2013-10-09, 23:52
Medlem
Millediablos avatar
Gör pizzor som kanelbullar. Kavla ut en deg i en rektangel, på med tomatsås, ingredienser som du gillar och ost. Rulla ihop den och skär i trianglar (zigzag) och grädda stående eller liggande i formar. Fördelen med dom stående är att dom blir större, frys in och micra när du är sugen.
Annars är havregrynsgröt billigt.
Citera
2013-10-10, 00:04
Medlem
Storkok. Kolla vad det finns för billigt kött i din butik du brukar handla. Sen beror det ju på dina kunskaper. Jag är kock och kan fixa till mat billigt och gott. Men annars äre ju typ stroganoff, rätter med mycket kolhydrater som är billigast, pastarätter osv. Det mesta med köttfärs brukar va billigt också, som sagt beror det på vad fan du kan i köket.
Citera
2013-10-10, 00:07
Bannlyst
Varje dag när du lagar middag så ska du göra tillräckligt mycket mat för en eller två portioner utöver det som ni ska äta, lägg den överblivna maten i en återförslutbar plastlåda när du dukar upp måltiden. Förslut sedan plastlådan när ni har ätit och diskat för att sedan stoppa in den i kylen. När du går till jobbet nästa morgon så tar du med dig lådan tillsammans med ett par bestick. Värm den under lunchen och ät. Det är varken svårare eller mer komplicerat än så.
Citera
2013-10-10, 00:24
Medlem
En favorit är ugnsgrönsaker/rotfrukter. Rödbetor, potatis, morötter, rödlök och paprika, på med olivolja och valfri kryddört och in i ugnen med alufolie tills allt är lagom mjukt. Brukar göra en kall sås till på gräddfil, olivolja och kryddor samt steka upp lite kryddkorvar för protein. Gör gärna ett par plåtar/långpannor på helgen, det sköter sig i ugnen medan man gör annat. Det är bra ingredienser och man kan variera grönsakerna/rotfrukterna efter säsong eller hur mycket kolhydrater man vill sätta i sig.
Citera
2013-10-10, 00:38
Medlem
Det enklaste och få råvaror är det godaste. Finns hur mycket tips och recept som helst på nätet. Riv ur recept från tidningar du läser och spar till en kokbok.

Själv äter jag aldrig ute då både hygienen och råvaror är ett lotteri och får mig att äcklas. Ingenting är godare än en matlåda då man är hungrig. Om du fixar detta vill du aldrig mer äta ute.

Kom ihåg att det enklaste är oftast det godaste och ett litet intresse för bra råvaror. Helst ekologiskt och utan långa resor för köttet.

Jag äter ingenting som har E-ämnen eller någon form av tillsatser. Mjöl och socker går bort. Finns miljoner goda recept och med lite intresse kommer du både att tjäna pengar och hälsa.
Citera
2013-10-10, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkelurkan
Det enklaste och få råvaror är det godaste. Finns hur mycket tips och recept som helst på nätet. Riv ur recept från tidningar du läser och spar till en kokbok.

Själv äter jag aldrig ute då både hygienen och råvaror är ett lotteri och får mig att äcklas. Ingenting är godare än en matlåda då man är hungrig. Om du fixar detta vill du aldrig mer äta ute.

Kom ihåg att det enklaste är oftast det godaste och ett litet intresse för bra råvaror. Helst ekologiskt och utan långa resor för köttet.

Jag äter ingenting som har E-ämnen eller någon form av tillsatser. Mjöl och socker går bort. Finns miljoner goda recept och med lite intresse kommer du både att tjäna pengar och hälsa.

ingenting med E ämnen då får du jobba hårt! Har du ens koll på vad dom odlar grönsakerna med?
Eko osv går du på sånt tjaffs? och att dom varorna skulle vara billigare`? bor du i ett växthus eller?

Köpa kolhydrater, ris, pasta, pot och sen göra nån jävla gryta eller nått är billigast. Själv kör jag mycke kött, landar på 15-30 kr per måltid om jag köper billigt. vill jag ha kvalitet så köper jag det, men jag bor själv och kvalitet är inget prio när jag ska käka matlåda eller själv. Sen att matlåda skulle vara godare än "ute" mat är skitsnack. aja nog om det, koka dig en fet gryta med stroganoff och ris. och sen nån kyckling gryta se bara till att ha lådor till allt. sen får man stå ut med 2 rätter hela veckan. jag kan leva på ett storpack Karre i flera dar bara marinera i olika såser haha. snatta lite tillskott på ica eller konsum, handla för övrigt när det är säsong, rotfrukter o skit.. gott är det också. Men den dåren som påstår att han kommer undan E ämnen vet inte vad han pratar om, kan du läsa innehållsförtekning på frukten? hmm. ät vad fan du vill men hyckla inte om att det är billigare och bättre din dåre
Citera
2013-10-10, 02:34
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkelurkan

Med E-ämnen, menar du allt som har ett E-nummer i innehållsförteckningen eller bara allt som inte är naturligt?

E-nummer betyder bara att det är godkänt för livsmedel i Europa. Sedan kan det E-nummret står för vara 100% naturligt, och ekologiskt. Man kan ju inte rata mat bara för att det finns E-nummer i det.

Och isåfall måste du ju veta vad varenda E-nummer är om du ska kunna sortera bort de naturliga från de onaturliga?

Låter jobbigt. Många får ju för sig att E-nummer = dåligt vilket är helt felaktigt.

E 162 Kommer helt naturligt från rödbetor och används som färgmedel.
E 163 Kommer helt naturligt från druvskal och svarta vinbär, även det färgmedel.

Utan E 948 dör du

Finns många exemplen. Sluta hata E-nummer!
Senast redigerad av Bbobi 2013-10-10 kl. 02:43.
Citera
2013-10-10, 04:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Med E-ämnen, menar du allt som har ett E-nummer i innehållsförteckningen eller bara allt som inte är naturligt?

E-nummer betyder bara att det är godkänt för livsmedel i Europa. Sedan kan det E-nummret står för vara 100% naturligt, och ekologiskt. Man kan ju inte rata mat bara för att det finns E-nummer i det.

Och isåfall måste du ju veta vad varenda E-nummer är om du ska kunna sortera bort de naturliga från de onaturliga?

Låter jobbigt. Många får ju för sig att E-nummer = dåligt vilket är helt felaktigt.

E 162 Kommer helt naturligt från rödbetor och används som färgmedel.
E 163 Kommer helt naturligt från druvskal och svarta vinbär, även det färgmedel.

Utan E 948 dör du

Finns många exemplen. Sluta hata E-nummer!

Ja visst kanske stämmer, men E ämnen är oftast inte possetivt i billigare varor.

Sen byter dom ju ut nummer lite hur dom vill, men min poäng va bara att man aldrig vet hur nått e odlat, kan ha använt massor av konstgjorda ämnen för att odla fram en bra råvara. Jag bryr mig inte så mycke, blir mycke kött eller rotsaker och pizza. Man ska inte gå till överdrift köp vad fan du vill det mesta är helt ofarligt, och kolhydrater är det ts ska köra på om "hen" vill ha en billig matlåda, men måste i med fett och protein annars blir du snabbt hungrig igen. Eller så köper du en stor påse tjack och dricker vatten haha. eller?
Citera
2013-10-10, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foten87
Ja visst kanske stämmer, men E ämnen är oftast inte possetivt i billigare varor.

Sen byter dom ju ut nummer lite hur dom vill, men min poäng va bara att man aldrig vet hur nått e odlat, kan ha använt massor av konstgjorda ämnen för att odla fram en bra råvara. Jag bryr mig inte så mycke, blir mycke kött eller rotsaker och pizza. Man ska inte gå till överdrift köp vad fan du vill det mesta är helt ofarligt, och kolhydrater är det ts ska köra på om "hen" vill ha en billig matlåda, men måste i med fett och protein annars blir du snabbt hungrig igen. Eller så köper du en stor påse tjack och dricker vatten haha. eller?

E-ämnen är bara en kategorisering. Ett ID-nummer. Att det ev inte skulle vara positivt i billigare varor har inget med ID-märkningen att göra. Det är som att påstå att man måste akta sig för människor med personnummer eftersom våldtäktsmän har personnummer.
Citera
2013-10-10, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foten87
Eko osv går du på sånt tjaffs? och att dom varorna skulle vara billigare`? bor du i ett växthus eller?

Knip igen om du inte har en aning. Ingen nämnde att eko är billigare, men vad "går på"? Ekologiska varor är hårt kontrollerade för att uppnå de krav för att just få kallas ekologiska.
Citera
2013-10-10, 07:39
Medlem
Gör som jag (student), ställ dig på söndagen och spendera 2 timmar på att göra tre olika rätter med 3-5 matlådor på varje så har du mat för hela veckan. Brukar ofta göra wok, köttfärssås, kassler eller carbonara.
Citera
2013-10-10, 08:18
Medlem
Cocaine-Cowboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majestics
Gör som jag (student), ställ dig på söndagen och spendera 2 timmar på att göra tre olika rätter med 3-5 matlådor på varje så har du mat för hela veckan. Brukar ofta göra wok, köttfärssås, kassler eller carbonara.
Hur goda är dina maträtter som du tillagar på en söndag, säg på fredag eftermiddag?

Du måste skita ut träflisor efter den gamla maten som du förvarar så länge i matlådor..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in