2010-01-15, 15:47
Medlem
Ogawas avatar
Appropå närliggande områden, hur är Garphyttan ur ett barnfamiljsperspektiv? Finns lite fina radhus där till bra priser, men när priset är såpass lågt blir man lite orolig...
Citera
2010-01-15, 16:17
bruksort som troligtvis kommer dö när haldex lägger ner troligtvis.
pendlar stad väldigt sömning

eller ja har du döttrar så kommer de nog plugga järnet för att lämna orten så det beror på.
Senast redigerad av [Hi3G]X 2010-01-15 kl. 16:27.
Citera
2010-02-01, 12:20
Medlem
Weejays avatar
Ska studera i Örebro i höst; vart ska man satsa på att få studentboende?
Citera
2010-02-01, 20:20
Medlem
Tratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weejay
Ska studera i Örebro i höst; vart ska man satsa på att få studentboende?

Tybble helt klart. 2km till centrum och bara 500m till Universitetet

ok du går bak ett par sidor så finns listor över bra och dåliga områden.
Citera
2010-03-03, 19:47
Medlem
konstigkonsts avatar
Ingen som nämner Kumla? Det är ju som en liten förort till Örebro..
Citera
2010-03-11, 18:31
Medlem
qrizzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstigkonst
Ingen som nämner Kumla? Det är ju som en liten förort till Örebro..

De i kumla vågar inte erkänna att de bor där.
Citera
2010-03-17, 15:52
Bannlyst
jag såg en knarkare i Hovsta. Men det brukar va skitlugnt där.
Citera
2010-03-27, 19:18
Medlem
Darwins avatar
Öbo har ju rustat upp en hel del i Markbacken senaste åren, och har ju något nybygge som nyss blivit klart. Någon som vet om det fått possitiv effekt på området? (Jag har ju alltid betraktas Markbacken som i alla fall bebolig i brist på bättre, och betydligt bättre än Vivalla och Varberga).
Citera
2010-03-30, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillstark
Jag förstår att någon som är uppvuxen i Öfvre Adolfsberg kan ha den åsikten, har du några exempel på varför det skulle vara ett dåligt område?
Man hör ju aldrig nånting därifrån på nyheterna.
Hyran är för hög för att bottenskrapet ska kunna bosätta sig där, då väljer de hellre något av ytterområdena.

Hovsta är alldeles för långt ifrån stan, enda anledningen att isolera sig där ute är om man har småbarn.

Lite seg jag är på att svara nu, men vilket område ska jag ge negativa faktorer på? Anledningen till att du tycker att hyran är för hög för att bo här, är också av den enkla anledningen att det inte finns något att hyra i Adolfsberg knappt. Här köper man hus eller bor dyrt i pensionärslägenheter nära vårdcentralen. Finns inga nackdelar med Adolfsberg av vad jag ser, verkligen ingenting, om man nu inte är ett fan av mångkultur och att bli rånad mitt i natten. När jag bodde hos mina föräldrar brukade jag ta på mig hörlurarna, trycka på iPoden och sen gå nattpromenader i timmar. Då kunde man inte känna sig säkrare. Det händer verkligen INGENTING i Adolfsberg. Gå in på NA.se, sök på Adolfsberg, sen ett annat område i Örebro, vilket är säkrast? Det är bokstavligen aldrig ett enda personrån i Adolfsberg. Det är sjukt vilka skillnader det kan vara.

En nackdel är dock att folk anser Adolfsbergare som snobbar, vilket egentligen inte är sant, har aldrig stött på något som skryter om sina egendomar, förutom de bortskämda fjortisarna förstås, men de umgås man ju ändå inte med, så vem bryr sig.

Ja, hovstas nackdel är som sagt avståndet.
Citera
2010-03-30, 19:33
Medlem
guess-whos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darwin
Öbo har ju rustat upp en hel del i Markbacken senaste åren, och har ju något nybygge som nyss blivit klart. Någon som vet om det fått possitiv effekt på området? (Jag har ju alltid betraktas Markbacken som i alla fall bebolig i brist på bättre, och betydligt bättre än Vivalla och Varberga).

Just på ghettofronten har det blivit bättre, men den lokala mataffären har stängt för en tid sedan och det finns inga planer vad jag vet att öppna en ny, närmsta är ändå 10-20 min promenad bort. Har kompisar som bor där.
Citera
2010-03-31, 09:47
Medlem
Hallå,

Tänkte låna tråden och fråga en sak. Jag har blivit erbjuden en hyreslägenhet som verkar helt okej i området kring Vasatorget, innanför "halvcirkeln" som finns innanför Ringgatan (delar av V:a bangatan, ekersgatan, karslundsgatan, hagagatan)

Nu är jag inte Örebroare utan ska flytta dit då jag pluggar där. Jag vill gärna bo i närheten av centrum, även om järnvägen är en barriär så kan man ju klart ändå säga att lägenheten ligger i närheten av centrum. Men hur är området? Borde väl kanske tillhöra Vasastan som någon annan tidigare skrivit ganska väl om? Tågtrafiken som någon annan tog upp har jag redan hört, men det tror jag är något man vänjer sig med.

Andra kommentarer kring det? Finns en hyfsad stor ICA-affär i området såg jag och en hel drös med pizzerior och andra matställen.

Kan ju passa på att fråga om vilka matställen inom eller i närheten som är bäst?
Citera
2010-03-31, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inhyrd
Hallå,

Tänkte låna tråden och fråga en sak. Jag har blivit erbjuden en hyreslägenhet som verkar helt okej i området kring Vasatorget, innanför "halvcirkeln" som finns innanför Ringgatan (delar av V:a bangatan, ekersgatan, karslundsgatan, hagagatan)

Nu är jag inte Örebroare utan ska flytta dit då jag pluggar där. Jag vill gärna bo i närheten av centrum, även om järnvägen är en barriär så kan man ju klart ändå säga att lägenheten ligger i närheten av centrum. Men hur är området? Borde väl kanske tillhöra Vasastan som någon annan tidigare skrivit ganska väl om? Tågtrafiken som någon annan tog upp har jag redan hört, men det tror jag är något man vänjer sig med.

Andra kommentarer kring det? Finns en hyfsad stor ICA-affär i området såg jag och en hel drös med pizzerior och andra matställen.

Kan ju passa på att fråga om vilka matställen inom eller i närheten som är bäst?

Jag har bott på väster i drygt två år och jag gillar absolut området. Din lägenhet borde ligga på 5-minuters promenadavstånd från city men det finns ju allt man behöver på "din" sida av järnvägen också. Ica-affären (Ekershallen) är som sagt hyfsad stor och har allt. Sålänge du inte handlar runt 9 på morgonen då alla pensionärer har morgonträff i varenda gång så är det en bra butik Sen precis mittemot ligger pizzeria Galejan som har bra pizza, kebab, sallader osv. Sen ligger La Pampa på Ringgatan som har riktigt riktigt bra kött så den är värd att besöka. Annars har du kiosker, bank, konditorier, godisbutik osv osv på gatorna kring Ekershallen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in