjuk eller ngot, men p den tiden (20+ r sen) va de inte riktigt lika insatta i huggormens gift.
Min arm svullnade upp rejlt nd kan jag sga, men det lade sig efter ngon dag och jag fick ka hem och stanna hemma ifrn skolan ngra extra dagar
Haha, jag gjorde samma sak som 9-10 ring. Lekte med den och drog i den tills den trttnade antar jag..
Blev biten i knogen av en av tnderna. Armen svullnade upp enormt, sen svimmade jag och blev behandlad p IVA, sen tre dagar till med vervak..

Har faktiskt lyckats blivit biten av en snok ocks, men d blev det inget mer n en rispa i huden.
Citera
2015-07-13, 02:34
Medlem
Beror vl helt och hllet p var du blir biten samt hur mycket gift ormen vljer att spruta in. Har hrt att det r farligare att bli biten av en liten rackare d dem nnu inte lrt sig att hantera det dr riktigt. Sen om du r allergisk kan det ocks skita sig ganska fort s nej jag skulle verkligen inte rekommendera det.
Citera
2015-07-13, 04:24
Bannlyst
r du allergisk kan det g t pipan, det knns som ett getingstick ungefr. huggormar r verlag inte srskilt farliga annars.

hittar dom gr du ute i skogen, fast det kryllar inte av dom direkt
Citera
2020-04-22, 15:18
Medlem
blev biten i fingret i gr nr jag tog upp en liten huggorm. tnkte leka nn ormjgare frn australien och ta den bakom nacken men missa och typ stoppa fingret direkt i munnen istller fick panik och ambulans fick hmta mig. jvligt pinsamt. var p en i skrgrn. idag ont i fingret och svullet som en pingisboll.
Citera
2020-04-22, 15:48
Medlem
jag-har-oxo-en-kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurango
blev biten i fingret i gr nr jag tog upp en liten huggorm. tnkte leka nn ormjgare frn australien och ta den bakom nacken men missa och typ stoppa fingret direkt i munnen istller fick panik och ambulans fick hmta mig. jvligt pinsamt. var p en i skrgrn. idag ont i fingret och svullet som en pingisboll.

Det dr lter vldigt ondigt. Kan du ta en bild p pingisbollen?
Citera
2020-04-22, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pimo
Jag kom fr ngon mnad sen p en kanske lite sjuk grej, att jag vill testa att bli biten av en huggorm.
r nyfiken p det mesta, fr man kan aldrig veta hur ngot r innan man testat, ngot som ftt mig att gra mycket dumma saker.
r detta en heldum ide?, allts riskerar jag att d eller bli permanent skadad?
Mste man ka till sjukhus?, nej vl?
Hur gr man fr att hitta huggormar?, har spanat lite nr jag gtt i skogen osv varma dagar men inte sett ngon?
Lt bli det ! Jag vet stora starka mn som har blivit rejlt dckade efter huggormsbett.
Huggormen r en jmfrelsevis liten orm men man skall ha respekt fr dess giftiga bett.
Man skall drtill respektera huggormens rtt att f vara ifred utan att bli strd av stollar.
Citera
2020-04-24, 21:31
Medlem
Nr jag var 25 r blev jag huggormsbiten i ett finger, precis ovanfr nagelroten. Frsta timmen kndes det inte srskilt illa. Lite rtt, svullet och mt precis dr bettet skett. Men allt eftersom timmarna gick s blev det tydligt att det inte skulle stanna vid det. Hela armen svullnade upp och stora delar av den, upp till armhlan, sg ut som ett rdklsfrgat blmrke. Blev inlagd tv dygn p sjukhus med dropp. Frsta natten var mycket jobbig. Svr vrk som hll en vaken. Sen stel i armen i drygt tre veckor. Frst efter nn mnad kunde jag strcka ut armen helt igen.

Enligt lkaren drabbades jag inte av nn allergisk reaktion. Ormen hade bara sprutat in en rejl dos av sitt gift plus att jag tog mig inte till sjukhus direkt. Blev biten p frmiddagen och kte in till akuten frst p kvllen.

Lrdomar: Undvik att bli huggormsbiten, men blir du nd det s k till sjukhus direkt.
Senast redigerad av Constitution 2020-04-24 kl. 21:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in