Citat:
Ursprungligen postat av Snygg
Nr jag var 3 r blev jag biten i foten av en huggorm och jag svullnade nda upp till halsen.. lg p sjukhus ngra veckor, fick blod och mina njurar frsvagades ganska mycket under den tiden. Antar att jag var allergisk men vet inte.. hll p att d, s testa inte!
Var visst en gammal trd detta...
Vist, gammal trd, men nya drar dyker alltid upp...
Nu r det iofs. fel rstid fr ormbett,men det som beskrivs ovan r typiskt fr huggormsbett, ingen allergisk reaktion.
Ormens gift r egentligen en mix av bla. matsmltningsenzymer som bryter ner vvnad.
Det brjar i vvnad med stor blod genomstrmning, tex, hjrtmuskeln

och den har man, som den medicinskt bevandrade knner till, rtt stor nytta av till annat.
Vi dggdjur har normalt mjlighet att neutralisera ormens enzymgift, men detta vrt eget motgift (histamin) tillsammans med ormens ska tas om hand av vr kropp, och blir en tuff uppgift fr lever och njurar.
Det r inte ovanligt med bestende skador p dessa organ efter ett huggormsbett.
En viss procent av oss, och vra vnner bland dggdjuren, saknar mjlighet att producera detta motgift, och d r vi tillbaka till det hr problemet med hjrtmuskeln....
Sen beror det p, hur stor blodvolym den bitna har i frhllande till mngden gift ormen sprutar in.
I bland snlar den, kanske inte sprutar ngot alls, ibland ser den p allt den har, ingen vet nr...
Hur vanligt det r att mnniskor avlider vet jag inte, men det finns dokumenterade fall dr s stora djur som hstar och ntboskap dtt efter huggormsbett.
En mngd hundar dr rligen.
S av alla dliga ider, r nog att testa huggormsbett, bland dom smre!