2013-09-29, 09:32
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tsaritsan
apple är vidriga hur som helst, den snabbt sinande batterikapaciteten är ett exempel på det. och det här med hur man installerar program som nån beskrev på förra sidan, hur orkar man försvara en sådan krånglig procedur? har inte ens orkat försöka förstå vad det var man skulle göra ännu.
Du öppnar skivavbilden, drar in ikonen i program-mappen och sen är det klart. Fan så mycket enklare än "Nästa, nästa, nästa, installera, ja - jag godkänner licensavtal, nästa, nästa".
Se denna film så förstår du vad jag menar.

Den rutan som är öppen kommer man till när man har laddat hem en DMG-fil.

För att avinstallera ett program drar du det från program-appen till papperskorgen och sen är det klart.
Citat:
varför inte tillåta högerklickning på touchpaden så att man slipper använda kortkommando? varför inte implementera en deleteknapp så att man slipper använda kortkommando? går inte att försvara.
Det går att högerklicka på touchpaden om man ställer in att man ska kunna göra det. Jag "högerklickar" med två fingrar på touchen. På de större tangentborden finns deleteknapp, alltså de tangentbord som har numerisk del till höger. Jag klarar mig dock utmärtk på fn+backsteg i stället för delete. Allt är en vanesak och sätter sig sedan i muskelminnet.
Citera
2013-09-29, 11:08
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flurl
I rest my case men släpp guarden lite så är jag säker på att du kommer bli nöjd med din MB. Och jag håller med dig gällande Windows 8, krångligare förändring får man leta efter. Min mamma som knappt förstår sig på datorer hade precis lärt sig Windows 7 innan den datorn klappade ihop (av någon dum anledning, vågar tro att det är pga det var en PC...) och var tvungen att köpa en Windows 8-dator. Det var som att börja om på nytt. Helt värdelöst!
Jag håller med, ladda ner Classic Shell är komplicerade grejer!

Varför tror du att den klappade ihop för att det var "en PC"?

TS har du testat Google för dina problem? Jag har kört Windows i hela mitt liv, bland annat Windows 7 och Windows 8, och jag tyckte inte det var speciellt svårt att använda OS X när jag ändå hade tillgång till Google när det blev klurigt.
Citera
2013-09-29, 13:47
Medlem
Svaren på de flesta av dina frågor finns lättillgängliga i den inbyggda hjälpen.

Gå till Hjälp på menyraden och välj Hjälpcenter.

Här hittar du ännu mer bra saker.
Citera
2013-09-29, 14:19
Medlem
lololFilips avatar
Citat:
apple är vidriga hur som helst, den snabbt sinande batterikapaciteten är ett exempel på det. och det här med hur man installerar program som nån beskrev på förra sidan, hur orkar man försvara en sådan krånglig procedur? har inte ens orkat försöka förstå vad det var man skulle göra ännu.

varför inte tillåta högerklickning på touchpaden så att man slipper använda kortkommando? varför inte implementera en deleteknapp så att man slipper använda kortkommando? går inte att försvara.

bytte till mac eftersom windows 8 är det vidrigaste som har hänt sedan andra världskriget. kändes som ett bra tillfälle att prova något annat.

Deleteknappen är ganska så jävla meningslös enligt mig. Känns tusen gånger smartare att slå samman baksteg och delete i en och samma.

Handlar inte om att behöva lära sig en miljon olika kortkommandon, de flesta är snarlika de du lärt dig på Windows (cmd+c i stället för ctrl+c).
Om du faktiskt försöker lära dig de små skillnaderna mellan operativsystemen i stället för att sätta all din "dyrbara tid" på att klaga här på Flashback så kommer det rulla på alldeles perfekt om en dag eller två.
Citera
2013-09-29, 15:56
Medlem
mjo, en del var nog bara irritation som går över/delvis redan har gått över. men en grej som jag verkar få vänja mig vid och som är negativ är att använda tre fingrar för att dra ett objekt/markera ett område, istället för att dubbeltrycka med ett finger och dra som på touchpaden på min förra dator. det var sjukt mycket skönare, enklare och exaktare än att hålla på med tre fingrar.
Citera
2013-09-29, 16:47
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
mjo, en del var nog bara irritation som går över/delvis redan har gått över. men en grej som jag verkar få vänja mig vid och som är negativ är att använda tre fingrar för att dra ett objekt/markera ett område, istället för att dubbeltrycka med ett finger och dra som på touchpaden på min förra dator. det var sjukt mycket skönare, enklare och exaktare än att hålla på med tre fingrar.
Ställ in det så då.
Citera
2013-09-29, 19:10
Medlem
hittar ingen inställning. därav "verkar få vänja mig".
Citera
2013-09-29, 20:10
Medlem
Citat:
hittar ingen inställning. därav "verkar få vänja mig".

Då får du titta en gång till, för jag har gjort så på min Mac sen 2009 typ, använt två fingrar för att markera område eller flytta objekt.

Kolla under Systeminställningar>Styrplatta

Notera att om du håller pekaren över de olika inställningarna så visas det videoexempel på funktionerna.
Citera
2013-09-29, 20:59
Medlem
tzjs avatar
Hårdvara - Mac --> Programvara - Mac OS
/Moderator
Citera
2013-09-30, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Då får du titta en gång till, för jag har gjort så på min Mac sen 2009 typ, använt två fingrar för att markera område eller flytta objekt.

titta en gång till säger du, men jag tycker det är du som behöver läsa vad jag skriver. jag vill kunna göra ett dubbeltryck på styrplattan (lätta tryck eller "trumningar" med fingret, ej att förväxlas med att trycka ner plattan i botten så att det låter "klick") (som att dubbelklicka med musen) och hålla kvar fingret för att kunna dra markeringsrutor och flytta objekt osv.

med ett finger, inte två eller tre. men vad jag har sett hittills så går det inte att ställa in detta på en mac.
Senast redigerad av tsaritsan 2013-09-30 kl. 00:56.
Citera
2013-09-30, 02:00
Medlem
ytterligare en anledning att äcklas av apple: ljudet vid uppstart som inte går att stänga av på ett enkelt sätt. ger obehagliga "dina behov spelar ingen roll för oss, vi har makt över dig och du ska rätta dig efter oss"-vibbar som vittnar om psykopatiska och narcissistiska drag hos apple-folket.
Citera
2013-09-30, 02:09
Medlem
Andreasvbs avatar
Du ställer in det under Hjälpmedel:
http://support.apple.com/kb/PH4620?viewlocale=sv_SE [ OS X Lion: Inställningar för Mus och styrplatta ]

För att stänga av ljudet: Sänk det till 0 innan omstart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in