• 5
  • 6
2022-09-25, 22:02
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NasNordic
Extremt mycket huggormar i skrgrden. De har inga naturliga fiender dr.
Var p Sandhamn fr ngot r sedan och tog en promenad med mitt ex i spren som gr bakom hotellet. Vi mtte en kvinna med hund som sa se upp fr huggormarna. Vilka huggormar tnkte vi.

Efter detta sg vi fyra stycken p olika stllen som lg och solade mitt i gngspret. Jag har aldrig varit p min vakt s mycket som den gngen.

Lite otckt, hade inte hon sagt ngot s hade vi skerligen trampat p ngon orm, d de inte flyttade p sig nr vi kom.

S tipset r att ka ut i Stockholms skrgrd.

(Kan frst att man vill ha ihjl ngra nr de p en bara blir fler och fler)

Det obehagliga med huggisar r att de ofta r s trga. De ligger vanligen kvar nr man nrmar sig medan de skygga snokarna snabbt ringlar ivg. Huggormarna intar p sin hjd anfallstllning och kan sen hugga blixtsnabbt om man kommer nrmare. Det r rtt kul att st stilla och glo p ormen och se hur lnge den ligger kvar innan den sakta ger sig av. Just fr att de ligger kvar blir s mnga dumma hundar bitna av huggormar. Har man otur kan man f svra smrtor och vrk ven av snokbett, de kan ge bett som blir infekterade och ger stelkrampsliknande symptom.
Citera
2022-11-15, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pimo
Jag kom fr ngon mnad sen p en kanske lite sjuk grej, att jag vill testa att bli biten av en huggorm.
r nyfiken p det mesta, fr man kan aldrig veta hur ngot r innan man testat, ngot som ftt mig att gra mycket dumma saker.
r detta en heldum ide?, allts riskerar jag att d eller bli permanent skadad?
Mste man ka till sjukhus?, nej vl?
Hur gr man fr att hitta huggormar?, har spanat lite nr jag gtt i skogen osv varma dagar men inte sett ngon?
hehe galen id gr det inte!😂
Senast redigerad av Batko.Pajser 2022-11-15 kl. 18:38. Anledning: Skrev fel
Citera
2025-05-25, 17:09
Medlem
rdgs avatar
Jag lnar mitt eget inlgg frn avdelningen fr medusin & hlsa. Kanske kan historien inspirera fler ormbitna att bertta om hur det kndes?

Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Jag har inga egna erfarenheter av bitska huggormar, men tnkte att den hr artikeln kan frtjna fler lsare.

Frn skogen till intensiven: Huggormsbett ledde till helikopterresa och sju veckors terhmtning
https://yle.fi/a/7-10078187
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in