Citat:
Ursprungligen postat av
Mannen1111
Tjena gubbs
Nu har jag nån fråga ang Livingroom Dusseldorf.
De senaste rapporterna har varit lite annorlunda från varann, den ena säger att de inte tar in några människor raser ...som tex födda svenskar med utländsk utseende och utlänska föräldrar??
På ISG har jag läst rapporter att många av tjejerna som jobbat där länge har slutat och att de nya brudarna tar inte jobbet seriöst, så där har det varit lite random inlägg om hur olika personer känner, detta gör att jag står för ett svårt och lurigt val när jag ska åka om 15 dagar.
LR eller Dolce Vita
Tack för svar från alla såklart och speciellt från Arnold och Hermann...... hjälp.
Om du blir insläppt beror först och främst på hur du uppför dig, men det kan även bero på andra orsaker.
Giltiga orsaker (dvs lagliga) kan vara allt från "fel" klädsel, för stort sällskap, fylla, stök, eller helt enkelt att dörrvakten anser att det av annan anledning inte är lämpligt att släppa in vederbörande.
Ägaren, och i sin tur dörrvakten besitter som sagt den rätten i form av sk. Hausrecht, men tysk antidiskrimineringslag (Allgemeines Gleichbehandlungsgesetz)står över Hausrecht och varje individ måste prövas individuellt och ingen får diskrimineras för sin hudfärg, religion, sexuella läggning osv.
Den som anser sig bli diskriminerad kan anmäla klubben, det är då klubben som har bevisbördan att i domstol visa att man inte har gjort sig skyldig till olaga diskriminering.
Så funkar lagen kortfattat.
Sen att vissa oseriösa klubbar kanske inte alltid följer lagen, det är sin sak, och en turist kanske inte alltid heller är så pigg på att anmäla klubben..
Men generellt sett är klubbarna mer försiktiga nu för tiden, lagen har skärps och böterna som döms ut kan bli riktigt höga, ersättningen för den diskriminerade brukar vara runt 10.000 kronor men böterna för klubbar som dömts tidigare kan uppgå till miljonbelopp på 2 till 3 miljoner kronor i böter.