• 1
  • 2
2013-10-09, 15:30
Medlem
Min kille rker 25 mg nikotin i sin e-cigg. Han rker den konstant under dagens gng. Har lst att det pverkar hjrtat dligt. Ngon som har kunskap om hur farligt det skulle vara om han gjorde det i 20 r till.. Vad kan jag gra fr att f honom att sluta?
Citera
2013-10-09, 15:34
Medlem
H4NDL4RNs avatar
Sexstrejka! S fr du se vad han anser r viktigast
Citera
2013-10-09, 15:35
Medlem
Nikotin r nikotin. Eftersom nikotin medfr vissa risker s r givetvis ven nikotinet i E-cigg precis lika farligt som annat nikotin.

Nikotin r mycket riktigt skadligt fr t.ex. hjrtat.

E-cigg r dock mycket hlsosammare n vanliga cigg p grund av att man slipper den frbrnda rken (som utgr en mycket stor del av det skadliga i vanliga cigg). Istllet andas man in vattennga med smak och nikoton i e-cigg om jag inte minns fel.

Att han rker konstant dygnet runt kan du nog jmfra med ngon som snusar dygnet runt (som de flesta snusare gr).
Citera
2013-10-09, 15:45
Medlem
LegaliseItNows avatar
Man fr i sig mera niktotin nr man kjedjesnusar. S att han rker e-cigg s mycket skall inte vara s mycket farligare. Nyttigt r det inte, men bttre n att f i sig all tjra och annat skit i vanliga cigg.

Jag rker el-cigg btw, blev mycket i brjan men blev mindre efter ngra mnader.
Citera
2013-10-09, 15:47
Medlem
Nu rker jag inte, men gissar att e-cigg r ven mer beroendeframkallande n vanliga cigg. Fr att man fr i sig ren nikotin, det r drfr som han puffar p dessa hela dagen.
Citera
2013-10-09, 15:53
Medlem
Shuffless avatar
Nikotin r ett nerv gift, mina cigg innehller tex 0.9mg s att han rker p en som innehller 25mg konstant r inte bra ur den synvinkeln. Men han slipper ju dom andra, tusentals farliga mnena i vanliga cigg. Sg till han att bara rka nr han knner sig sugen.

Edit: Kom p en grej nu, r det allts totalt 25mg nikotin i filtret? Om det r fallet s r det inte s illa som jag befarat d ett filter p ett ungefr motsvarar ett helt paket vanliga cigg. I "vanliga" paket s kan det vara mellan 16-20mg s 25mg r inte s mycket mer.
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi

E-cigg r dock mycket hlsosammare n vanliga cigg p grund av att man slipper den frbrnda rken (som utgr en mycket stor del av det skadliga i vanliga cigg). Istllet andas man in vattennga med smak och nikoton i e-cigg om jag inte minns fel.
Med den frbrnda rken s menar du att det r tobaken som r farligt nr man andas in det eller? Anledningen till att jag undrar r fr att jag lst en studie dr en forskare kom fram till att rken frn cannabis inte r farligt att andas in, allts skadar inte halsen och lungorna. Menar du allts att rken frn en ciggarett r dligt fr halsen och lungorna eller mnena i ciggen som r det farliga?

Jag vet att det r dligt fr lungorna att rka, men det r ju tex pga tjran. Nu menar jag sjlva tobaks rken utan all tillsatt skit.

Frlt ifall texten blev lite rrig, lr mig fortfarande att uttrycka mig bra i text.
Senast redigerad av Shuffles 2013-10-09 kl. 15:59.
Citera
2013-10-09, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shuffles
Nikotin r ett nerv gift, mina cigg innehller tex 0.9mg s att han rker p en som innehller 25mg konstant r inte bra ur den synvinkeln. Men han slipper ju dom andra, tusentals farliga mnena i vanliga cigg.

Med den frbrnda rken s menar du att det r tobaken som r farligt nr man andas in det eller?
Dels tobaken. Men ocks pappret och egentligen allt annat som frbrnns. Vid sdan frbrnning (spelar ingen roll om det r tobak eller ej) bildas ocks t.ex. kolmonoxid (nr det inte finns tillrckligt med syreatomer fr att bilda koldioxid) som r giftigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Shuffles
Anledningen till att jag undrar r fr att jag lst en studie dr en forskare kom fram till att rken frn cannabis inte r farligt att andas in, allts skadar inte halsen och lungorna. Menar du allts att rken frn en ciggarett r dligt fr halsen och lungorna eller mnena i ciggen som r det farliga.

Jag vet att det r dligt fr lungorna att rka, men det r ju tex pga tjran. Nu snackar jag sjlva tobaks rken utan allt tillsatt skit. Frlt ifall texten blev lite rrig, lr mig fortfarande att uttrycka mig bra i text.
Frbrnd cannabis r ocks skadligt att andas in. Tjra och radioaktiva mnen finns det t.ex. i alla vxter. Alla vxter bildar en viss mngd tjra nr de frbrnns. Cannabis r som bekant en vxt. Vxter ansamlar ocks vissa radioaktiva mnen.

Cannabis r ingen magisk vxt. Cannabis r en vanlig vxt precis som alla andra. Det r ocks skadligt att rka vxter.

Dremot r alla vxter inte lika skadliga att rka. Men att sga att cannabis skulle vara helt skadefri r felaktigt.
Senast redigerad av Daudodidi 2013-10-09 kl. 16:05.
Citera
2013-10-09, 16:03
Medlem
Shuffless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smartcar
Nu rker jag inte, men gissar att e-cigg r ven mer beroendeframkallande n vanliga cigg. Fr att man fr i sig ren nikotin, det r drfr som han puffar p dessa hela dagen.
Hur beroendeframkallande det r beror endast p mngden nikotin. Jag frstr hur du tnker men nikotinet blir inte "renare" bara fr att man tar bort tobaken, man har ju andra grejer i istllet. ven om det skulle vara fallet s blir jag inte mer beroende av nikotin ifall jag brjar ta det rent istllet fr att rka det, frutsatt att jag d tar s mycket som motsvarar en cigg.
Citera
2013-10-09, 16:11
Medlem
Shuffless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi

Frbrnd cannabis r ocks skadligt att andas in. Tjra och radioaktiva mnen finns det t.ex. i alla vxter. Alla vxter bildar en viss mngd tjra nr de frbrnns. Cannabis r som bekant en vxt. Vxter ansamlar ocks vissa radioaktiva mnen.
Tack fr svaret!

Frskte leta efter underskningen men kan inte hitta den, uppdaterar om jag hittar den. Kan hlla med om att rken frn cannabis inte r 100% ofarlig, men underskningen jag hnvisar till visar att skadorna inte r s stora s att det uppstr tydliga skillnader mellan dom som rker cannabis och inte rker alls. Dom som rkde cannabis regelbundet hade inte mer problem med hlsa eller sjukdom jmfrt med dom som inte gr det.
Citera
2013-10-09, 16:14
Medlem
LegaliseItNows avatar
Citat:
Man fr i sig ren nikotin med vanliga cigaretter ochs. Substansen ndras inte eller blir inte heller frstrkt i en el-cigg. Man blir inte mer beroende.

MEN det r strre chans att man rker verallt pga, godare lukt, smakar bttre, kan rka verallt och mindre beroendeframkallande.

Var glad att han rker el-cigg och inte cigaretter.
Senast redigerad av LegaliseItNow 2013-10-09 kl. 16:20.
Citera
2013-10-09, 16:15
Medlem
hobbe1991s avatar
Ls p om nikotin, spelar ingen roll om du fr i dig det igenom tuggumi,cigg,e-cigg eller snus.

Ja det r farligt.
Citera
2013-10-09, 16:24
Medlem
AngelusDiabolis avatar
Citat:
Haha, nej, knappast. Vad menar du ens med "ren nikotin"? Tror du att vtskan man anvnder r 100% nikotin?

Snarare s r e-cigg MINDRE beroendeframkallande eftersom nikotin fr sig sjlv inte r srskilt beroendeframkallande, men i kombination med de MAO-hmmare som finns i tobak s blir det vldigt beroendeframkallande. Det r drfr nikotintuggumin, plster osv hjlper en att sluta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in