2005-07-05, 18:34
Medlem
kurdiss avatar
Är själv Vivallabo och har inga problem med det, har tidigare bott i Markbacken vilket jag avskydde, vantrivdes där.

Men här i Vivalla är det grönt och fint, fina lägenheter, nära till flera affärer och systembolaget.

Vivalla ser ut som ett radhusområde.
Citera
2005-07-05, 19:24
Medlem
Bor själv i Markbacken å trivs bra med det, närma till centrum, dessutom så håller de på och renoverar upp området här ochså, så det har väl inte lika dåligt rykte som förut....

Annars så är ju varberga barnvänligt med mycket grönområden....

För mig är brickebacken det sämsta stället för det ligger så jävla långt i från centrum.
Citera
2005-07-05, 19:37
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perris
Oh nej, i Rynninge tävlar man väl snarare om vem som har störst gasolgrill på altanen.

/perris

Farsan hade faktiskt en stor jävla gasolgrill på altanen.
Citera
2005-07-06, 18:29
Medlem
Bråkmakarns avatar
Ja, områdena du ska undvika är ju redan nämnda.

Jag skulle vilja plussa för områdena inne i stan (och villaområdena utanför stan, ex Mariebeg och Adolfsberg, men där finns ju i regel inte så många lägenheter).

Bodde i vasastan på väster nåt år och det gillade jag mycket! Skön stadsdel, men det tar ett tag innan man vänjer sig vid att tågen går så nära där, låter ju en del. Numer kan jag inte sova utan att ha tv'n på.. jag vande mig ju vid att det lät när jag skulle sova..
Men annars är vasastan tiptop!

Norr tycker jag är ok, lungt och skönt, mycket gamlingar där upplevde jag det som. Har bott där, och skulle kunna tänka mig bo där igen. I och för sig bodde jag vid OP-kyrkan, hur det är längre bort vet jag inte riktigt.
Om du bosätter dig i närheten av längbrotorg så har du 3 livsmedelsbutiker på en sträcka av 150-200 meter; två ica-affärer och en relativt välsorterad jourlivs

Skulle jag välja ut två områden som för mig är absolut nej på så är det Brickebacken och Vivalla, det ligger för långt i från stan och är tråkiga områden.

Oxhagen är inte direkt barnvänligt, enligt mig. Ångestframkallande. Livsmedelsaffär, Pizzeria+pub.

Vargberga är bättre, inte så jävla tight mellan husen som det är i Oxhagen. Livsmedelsaffär, pizzeria+pub, kiosk. Dock trivdes jag inte så bra där, så stelt på nåt vis, och massa ungjäv** som väsnas från tidig morgon till sen kväll

Radioreportage om Vivalla

Vivallanyheter

Passa dig för det här gänget om du flyttar till Vivalla
Citera
2005-07-06, 21:45
Medlem
Bråkmakarn har rätt. Jag bor på norr nu. Centralt-norr tror jag tillochmed att det kallas. Hur lungt som helst. Aldrig bråk, inbrott eller vandalism. Det har faktiskt en enkel förklaring. Det finns knappt en enda "invandrare" här. Det finns inga stora vägar som stör och på kvällarna luktar det grill och man hör några som sitter på en balkong och skrattar. Livet på norr är helt enkelt underbart, iaf på sommaren
Citera
2005-07-07, 16:45
Medlem
comuss avatar
Under 50- och 60-talet revs massor av gamla hus och byggdes ännu fler stora bostadsområden i Örebro. De som byggdes var Brickebacken, Tybble, Markbacken, Varberga, Baronbackarna, Rosta (stjärnhusen), Vivalla, Oxhagen och Norrby. Alla i ÖBOs ägo.

Sett rent kvalitetsmässigt så är i stort sett alla nyrenoverade och fina men alla av de uppräknade områden har sin beskärda del av problem. Lugnast är Tybble (väldigt nära universitetet dock med många alkoholpåverkade ungdomar med konstiga overaller som påföljd), Baronbackarna, Rosta och Norrby. Vill du hamna i bra områden så struntar du totalt i att söka bostad genom ÖBO utan kollar upp mindre hyresvärdar.

För ungefär 20 år sedan så byggdes Sörbyängen. Det finns mycket invandrare där men är ett rätt lugnt och barnvänligt område. Finns mest bostadsrätter av Riksbyggen och HSB där men ÖBO har också några lägenheter.

'92 byggde Ladugårdsängen och är det i särklass nyaste bostadsområdet i stan. Trevligt område, barnvänligt, rätt nära stan men grymt dyra lägenheter.
Citera
2005-07-07, 17:57
Medlem
Moments avatar
Varberga och oxhagen är förjävliga!
Citera
2005-07-07, 19:42
Bannlyst
Rosta Rockar!
Citera
2005-07-07, 19:46
Medlem
Worships avatar
Har bott i Markbacken och Baronbacken i Örebro och kan väl säga som så, har du bott i sthlm så är inget av de två områdena något mot vilken b-förort som helst.. Med andra ord, bosätt dig var du vill!
Annars ger jag Baronbacken omdömmet alkisställe och Markbacken omdömmet sluskställe.
Citera
2005-07-07, 19:58
Medlem
freddan70s avatar
Har varit och kikat runt lite nu, och det var riktigt deprimerande..
Var i Vivalla, Varberga, Oxhagen, Markbacken, Brickebacken och Baronbackarna. Åkte dit därför att det är där jag hittat mycket ledigt. Vill fan i mig inte bo där, utan nu blir det att leta hos nån mindre hyresvärd! Tips, någon?
Annars blir det väl till att hasa sig till banken och köpa kåk istället..
Citera
2005-07-07, 20:09
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freddan70
. Vill fan i mig inte bo där, utan nu blir det att leta hos nån mindre hyresvärd! Tips, någon?
Prova Karaffen förvaltning
Citera
2005-07-07, 20:42
Medlem
freddan70s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
Prova Karaffen förvaltning

Man tackar!!
Ska kolla med dom i morgon!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera