2013-09-30, 02:31
Medlem
mr.Floppys avatar
TS, du har några hundra Linuxdistros som alla är gratis och byggda på öppen källkod att välja på. Du kan testa dem på din burk utan att installera något. Du hittar säkert någon du gillar. Du kan dessutom sätta ihop ditt helt egna LinuxOS om du vill. Så det saknas ju inte alternativ om du vill slippa lägga energi på att hata företag som Apple
Citera
2013-09-30, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tsaritsan
titta en gång till säger du, men jag tycker det är du som behöver läsa vad jag skriver. jag vill kunna göra ett dubbeltryck på styrplattan (lätta tryck eller "trumningar" med fingret, ej att förväxlas med att trycka ner plattan i botten så att det låter "klick") (som att dubbelklicka med musen) och hålla kvar fingret för att kunna dra markeringsrutor och flytta objekt osv.

med ett finger, inte två eller tre. men vad jag har sett hittills så går det inte att ställa in detta på en mac.

Ja, och det du vill göra enligt din beskrivning ovan går att göra, så du får titta ännu en gång då.....

Sen är det bara så att om man byter plattformar, eller i princip vad fan man än byter här i livet, så får man räkna med att det nya inte på varenda punkt blir exakt som det var på det gamla utan att det blir en del saker som kan vara bättre smidigare enklare och några saker som kanske blir lite sämre eller inte finns/går, eller att något bara är lite annorlunda och att man helt enkelt få lära sig det och leva med det.

Klarar man inte det, eller inte vill det så kanske man helt enkelt ska låta bli att byta saker och klamra sig fast vid det man är inrotat van med, istället för att byta och sen sitta och sprida galla över små skitsaker som inte är som man är van vid och klaga på saker som det t o m går att ställa in.

Det bästa råd jag kan ge dig är att låta det ta lite tid att vänja dig vid det nya, då kanske du upptäcker att vissa nya saker kanske är smartare och smidigare än det du var van med, och att det som kanske bara är annorlunda inte är hela världen utan när du vant dig så kan du leva med det.

Använd de länkar och tips där du kan finna hjälp om funktioner som du fått, läs på och sitt och testa runt lite på inställningar och snabbkommandon och se vad du känner att du gillar och ställ in och använd det så.
Citera
2013-10-01, 21:16
Medlem
vet inte om detta har med maccen att göra, men mitt nyinstallerade firefox har svårt att fatta att jag vill ha google som startsida/standardsökmotor. dels byter den tillbaka till yahoo hela tiden, fast det hinner gå lite tid emellan, och dels verkar det inte räcka att ändra startsidan till google för att google även ska vara standardsökmotor. om man skriver ett nonsensord direkt i adressrutan så ska ju firefox slå ordet på google men den kör yahoo istället. någon som vet hur jag får rätt på detta?
Citera
2013-10-05, 21:04
Medlem
frågan ovan är nu besvarad, men en annan grej! jag har använt programmet anteckningar en del för att skriva och anteckna den senaste tiden. men var sparas dessa anteckningar? för de sparas väl som filer någonstans, även om man inte gör det på egen hand? annars känns det som att det nog är säkrare att använda ett vanligt ordbehandlingsprogram...
Citera
2013-10-05, 21:29
Medlem
Diamondgrits avatar
TS jag kan göra dig lycklig genom att säga: Du kan installera Windows på din Macbook Air så slipper du plågas av folk som inte kan göra ordentliga OS.
Citera
2013-10-05, 21:57
Medlem
tack för tipset, men så kan jag inte hålla på och hatta. dessutom påverkar det sannolikt garantin ifall datorn skulle börja krångla.

svar på frågan i föregående inlägg uppskattas fortfarande!
Citera
2013-10-05, 22:04
Bannlyst
Hur svarar man ett mejl, måste man skriva mottagaren , på pc så behöver man ju inte det, ni som har gått över får pc till mac förstår vad jag menar. Känns som att det kommer ta evigheter att lära sig jävla macen.
Citera
2013-10-06, 00:03
Medlem
Citat:
frågan ovan är nu besvarad, men en annan grej! jag har använt programmet anteckningar en del för att skriva och anteckna den senaste tiden. men var sparas dessa anteckningar? för de sparas väl som filer någonstans, även om man inte gör det på egen hand? annars känns det som att det nog är säkrare att använda ett vanligt ordbehandlingsprogram...

Det sparas givetvis i programmet Anteckningar, vad ska man in manuellt i filerna själv och joxa? Normalt så startar man ju bara programmet Anteckningar igen och så har man sina anteckningar där.
Citera
2013-10-06, 00:05
Medlem
Citat:
tack för tipset, men så kan jag inte hålla på och hatta. dessutom påverkar det sannolikt garantin ifall datorn skulle börja krångla.

svar på frågan i föregående inlägg uppskattas fortfarande!

Det är fullt lovligt att installera Windows på sin Mac-dator, det påverkar inte garantin alls.

Faktum är att det går att ha både OS X och Windows installerat om man vill det, och välja vilket man vill köra, ja det går t o m att köra båda operativen samtidigt i var sitt fönster om man vill.
Citera
2013-10-06, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zvennen
Hur svarar man ett mejl, måste man skriva mottagaren , på pc så behöver man ju inte det, ni som har gått över får pc till mac förstår vad jag menar. Känns som att det kommer ta evigheter att lära sig jävla macen.

Det kan väl inte vara svårt att förstå, eller hitta....?

Du har det för det första i rullgardinsmenyerna överst, under Brev. Bara att markera ett email och sen gå upp till Brev och klicka på Svara, eller använda snabbkommandot cmd+R.

Annars kan du markera ett email och sen dra pekaren över linjen under avsändaren och det ploppar fram knappar för att svara och vidarebefordra etc.
Citera
2013-10-06, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det sparas givetvis i programmet Anteckningar, vad ska man in manuellt i filerna själv och joxa? Normalt så startar man ju bara programmet Anteckningar igen och så har man sina anteckningar där.

men hörredu, jag vet att det sparas i programmet anteckningar. det var ju det jag skrev. men skapas det även filer för de enskilda texterna som går att hitta i finder? det är klart att det kan vara bra och en trygghet om man tex vill lagra filerna på ett annat ställe. svara på frågan eller stick och brinn.
Citera
2013-10-06, 01:35
Medlem
Citat:
men hörredu, jag vet att det sparas i programmet anteckningar. det var ju det jag skrev. men skapas det även filer för de enskilda texterna som går att hitta i finder? det är klart att det kan vara bra och en trygghet om man tex vill lagra filerna på ett annat ställe. svara på frågan eller stick och brinn.
De sparas i ~/Library/Containers, men inte i ett format som är läsbart av andra program än Anteckningar. Vill du ha portabla txt-filer får du använda ett annat program. Jag rekommenderar nvALT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in