2013-10-06, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xe89
De sparas i ~/Library/Containers, men inte i ett format som är läsbart av andra program än Anteckningar. Vill du ha portabla txt-filer får du använda ett annat program. Jag rekommenderar nvALT.

tack!
Citera
2013-10-07, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tsaritsan
men hörredu, jag vet att det sparas i programmet anteckningar. det var ju det jag skrev. men skapas det även filer för de enskilda texterna som går att hitta i finder? det är klart att det kan vara bra och en trygghet om man tex vill lagra filerna på ett annat ställe. svara på frågan eller stick och brinn.

Tack för vänligheten din grinkuk.

Jag har en enkel lösning på din fråga, en riktigt smidig funktion och sätt att hitta det du söker. Men den kan du se dig i arslet efter för med den attityden du har så ska du fan inte ha nån hjälp.
Citera
2013-10-10, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Tack för vänligheten din grinkuk.

Jag har en enkel lösning på din fråga, en riktigt smidig funktion och sätt att hitta det du söker. Men den kan du se dig i arslet efter för med den attityden du har så ska du fan inte ha nån hjälp.

fast det är ju du som har attitydproblem. då får du tåla att jag blir sned.
Citera
2013-10-12, 02:37
Medlem
du skrev en enormt ohjälpsam kommentar, dock:

"Det sparas givetvis i programmet Anteckningar, vad ska man in manuellt i filerna själv och joxa? Normalt så startar man ju bara programmet Anteckningar igen och så har man sina anteckningar där."

där du valde att förbise att jag redan var på det klara med att det sparas i anteckningar. vilket tydligt framgick av min fråga. och så vittnade ditt inlägg om ett förbiseende och en förfärande fantasilöshet vad gäller andra personers behov av att hantera sina textfiler som ytterligare motiverade den negativa responsen.
Citera
2013-10-12, 07:31
Medlem
Deletknappen funkar utmärkt, om du har ett PC keyboard kopplat till usb. Följde inte med med tbod till mn första mac, så jag blev lite ställd först när jag inte hittade delte nä jag fick pple t-bord.

Som sagt delear text gör jag med backsteg.

Högerklick är det första jag aktiverar på en ny mac. Av gamal vana.
Citera
2013-10-12, 07:42
Medlem
Citat:
fast det är ju du som har attitydproblem. då får du tåla att jag blir sned.

DrTinnitus är en av de mer hjälpsamma på det här forumet och de enda attitydproblemen i denna tråden är de som kommer från dig.

Jag antar att om du köper en ny bil så förväntar du dig att den ska fungera exakt som dina gamla också?

Med tiden kommer du märka att styrplattan på MacBooken är många gånger bättre än en vanlig då du kan utföra flera olika funktioner beroende på hur många fingrar du använder.
Citera
2013-10-12, 11:06
Medlem
nej, dr tinnitus var inget föredöme i sitt svar på den specifika frågan. han utgick helt från sina egna behov och ignorerade att andra personer kan vilja ha en mera first hand-kontroll över sina textfiler.

och självklart var jag på det klara med att filerna sparas inuti själva programmet. kanske fattade dr tinnitus inte det, som han säger - även om det borde ha följt naturligt av frågan, och det är i princip omöjligt att inte lägga märke till - men i vilket fall måste min uppmaning "stick och brinn" ses i ljuset av att jag trodde att det var självklart.

min egen, delvis berättigade irritation över apple har inget med saken att göra.
Senast redigerad av tsaritsan 2013-10-12 kl. 11:11.
Citera
2013-10-12, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nej igen, ingenstans i den fråga du skrev om den saken gav sken av att du visste att de sparades i programmet anteckningar. Du skrev bara att du använt det programmet och frågade sen var dessa anteckningar sparades någonstans.
Saker sparas inte "i själva programmet". Det du försöker säga är väl egentligen "Varför bry sig om var filerna sparas när programmet Anteckningar ändå visar dem när man startar programmet?" Och det är uppenbart att frågeställaren självklart visste om detta.

Filer sparas alltid "utanför programmet". Sen är frågan hur formerna för detta ser ut. Ibland sparas saker manuellt genom att man trycker på "Spara". Ibland, som med Anteckningar, sker sparandet hela tiden i bakgrunden, och databasen ligger i en obskyr mapp i ~/Library. Det är inte meningen att man ska leta efter filerna i Finder. Det tycker jag också framgår av programmets utformning. Sen kan man googla "mac notes file location" för att veta var de är, men inte för att man ska manipulera dem från Finder utan för att man ska veta vilken mapp som ska inkluderas när man säkerhetskopierar.
Senast redigerad av Xe89 2013-10-12 kl. 14:22.
Citera
2013-10-12, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Nej det funkar inte som på en pc, men man vänjer av sig snabbt.
Nej, det är hemskt runt ut sagt.
Fatttar inte hur man kan redigera mycket text utan att aldrig använda den.

Markera men cmd+pilen eller vad det är och tryck sedan på backspace fungerar i viss mån men inte alls lika effektiv.

Edit, i mitt fall rörde sig det om kod ioförsig vilket är lite annourlunda än att skriva en bok kanske.

Edit2, jahopp. Fanns andra sätt att lösa det på.
Delete är dock en så ofta använda funktion så en egen knapp är väldigt uppskattat.
Citera
2013-10-12, 20:27
Medlem
1. på en pc kan man markera enstaka ord på olika platser i en text samtidigt genom att hålla nere ctrl. man markerar det ena ordet, håller nere ctrl, markerar nästa ord, osv. hur gör man detta på en mac?

2. jag har ställt om min tryckplatta så att jag kan dra en markering runt till exempel ett textstycke genom att dubbeltrycka på tryckplattan och röra muspekaren över området (istället för att använda tre fingrar). men markeringen låses inte fast genast efter att jag är färdig med den, utan jag behöver vänta typ en sekund på att den ska fatta att jag är färdig och då jag inte får röra vid plattan med fingrarna. går det att ställa in så att den här fördröjningen försvinner?

annars kan man ju använda vänstersidan på plattan för att dra markeringar utan fördröjning, men det känns alltid oskönt att behöva trycka ner plattan i botten tycker jag. och det är jobbigare.

sjukt enerverande faktiskt. öht är tryckplattan betydligt mer osmidig och dessutom mer okänslig än den på min föregående laptop. där visste plattan precis vad jag ville göra hela tiden och missade aldrig ett tryck med fingret.
Citera
2013-10-13, 19:14
Medlem
Du kan naturligtvis markera flera ord i en text på Mac också, exempelvis i Textredigeraren (TextEdit) och Pages. Håll ner Cmd och klicka. Men inte i alla program. Det beror på hur programmet är gjort.
Senast redigerad av Putsch 2013-10-13 kl. 19:20.
Citera
2013-10-14, 18:01
Medlem
lousys avatar
Citat:
och det här med hur man installerar program som nån beskrev på förra sidan, hur orkar man försvara en sådan krånglig procedur?

"Krånglig procedur"? Hur smidigt som helst att installera och avinstallera. Att du sedan inte verkar orka använda hjärnan två sekunder är ju en helt annan femma i sammanhanget.

Citat:
till mac eftersom windows 8 är det vidrigaste som har hänt sedan andra världskriget.

Du uttrycker dig som en efterbliven 12-åring så jag får helt enkelt anta att du är en. Finns alltså inget att diskutera här. Gå vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in