2005-07-31, 02:32
Medlem
zhypers avatar
Min mammas kompis barn blev biten.. Han r 5 r. Efter kanske 30 minuter fungerade nstan inga av hans muskler, som om han sov, helt slappa muskler. Sen brjade det svullna. Hans mamma skjutsade honom och mtte ambulansen efter 5 mil. Tvivlar p att det var sknt.

men visst TESTA!!! glm inte att filma bara, det r ungefr som killen som drnkte sig frivilligt fr att senare f hjrtmassage osv.
Citera
2010-07-07, 02:56
Medlem
haha vad hnde?
Citera
2010-07-07, 03:04
Medlem
Snyggs avatar
Nr jag var 3 r blev jag biten i foten av en huggorm och jag svullnade nda upp till halsen.. lg p sjukhus ngra veckor, fick blod och mina njurar frsvagades ganska mycket under den tiden. Antar att jag var allergisk men vet inte.. hll p att d, s testa inte!

Var visst en gammal trd detta...
Citera
2010-10-29, 00:53
Medlem
Det r inte ngon strre risk att d, fr ven du nu skulle vara jtte allergisk s finns det ju motgift, men man kan f skador upp till ett r i framtiden. Ont kommer det nog att gra.
r sjlv vldigt sugen.

Sg att trden var gammal, har du testat?
Citera
2010-10-31, 23:32
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snygg
Nr jag var 3 r blev jag biten i foten av en huggorm och jag svullnade nda upp till halsen.. lg p sjukhus ngra veckor, fick blod och mina njurar frsvagades ganska mycket under den tiden. Antar att jag var allergisk men vet inte.. hll p att d, s testa inte!

Var visst en gammal trd detta...

Vist, gammal trd, men nya drar dyker alltid upp...

Nu r det iofs. fel rstid fr ormbett,men det som beskrivs ovan r typiskt fr huggormsbett, ingen allergisk reaktion.
Ormens gift r egentligen en mix av bla. matsmltningsenzymer som bryter ner vvnad.
Det brjar i vvnad med stor blod genomstrmning, tex, hjrtmuskeln och den har man, som den medicinskt bevandrade knner till, rtt stor nytta av till annat.

Vi dggdjur har normalt mjlighet att neutralisera ormens enzymgift, men detta vrt eget motgift (histamin) tillsammans med ormens ska tas om hand av vr kropp, och blir en tuff uppgift fr lever och njurar.
Det r inte ovanligt med bestende skador p dessa organ efter ett huggormsbett.

En viss procent av oss, och vra vnner bland dggdjuren, saknar mjlighet att producera detta motgift, och d r vi tillbaka till det hr problemet med hjrtmuskeln....

Sen beror det p, hur stor blodvolym den bitna har i frhllande till mngden gift ormen sprutar in.
I bland snlar den, kanske inte sprutar ngot alls, ibland ser den p allt den har, ingen vet nr...

Hur vanligt det r att mnniskor avlider vet jag inte, men det finns dokumenterade fall dr s stora djur som hstar och ntboskap dtt efter huggormsbett.
En mngd hundar dr rligen.

S av alla dliga ider, r nog att testa huggormsbett, bland dom smre!
Citera
2011-05-11, 16:56
Medlem
MLP5s avatar
Jag blev biten fr ca 3 veckor sedan, och svullnaden lgger sig inte och det gr fruktansvrt ont. Hur lnge kan man frvnta sig smrtan och avdomnaden?
Citera
2011-05-11, 18:03
Medlem
Moffegrevs avatar
Min morbror blev biten av en, han sa att han knde sig lite yr och tog en halvtimmas paus frn jobbandet, sen fortsatte han. Nu vger han visserligen ver 100kg och jobbar som bonde, s antar att han r gjord av ett hrdare virke n gemene tangentbordskrigare hr.
Citera
2011-05-11, 18:56
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Moffegrev
Min morbror blev biten av en, han sa att han knde sig lite yr och tog en halvtimmas paus frn jobbandet, sen fortsatte han. Nu vger han visserligen ver 100kg och jobbar som bonde, s antar att han r gjord av ett hrdare virke n gemene tangentbordskrigare hr.

Eller s sprutade inte ormen in ngot gift, det r ju faktiskt inte som om ormen har ngon egentlig nytta av att dda en mnniska. Det brukar rcka fullt vl med ett torrbet fr att avskrcka i de flesta fall och d sparar ju ormen sitt gift till ngot viktigare.
Citera
2011-05-11, 19:23
Medlem
rednandslimys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devious666
Eller s sprutade inte ormen in ngot gift, det r ju faktiskt inte som om ormen har ngon egentlig nytta av att dda en mnniska. Det brukar rcka fullt vl med ett torrbet fr att avskrcka i de flesta fall och d sparar ju ormen sitt gift till ngot viktigare.

Hller med, klokt sagt.
Citera
2011-05-12, 08:09
Medlem
spookyspooks avatar
Nr jag var runt 9-10 s var en av mina stora hobbys att leta orm vid sommarstugan varje sommar.
Och visst har man blivit biten av huggorm, det svullnar bara upp lite och vrker, inget mer.

S klart olika frn person till person dock.
Citera
2011-05-12, 08:17
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spookyspook
Nr jag var runt 9-10 s var en av mina stora hobbys att leta orm vid sommarstugan varje sommar.
Och visst har man blivit biten av huggorm, det svullnar bara upp lite och vrker, inget mer.

S klart olika frn person till person dock.
Frmodligen fr att ormen inte sprutade in ngot gift. 8 av 10 bett mot mnnsikor r ju utan gift....
Citera
2011-05-13, 11:56
Medlem
OmegaSeamasters avatar
Om du blir bitten av en huggorm ska du gra fljande:

Ta det lugnt! Ingen panik. Ta det lugnt!

* Den ormbitne br vila och den bitna kroppsdelen hllas s stilla som mjligt, grna i hglge.
* Bettstllet lmnas helt ifred. Man fr inte suga, skra, eller klmma. Anvnd inget avsnrande frband.
* Kontakta alltid sjukhus eller vrdcentral om du har blivit biten av en orm.

Srskilt allvarligt r det

* Vid bett p blen, halsen eller huvudet
* D ett barn, en gravid kvinna eller en ldre person blivit biten

Denna information finns att lsa p http://majsorm.nu/svenskareptiler.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här