• 1
  • 2
2013-09-28, 15:47
Medlem
är det okej om jag postar lite frågor i den här tråden i takt med att de dyker upp?

just nu:

1. varför försvann mina skrivbordsikoner efter omstart? jag hade bland annat laddat ner en webbläsare som låg på skrivbordet och även i listen som finns längst ner på skärmen. när jag startade datorn igen var den borta både från listen och skrivbordet. plus: när jag väl hittade webbläsaren kom ett meddelande upp, "den här filen är nerladdad, är du säker på att du vill öppna den?" - trots att jag redan har svarat på det meddelandet en gång och även gjort den till standardwebbläsare! nu ligger den på listen igen, men jag antar att den kommer vara försvunnen igen när jag startar datorn nästa gång.

2. var är delete-knappen?
Citera
2013-09-28, 15:51
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tsaritsan
är det okej om jag postar lite frågor i den här tråden i takt med att de dyker upp?

just nu:

1. varför försvann mina skrivbordsikoner efter omstart? jag hade bland annat laddat ner en webbläsare som låg på skrivbordet och även i listen som finns längst ner på skärmen. när jag startade datorn igen var den borta både från listen och skrivbordet. plus: när jag väl hittade webbläsaren kom ett meddelande upp, "den här filen är nerladdad, är du säker på att du vill öppna den?" - trots att jag redan har svarat på det meddelandet en gång och även gjort den till standardwebbläsare! nu ligger den på listen igen, men jag antar att den kommer vara försvunnen igen när jag startar datorn nästa gång.

Kan inte svara på fråga ett, men fråga två är att det finns ingen, där får du använda dig av cmd+baksteg (den man suddar med).
Citera
2013-09-28, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Kan inte svara på fråga ett, men fråga två är att det finns ingen, där får du använda dig av cmd+baksteg (den man suddar med).

vad dåligt! usch. men det verkar inte som att det fungerar hur som helst. om jag tex markerar ett ord i denna text och trycker cmd + baksteg så händer det inget. inte heller om jag ställer markören innan ett ord och trycker cmd+baksteg så händer det något (delete-knappen raderar ju framåt på en pc).

en till fråga: hur redigerar man vilka program som ska ligga i listen?
Citera
2013-09-28, 16:05
Medlem
Citat:

just nu:

När du laddat ner program sker det i form av en dmg-fil. Om du öppnar dmg-filen (t.ex. Firefox.dmg) lägger sig en s.k. skivavbild på skrivbordet. En sådan skivavbild är att likna vid en cd-skiva eller ett usb-minne som kopplats in i datorn. Du ska inte starta programmet som ligger på skivavbilden, istället ska du dra programmet (t.ex. Firefox.app) till programmappen. När du gjort det kan du mata ut skivavbilden. Sedan startar du programmet som du just dragit till programmappen. Listen längs ner på skärmen kallas Dock. Vill du behålla programmet i Dock högerklickar du på programikonen, alternativt genom att flytta på programikonen. Vill du inte ha ett program i Dock drar du bort ikonen därifrån tills du ser ett rökmoln.
Citera
2013-09-28, 16:05
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
vad dåligt! usch. men det verkar inte som att det fungerar hur som helst. om jag tex markerar ett ord i denna text och trycker cmd + baksteg så händer det inget. inte heller om jag ställer markören innan ett ord och trycker cmd+baksteg så händer det något (delete-knappen raderar ju framåt på en pc).

Nej det funkar inte som på en pc, men man vänjer av sig snabbt.

Listen där gäller drag&drop, vill du bli av med något dra det därifrån och släpp, funkar inte det så högerklicka och välj ta bort från list. Sen kan du inte ta bort allt, men det mesta.
Citera
2013-09-28, 16:07
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:

När det är fråga om text räcker backsteg gott och väl. Klicka och dra för att markera vilken text du vill ta bort och tryck på backsteg. Smaken är som baken.

För att ta bort program från docken högerklickar du (ctrl+click på pekplattan) på dem och väljer ta bort. För att lägga dem på docken drar du dem från findern till docken.
Citera
2013-09-28, 17:15
Medlem
men delete verkar inte fungera öht? händer inget när jag trycker cmd + baksteg.
Citera
2013-09-28, 17:25
Medlem
Kluffs avatar
Citat:

just nu:

http://guides.macrumors.com/Mac_Beginner's_Guide Där har du allt du behöver veta! Det är lite lurigt med Macs i början .
Citera
2013-09-28, 17:49
Medlem
Al.Daviss avatar
Citat:
men delete verkar inte fungera öht? händer inget när jag trycker cmd + baksteg.

Testa fn+baksteg istället
Citera
2013-09-28, 17:56
Medlem
Citat:
vad ska man använda det till? det är väl bara en meningslös knapp. du raderar text på samma sätt som i windows: med backspace.
Citera
2013-09-28, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
vad ska man använda det till? det är väl bara en meningslös knapp. du raderar text på samma sätt som i windows: med backspace.

Jupp, backspace raderar det som är framför (till vänster om) markören, fn+backspace raderar det som är efter (till höger om) markören.
Citera
2013-09-28, 20:48
Medlem
mr.Floppys avatar
Om man skaffar sig ett annat OS än Windows får man väl vara beredd på att det inte funkar som Windows? Håll dig du till Windows då. det är ju uppenbarligen det du vill ha.
Sjukt att folk förväntar sig att alla OS ska se ut som och bete sig som Windows, som om det skulle vara bäst på något vis bara för att Microsoft skaffat sig marknadsdominans på 90-talet. Tur att det finns lite alternativ i form av OS X och några hundra Linuxdistros iallafall, några procent av marknaden, även om det finns folk som TS som vill att allt ska vara som Windows
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in