Citat:
Ursprungligen postat av
gurkelurkan
Det enklaste och få råvaror är det godaste. Finns hur mycket tips och recept som helst på nätet. Riv ur recept från tidningar du läser och spar till en kokbok.
Själv äter jag aldrig ute då både hygienen och råvaror är ett lotteri och får mig att äcklas. Ingenting är godare än en matlåda då man är hungrig. Om du fixar detta vill du aldrig mer äta ute.
Kom ihåg att det enklaste är oftast det godaste och ett litet intresse för bra råvaror. Helst ekologiskt och utan långa resor för köttet.
Jag äter ingenting som har E-ämnen eller någon form av tillsatser. Mjöl och socker går bort. Finns miljoner goda recept och med lite intresse kommer du både att tjäna pengar och hälsa.
Med E-ämnen, menar du allt som har ett E-nummer i innehållsförteckningen eller bara allt som inte är naturligt?
E-nummer betyder bara att det är godkänt för livsmedel i Europa. Sedan kan det E-nummret står för vara 100% naturligt, och ekologiskt. Man kan ju inte rata mat bara för att det finns E-nummer i det.
Och isåfall måste du ju veta vad varenda E-nummer är om du ska kunna sortera bort de naturliga från de onaturliga?
Låter jobbigt. Många får ju för sig att E-nummer = dåligt vilket är helt felaktigt.
E 162 Kommer helt naturligt från rödbetor och används som färgmedel.
E 163 Kommer helt naturligt från druvskal och svarta vinbär, även det färgmedel.
Utan E 948 dör du
Finns många exemplen. Sluta hata E-nummer!