2010-01-08, 09:04
Medlem
Ogawas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statoil
Odensbacken = WT, ZIGENARE, RAGGARE OCH BÖNDER

Ajdå, misstänkte det med tanke på att ingen verkar hugga lägenheter eller radhus där... nåväl, får leta vidare.... tack för varningen!
Citera
2010-01-13, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogawa
Hur är Odensbacken? Inser ju att det är en bit till stan men törs man släppa ut ungarna där eller är det något ställe dit man forslat ut en massa wt och offer för psykreformerna?

Om man funderar på Odensbacken, så kan man ju lika gärna kolla in Karlskoga:

Enligt Google Maps så tar det 31 minuter med bil från Odensbacken till Örebro, Från Karlskoga till Örebro tar det enligt samma källa 35 min...
Citera
2010-01-13, 12:08
Medlem
Bodde och växte upp i Adolfsberg under största delen av min barndom, finns inget lugnare ställe i Örebro, det är ingen snack om saken, det är relativt lugn trafik (Om du inte väljer att bo granne med Glomman). Enda nackdelen jag kan komma på är att det ligger hyfsat avsides och cirka 20 minuters buss från centrum. Men du har ju nedförsbacke in mot stan ifall du väljer att cykla, och det är 2 långa raksträckor, bara att välja
Citera
2010-01-13, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aldous
Kan du specificera vad som händer i Adolfsberg, enligt min mening måste det väl vara ett av de mest lugna områdena, om inte det mest lugna. Har bott där i 7 år nu och inte fan har jag märkt att det skulle hända så mycket där.

Kan inget annat än hålla med dig om det här, verkar som idioten (Ja, idioten) inte vet vad adolfsberg är för något, det händer bokstavligen INGENTING här, förutom bostadsinbrott av tattare från andra stadsdelar, våldsdåd förekommer i stort sett inte.

I NA läser man aldrig om några hemskheter som händer, förutom när polisen tar fartsyndare på glomman och att fröknarna på förskolan inte gillar läget nära vägen...

Om han menar att bråk mellan ungdomar som det stökiga, så spelar det fan ingen roll vart du bor i världen, ungdomar bråkar generellt sett överallt, frågan är bara vart det blir mest konsekvenser, och det är verkligen inte adolfsberg. Finns dessutom både dyra och billigare sätt att bo på här i adolfsberg, det beror på om du gillar att ha grannar vägg i vägg eller egen jordplätt.

Han borde testa det här, gå in på den här hemsidan: http://na.se/ --> Nerikes Allehanda

Söka på t.ex. Vivalla, och sen söka på Adolfsberg. Vilket anser man av det enkla testet som mest lugna?

Mycket om småttingars fotboll är vad jag ser när jag söker på adolfsberg, och mycket bränder, larm, skottlossningar och andra brottshandlingar när jag söker på vivalla.

Låt mig också nämna att det finns 2 delar av adolfsberg. Det finns Öfvre Adolfsberg, och nedre adolfsberg. Jag växte upp i Öfvre och det kan jag verkligen rekommendera, det är nog det enda området i hela Örebro som jag faktiskt kan tänka mig bosätta mig i (återigen) när det är/blir dags för mig att skaffa fru och barn.

Av erfarenhet. Lugnast = Adolfsberg, även nedre Adolfsberg så långt du kan nå ändå till aspholmen börjar. Vi har även Sörby, Ladugårdsängen, Almby och östra sidan av stan. Norr är ett bra ungdomsområde, men händer en del här med. Ekeby Almby är idag också väldigt attraktivt, och nybyggnadsområdena förbi universitetet.

Värst/sämst/tattaraktigt: Vivalla, Baronbacken, Markbacken, Oxhagen, Brickebacken, Rosta.
Citera
2010-01-13, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillstark
*bump*
Räknas Stjärnhusen fortfarande som ett fint område?
Min kompis säger att det är på väg att bli ett nytt Vivalla men jag tycker det verkar fint och försöker få en lägenhet där. Jag bor i Vivalla nu så det vore ju ett rejält lyft för mig i vilket fall som helst.
Det händer ännu mer skit i Vivalla än vad som står i tidningarna, t ex. var det en lägenhet mittemot min som fick en sten genom köksfönstret en kväll, det stod det ingenting om på na.se.

Nej de räknas verkligen inte till något fint område längre, möjligtvis på 80-talet.
Haha, om det händer mer än det som står i Tidningen, då är det riktigt illa.

Någon nämnde också Hovsta, det ligger riktigt dåligt till, men annars är det ett bra område!
Senast redigerad av Valari 2010-01-13 kl. 12:22.
Citera
2010-01-13, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fat bastard
Stämmer bra, Ånstalunden heter De högre husen och Ånstabacken heter de lägre radhusen om jag inte minns fel.
Jag var med och byggde bägge områdena.
Radhusen är skitfräcka invändigt, vissa hade tre våningar i halvöppen planlösning vill jag minnas, förmodligen skitsvårt att möblera men mycket luftigt och ljust.
Längst upp i varje höghus ligger en fin takvåning men med en pytteliten balkong tyvärr.

Kul att området blev fint, man har en konstig lite gammeldags yrkesstolthet kvar som gammal elektriker, när man ser ett hus man varit med och byggt från en stor grusgrop till ett nymålat fint hus.

Haha ja det är ett fint område, har en polare som bor i "Radhusen" i sluttningen som har fönster mot Elonbutiken över gatan.
Citera
2010-01-13, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qrizze
Jag bodde där i 10 år. Det hände rätt mycket.

Specificera dig gärna lite om vad som händer i Adolfsberg?
Citera
2010-01-13, 15:11
Medlem
tankgrls avatar
Vivalla är ett område jag aldrig skulle sätta min fot i. Har bott där i omgångar och det blir bara sämre och sämre. Skulle inte ens åka dit och miljöträna hunden som det är nu... Sista rundan jag bodde där blev en granne mördad i sin lägenhet.

Varberga funkar om man hamnar bortåt Mellringehållet, ju närmare Varberga Centrum och Oxhagen, desto mer tattare och övrigt patrask, tyvärr. I övrigt mycket pensionärer och studenter. Fina grönområden och skog om man har hund eller är motionär.
Citera
2010-01-13, 19:02
Medlem
Ogawas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spiralblocket
Om man funderar på Odensbacken, så kan man ju lika gärna kolla in Karlskoga:

Enligt Google Maps så tar det 31 minuter med bil från Odensbacken till Örebro, Från Karlskoga till Örebro tar det enligt samma källa 35 min...

Ja, Karlskoga är ett alternativ jag kollar på, herrejävlar... har släkt där och det är väl inget ställe man trodde man skulle hamna på i detta liv. Men vad gör man inte när man får jobb och börjar bli desperat efter boende... Om några har tips på bra ställen inom pendlingsavstånd får ni gärna ropa... har några veckor på mig att fixa bostad nu och det börjar bli svettigt...
Citera
2010-01-13, 19:03
Medlem
Tratts avatar
De "bästa" områden i Örebro där allt är lungt och inget händer är såklart Björkhaga och Adolfsberg - ni kan inte säga något om det.

Båda ligger en bit ifrån stan, skillnaden är att Björkhaga består 90% barnfamiljer med barn mellan 1-18år gamla och Adolfsberg har en mer blandning, kan inte tänka mig något bättre områden om man vill ha det fint om man har barn.

Om jag var student på universitetet skulle jag välja Tybble eller Vasastan vilken dag som helst.
Citera
2010-01-13, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratt
De "bästa" områden i Örebro där allt är lungt och inget händer är såklart Björkhaga och Adolfsberg - ni kan inte säga något om det.

Båda ligger en bit ifrån stan, skillnaden är att Björkhaga består 90% barnfamiljer med barn mellan 1-18år gamla och Adolfsberg har en mer blandning, kan inte tänka mig något bättre områden om man vill ha det fint om man har barn.

Om jag var student på universitetet skulle jag välja Tybble eller Vasastan vilken dag som helst.

Du har helt rätt.
Citera
2010-01-14, 13:17
Medlem
Lillstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valari
Nej de räknas verkligen inte till något fint område längre, möjligtvis på 80-talet.
Haha, om det händer mer än det som står i Tidningen, då är det riktigt illa.

Någon nämnde också Hovsta, det ligger riktigt dåligt till, men annars är det ett bra område!
Jag förstår att någon som är uppvuxen i Öfvre Adolfsberg kan ha den åsikten, har du några exempel på varför det skulle vara ett dåligt område?
Man hör ju aldrig nånting därifrån på nyheterna.
Hyran är för hög för att bottenskrapet ska kunna bosätta sig där, då väljer de hellre något av ytterområdena.

Hovsta är alldeles för långt ifrån stan, enda anledningen att isolera sig där ute är om man har småbarn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in