2013-10-09, 17:06
Medlem
finns e-cigg utan nikotin i, i svenska shoppar får inte nikotin säljas i dessa e-cigg då flytande nikotin är olagligt att sälja i sverige men det är inte olagligt att beställa hem som privatperson
Citera
2013-10-09, 17:18
Medlem
Shuffless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngelusDiaboli
Haha, nej, knappast. Vad menar du ens med "ren nikotin"? Tror du att vätskan man använder är 100% nikotin?

Snarare så är e-cigg MINDRE beroendeframkallande eftersom nikotin för sig själv inte är särskilt beroendeframkallande, men i kombination med de MAO-hämmare som finns i tobak så blir det väldigt beroendeframkallande. Det är därför nikotintuggumin, plåster osv hjälper en att sluta.
Väldigt konstigt påstående, aldrig hört det förut. Källa tack.
Citera
2013-10-09, 17:18
Medlem
Juggernawts avatar
Mycket missinformation och rena spekulationer i denna tråd.

E-cigg är *mycket* mindre skadliga än vanliga cigaretter i och med att du inte andas in brandrök. I en e-cigg bränns ingenting utan vätskan förångas - jämför t.ex. med en luftfuktare eller strykjärn. Vätskan består av 3 olika komponenter plus smaktillsatser. Komponenterna är propylenglykol (PG), vegetabiliskt glycerin (VG) och nikotin. PG och VG har använts i konsumentprodukter i över 50 år utan några hälsorisker. Nikotin är däremot giftigt i ganska små mängder, oavsett hur du nyttjar det - därav varningstexter på e-juiceflaskor osv.

Nu till ett par andra missförstånd om e-cigg:
Om vätskan du röker innehåller 25mg/ml nikotin betyder det inte att den motsvarar en cigarett med samma styrka. Man brukar räkna på ungefär hälften till en tredjedel. Så om din kille röker 25mg-styrka motsvarar det ungefär 1.0-1.1mg på vanliga cigaretter.
Någon yrade om "ren nikotin". 100% ren nikotin finns inte att få tag på utan den är alltid utblandad i någonting. Att e-cigg skulle vara mer beroendeframkallande än vanliga cigaretter är absurt. Det är samma nikotin man får i sig - enda skillnaden är att e-cigg inte innehåller all annan skit som vanliga cigaretter innehåller.
Tycker det egentligen är dumt att kalla e-cig för cigaretter överhuvudtaget då de inte har mycket gemensamt. En e-cig är en förångare som bara levererar ditt gift (nikotin) till lungorna på ett mycket hälsosammare sätt än att sitta och suga i sig brandrök.

Avslutningsvis bör jag nog påpeka att det givetvis är bättre att sluta med nikotin helt men om man inte vill/kan/orkar så är e-cigg ett mycket hälsosammare val, både för nikotinisten och hans omgivning.
Citera
2013-10-09, 17:37
Medlem
AngelusDiabolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuffles
Väldigt konstigt påstående, aldrig hört det förut. Källa tack.
http://www.jneurosci.org/content/25/38/8593.full

Här har du en av studierna som har bevisat detta.
Citera
2013-10-09, 17:52
Medlem
Shuffless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngelusDiaboli
http://www.jneurosci.org/content/25/38/8593.full

Här har du en av studierna som har bevisat detta.
Tackar.
Citera
b0gfettos avatar

Moderatormeddelande

Postat av b0gfetto 2013-10-20, 18:37
Medlem
Tobak.

Övriga droger --> Tobak
/Moderator
2014-07-27, 20:42
Medlem
Pie021s avatar
Jag skulle tipsa han att han ska fixa en Mek mod och en dripper.

Minska min ecigg användning extremt mycket
Citera
2014-08-05, 02:22
Medlem
laine92s avatar
http://tobaksfakta.se/nyheter/studie...aretters-anga/

Kan säga att dom är inte nyttiga!
Citera
2014-08-05, 03:32
Medlem
Jag började röka e-cigg för ett tag sen och fick en ganska jobbig biverkning nämligen astma. Är nog väldigt sällsynt men har googlat lite och det verkar som om vissa får irriterade luftvägar och liknande av dom olika oljorna. Så fort jag slutade använda e-cigg så försvann problemet med andningssvårigheterna så nu röker jag vanliga cigg igen. Så istället för astma så får jag cancer! Woho....fml
Citera
2014-08-05, 22:00
Medlem
man ska passa sig för billiga eciggar dom bränner ofta vätskan för hårt.. vilket inte är så hälsosamt, inte för att nån form av nicotin är det men ändå

så skulle köpa en dyrare modell där man kan reglera volten, då kan man göra rökningen lite lenare genom att sänka volten.. då bränner den inte på lika hårt..
dessutom är det viktigt att göra rent ciggen ofta, börjar det smaka bränt eller få nån annan bismak så är det dags att byta brännarhuvet.
Citera
2014-08-05, 22:12
Medlem
Själva e-ciggen är ju till för att trappa ned och till slut lägga av med nikotinet. Du ska inte hålla på med det en längre tid
Citera
2014-08-05, 22:25
Medlem
NanaSangres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruno.K
Jag började röka e-cigg för ett tag sen och fick en ganska jobbig biverkning nämligen astma. Är nog väldigt sällsynt men har googlat lite och det verkar som om vissa får irriterade luftvägar och liknande av dom olika oljorna. Så fort jag slutade använda e-cigg så försvann problemet med andningssvårigheterna så nu röker jag vanliga cigg igen. Så istället för astma så får jag cancer! Woho....fml

Det är nog snarare ångan som dröjde sig kvar i lungorna och irriterade, astma är inget man får bara sådär, och skulle inte gå över så fort du började med vanliga cigg igen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in