• 1
  • 2
2013-10-09, 21:27
Medlem
Veniconess avatar
Oftast (nästan alltid) äter jag ute på jobbet. Det är ju smidigt när man har en viss tendens till lättja, man slipper stå och laga mat efter jobbet. Jag har dock tröttnat på det. Man kan säkert spara ett par tusenlappar i månaden på att laga eget och slippa smörja Abdullahs feta fickor på pizzerian eller gynna de skumma thaibrudarna på asiatrestaurangen.

Min fråga är hur man fixar bästa möjliga matlåda till lägsta möjliga pris. Dvs. hur man får så mycket proteiner, vitaminer och kolhydrater för så lite pengar som möjligt. Det ska vara både hög kvalitet och näringsrika råvaror och en mycket billig peng. Inget Eldorado-skit från Willys eller EuroShopper med andra ord.

Jag ska inte gynna lunchrestaurangerna i fortsättningen. De tjänar säkert grova pengar ändå med skattefiffel och svarta löner.
Citera
2013-10-09, 21:31
Medlem
Dj-mEros avatar
Billigaste definitivt makaronilåda.
Citera
2013-10-09, 21:37
Medlem
Flaskhalsats avatar
Tusenlappar? Jag skulle spara runt 1300 kronor på att äta matlåda varje månad, jag äter ute fem dagar i veckan.

Rikskortet <3
Citera
2013-10-09, 21:38
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Tusenlappar? Jag skulle spara runt 1300 kronor på att äta matlåda varje månad, jag äter ute fem dagar i veckan.

Rikskortet <3

Rikskortet?? Vad innebär det? Har jag missat något viktigt?
Citera
2013-10-09, 21:41
Medlem
Jinxedds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Rikskortet?? Vad innebär det? Har jag missat något viktigt?

https://www.edenred.se/sv/Ticket-Rikskortet/
Citera
2013-10-09, 21:42
Medlem
Regina.Spektors avatar
En variant jag ofta kör är pasta + creme fraiche + köttfärs/kyckling blandat med valfria grönsaker, salt, peppar och en gnutta olivolja. Fungerar bra att frysa så det passar att göra mycket på en gång och är riktigt mättande. Om det är det absolut billigaste vet jag däremot inte, men pasta och köttfärs kan man ofta hitta i riktigt stora förpackningar om man vill prispressa.

Därtill kan man alltid ta med sig en burk färsk sallad (som inte fryses etc.) vid sidan av om man vill vara lite nyttig.

Redigering: Jo jag brukar också ha några frysta färdigrätter både hemma och på jobbet för de gånger jag av någon anledning inte hunnit eller orkat göra matlåda. Man får ofta köpa 4-5 st sådana några kr billigare än styckpriset och de är fortfarande billigare än att äta ute! Man får bara passa sig så man inte hamnar i slentrian att bara äta sådana
Senast redigerad av Regina.Spektor 2013-10-09 kl. 21:59.
Citera
2013-10-09, 21:52
Medlem
lillaliljas avatar
Det mesta brukar ju gå att värma och vanligast är ju att man gör extra av middagsmaten som man tar med sig. Tänkte du göra storkok och ha med dig samma lunch varje dag? Annars är det bara att googla efter studentmat/billig mat.
Citera
2013-10-09, 22:27
Medlem
Spackelackans avatar
Köttgryta med ris är perfekt matlådemat. Fördelen med en rejäl köttgryta är att den smakar godare dagen efter, och ris funkar bättre att värma upp än kokt potatis som lätt blir litet trist dagen efter.

Annat som funkar är hemlagade piroger. Lätt att göra och lätt att variera.
Pajer är också bra. Om du inte pallar att göra degen själv så finns det hyfsade färdiga pajskal att köpa.
Citera
2013-10-09, 22:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Potatis och purjolökssoppa är sjukt billigt, nyttigt och gott. Hur lätt som helst att göra. Komplettera med en god brödbit till.
Citera
2013-10-09, 22:40
Medlem
Thermosss avatar
Spaghetti och köttfärssås, korv stroganoff, grytor, soppor.. Finns många billiga maträtter som är lätta att göra storkok på och frysa in. Finns recept överallt, t.ex här.
Citera
2013-10-09, 22:57
Medlem
Jinxedds avatar
Åker ju runt en hel del i mitt yrke, olika kunder varje dag men jag brukar alltid ha ris & kyckling med mig i en matlåda, alltid OK att låna micron ute hos kund och sen luncha med dom. Får alltid höra något kul!

Billig matlåda, 5kg ris för 50kr, kyckling kan gå för 100-170kr för 1.8-2kg beroende på vad för kyckling jag köper. Inte alls farligt dyrt för några dagars matlådor.
Citera
2013-10-09, 23:31
Medlem
sam_elofs avatar
Häller ner 2dl havregryn och ett decilitermått i min matlåda när jag är extra snål och lat. Fyll på med vatten på jobbet och värm och du har dig en snorbillig och mättande lunch.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in