• 2
  • 3
2014-08-06, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NanaSangre
Det är nog snarare ångan som dröjde sig kvar i lungorna och irriterade, astma är inget man får bara sådär, och skulle inte gå över så fort du började med vanliga cigg igen

Hmm..nja är nog beredd att hålla med dig. Har väl fått astmatiska symptomer om man kan säga så. Har iaf fått en inhalator utskrivet och den hjälper väldigt bra. Har provat att ta upp e-ciggen nu igen, är inne på andra dagen och har bytt själva munstyket till ett mindre samt tar mycket mindre bloss. Så än så länge har jag inte känt av någon nämnvärt "astma". Får se hur det funkar efter en längre tid.

Tror ni det kan ha med kvaliteten på oljorna att göra??
Citera
2015-05-04, 00:01
Medlem
E-vätskan innehåller vanligen mellan 3-36mg nikotin/ml, alltså 0,3%-3,6%, om man ångar på kan man nog få en ml att gå, men med 36mg/ml så blir du otroligt dåsig och du känner nog av om du får för mycket. Det tar ca 10-20min för effekten att släppa. Nikotin är inget nervgift, men det höjjer pulsen och höjjer blodtrycket så om du har hjärtproblem är det oläpligt! Nikotin är i samma skadlighetsklass som koffein!

En annan skadlig faktor är att nikotion gör att dina kapilärer drar ihop sig, detta ger dig kalla händer med mera som märkbar symptom. Men det skadliga är att dina sår,ben m.m läker långsammare. (~20%-40%, kan vara draget ur röven men tror mig ha hört detta av en läkare som nån på youtube hade frågat)

Jag vaperar på en Subtank plus för tillfället, men jag kan inte köra högre än 6mg/ml då jag inte kan dra mer en 5-6 drag på starkare sorter utan att bli vimelkantig...men då vaperar jag på 20watt-30watt :P vanliga små e-ciggar är på 3w-9w!

En forskningsstudie visade att e-cigaretter överlag (kinesiska skit modeller med orena (Formaldehyd och annat skit) e-vätskor inräknade) är 100ggr-1000ggr mindre skadligt jämfört med att röka. Se bara till att skaffa en ordentlig modell som är påfyllningsbar! Så som Kangertechs Protanks, Aspires e-ciggar, alla olika RDAs (rebuildable atomizers även kallade drippers)

Fråga gärna om ni har frågor!

Remember,smoking is dead, vaping is the future, and the future is now!
Citera
2015-06-05, 08:56
Medlem
själva nikotinet är inte farligt i dom mängder man får i sej genom rökning eller ecigg,
det är ej heller nikotinet man får canser och hjärt och lung sjukdomar av, det är endast beroende framkallande, det man får canser av är alla dessa kemikalier i tobak som frigörs genom förbränning.
vi vet idag att det i tobak finns ca 5000 olika kemikalier, i en ecig fins det endast 4 olika ämnen, och alla 4 är godkända av livsmedelsverket som förtäring. det är betydligt mycket farligare att röka tobak än att dra i sej ångan från en ecigg.
Citera
2015-06-15, 23:33
Medlem
Nidexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruno.K
Jag började röka e-cigg för ett tag sen och fick en ganska jobbig biverkning nämligen astma. Är nog väldigt sällsynt men har googlat lite och det verkar som om vissa får irriterade luftvägar och liknande av dom olika oljorna. Så fort jag slutade använda e-cigg så försvann problemet med andningssvårigheterna så nu röker jag vanliga cigg igen. Så istället för astma så får jag cancer! Woho....fml
Det kan vara pg allergi, liknande symptom som astma. Prova en juice med mycket högre VG, helst max VG. Prova juice från www.liquidvoyage.eu riktigt goda och 70/30 VG/PG. Dock kan vissa attys ha problem med att wicka (suga åt) sig juice med hög VG då vg är mycket mer trögflytande.
Citera
2015-06-16, 22:56
Medlem
Jimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruno.K
Hmm..nja är nog beredd att hålla med dig. Har väl fått astmatiska symptomer om man kan säga så. Har iaf fått en inhalator utskrivet och den hjälper väldigt bra. Har provat att ta upp e-ciggen nu igen, är inne på andra dagen och har bytt själva munstyket till ett mindre samt tar mycket mindre bloss. Så än så länge har jag inte känt av någon nämnvärt "astma". Får se hur det funkar efter en längre tid.

Tror ni det kan ha med kvaliteten på oljorna att göra??
Är det vaniljsmak på juicen? Isåfall - är det någon billia kinajuice?
En del vaniljessanser innehåller diacetyl(?) och kan ge pop-cornlunga. Googla!

Se till att bara använda juicer av bra kvalité och undvik de flesta Kinaproducerade juicerna. Kina har en lång tradition av att fuska med livsmedel och annat som ska in i kroppen.

Om du vill kan du ju alltid skriva vad du har för grejer och juicer så får vi ta en titt på det.
Citera
2016-04-02, 22:46
Medlem
Köpte e-cigg och fyllde på 12mg med äpple smak. Blev nog för starkt för mig då jag inte är vardaglig rökare, röker bara typ 3-4 cigg på jobbet samt feströker. Så fick typ huvudvärk efter att bara puffa 4x vid 5 tillfällen under en dag. Dagen efter var jag jättesnorig och förkyld. Brukar typ aldrig vara förkyld annars, så misstänker att nikotinet slog ut mitt immunsystem eller något. Var förkyld typ 4 dagar och rökte ingen e-cigg under den tiden, bara vanliga cigg och blev bättre. Har nu köpt vätska med utan nikotin och blandat ut med den som har nikotin i sig, men med menthol smak. Fungerar mycket bättre. Kan puffa på en hel del, då det är väldigt låg nikotinhalt. Känner mig inte heller förkyld längre.
Citera
2017-09-22, 01:06
Medlem
hahaha ... läste på e-liquids/ att alla sådana inte ens innehåller någon nikotin :P.. folk tuggar ju tuggemin med nikotin också :P.. så tror inte att sådan juice vätska kan vara så farligt :P
Citera
2019-05-02, 23:50
Medlem
S1NN3Rs avatar
Att vejpa är ofarligt, 95% säkrare än cigaretter.
Så var bara glad att han vejpar istället för röker cancer cigaretter.
Vape On
Citera
2019-09-06, 23:09
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S1NN3R
Att vejpa är ofarligt, 95% säkrare än cigaretter.
Så var bara glad att han vejpar istället för röker cancer cigaretter.
Vape On

O ja. https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7295102

Tre har dött och 450 har fått lungsjukdomar. Men vejpa på ni. Ju snabbare rökare dör desto bättre för oss andra.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in