2013-09-28, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.Floppy
Om man skaffar sig ett annat OS än Windows får man väl vara beredd på att det inte funkar som Windows? Håll dig du till Windows då. det är ju uppenbarligen det du vill ha.
Sjukt att folk förväntar sig att alla OS ska se ut som och bete sig som Windows, som om det skulle vara bäst på något vis bara för att Microsoft skaffat sig marknadsdominans på 90-talet. Tur att det finns lite alternativ i form av OS X och några hundra Linuxdistros iallafall, några procent av marknaden, även om det finns folk som TS som vill att allt ska vara som Windows
Att något är annorlunda och svårt är ju inget konstigt, heller inte att vilja ha en så smidig övergång som möjligt. Allt måste inte vara ett krig mellan lägren.
Citera
2013-09-28, 23:22
Medlem
apple är vidriga hur som helst, den snabbt sinande batterikapaciteten är ett exempel på det. och det här med hur man installerar program som nån beskrev på förra sidan, hur orkar man försvara en sådan krånglig procedur? har inte ens orkat försöka förstå vad det var man skulle göra ännu.

varför inte tillåta högerklickning på touchpaden så att man slipper använda kortkommando? varför inte implementera en deleteknapp så att man slipper använda kortkommando? går inte att försvara.

bytte till mac eftersom windows 8 är det vidrigaste som har hänt sedan andra världskriget. kändes som ett bra tillfälle att prova något annat.
Senast redigerad av tsaritsan 2013-09-28 kl. 23:27.
Citera
2013-09-28, 23:53
Medlem
Jag orkar inte.

Om du vill lära dig hur du använder din nya dator gör du det enklast genom att tänka lite själv.

Gå till Hjälp på menyraden och välj Hjälpcenter.
Citera
2013-09-28, 23:53
Medlem
mr.Floppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar.
Att något är annorlunda och svårt är ju inget konstigt, heller inte att vilja ha en så smidig övergång som möjligt. Allt måste inte vara ett krig mellan lägren.

Du har så klart rätt i vad du skriver. Jag överreagerade väl bara lite. Har ofta diskussionen irl och är rätt less på folk som förväntar sig att alla OS ska funka som Windows, som ju är ett OS bland många. Har man valt något annat än Windows har man ju (oftast) gjort ett aktivt val och borde således vara lite öppnare för att det funkar på annat sätt än man är van vid och inte gå in med inställningen att Windows sätt är det enda, för då kan man ju fortsätta att använda Windows.
Citera
2013-09-29, 00:23
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tsaritsan
apple är vidriga hur som helst, den snabbt sinande batterikapaciteten är ett exempel på det. och det här med hur man installerar program som nån beskrev på förra sidan, hur orkar man försvara en sådan krånglig procedur? har inte ens orkat försöka förstå vad det var man skulle göra ännu.

varför inte tillåta högerklickning på touchpaden så att man slipper använda kortkommando? varför inte implementera en deleteknapp så att man slipper använda kortkommando? går inte att försvara.

bytte till mac eftersom windows 8 är det vidrigaste som har hänt sedan andra världskriget. kändes som ett bra tillfälle att prova något annat.

Jag hade en windowsburk innan, och mig veterligen använde jag även där massa kortkommandon, högerklickar gör jag på trackpaden och har gjort det sen jag skaffade mig Mac. Jag vet inte men det verkar som att du inte är öppen för att lära dig hur macen funkar utan bara vill att den ska fungera som din windowsburk. Byt då tillbaks om du är så missnöjd.
Citera
2013-09-29, 00:49
Medlem
äh, jag gillar väl inte krångel bara! min tid är för dyrbar för att läggas på att lära sig fyrahundra kortkommandon eftersom det finns designfolk på apple som avlades fram i sarumans gruvor.

har en mac book air för övrigt. är det konstigt att jag inte kan högerklicka med touchpaden/styrplattan? går in i systeminställningarna och tittar men kan inte hitta någon inställning för den funkitionen....
Citera
2013-09-29, 00:51
Medlem
eller, nu hittade jag.
Citera
2013-09-29, 00:57
Medlem
extrmntrs avatar
Citat:
och det här med hur man installerar program som nån beskrev på förra sidan, hur orkar man försvara en sådan krånglig procedur?
Är det krångligt att dra ett program till mappen du vill ha den? Det är allt du behöver göra. Oftast är det ju t o m illustrerat med en pedagogisk pil.

Sedan satt jag och fnissade lite, för fattade jag rätt att du i din frustration klickade bakåt på piltangenterna när du ville radera? Annars måste ju din backstegstangent vara trasig.

Högerklick på tryckplattan tillåts, men man måste välja att man vill ha det så i systeminställningar.
Citera
2013-09-29, 04:22
Medlem
Citat:

Att installera program är inte alls komplicerat, utan betydligt smidigare än på Windows där man ska gå igenom en massa steg och hålla tungan rätt i mun så att man inte råkar installera femtioelva olika toolbars. Så här går det till:
  1. Öppna filen som du laddat ner
  2. Dra programmet som finns i det fönster som poppat upp till applikationsmappen
  3. Klart!
För högerklick trycker du med två fingrar samtidigt på touchpaden.

Deleteknappen behövs bara när man raderar filer, varför ha en knapp dedikerad till detta? Ska man ta bort text använder man ju ändå bakåttangenten. Cmd + bakåttangenten kommer snart vara en reflex som du inte tänker på.

(skriver detta från en Acer med Windows och Linux, så är verkligen ingen fanatiker som försvarar Apple i ur och skur, utan försvarar dessa lösningar för att de faktiskt är logiska )
Citera
2013-09-29, 04:32
Medlem
Citat:
eller, nu hittade jag.

När du inser det fina med trackpadens funktioner (du fick t.ex. reda nyss på att man kunde högerklicka med den... ) kommer du kunna bläddra bland mappar, flikar, sajter och program på nolltid. Snart kommer du även inse hur skönt det är att din MB Air startar på 2-3 sek varje gång, att du aldrig behöver stänga av den och att du aldrig kommer få en bluescreen i en Mac.

Du klagar på batteriet. Jämför med en likvärdig dator på Windows-sidan, t.ex. en Asus Zenbook, så klarar den 5h 16min enligt CNets review (google it).

Min MB Air som jag kan ta med till plugget kl 08:00 och komma hem med kl 18:00 kan jag ha i liv 6-8h under dagen. Har då sänkt ljusstyrka självklart för att slippa ladda.

När du installerar ett program i en Macbook så skapas inga system-filer eller liknande, utan det finns en sak du ska göra:

1) Dra programfilen och släpp den i mappen "Program".

Vad är det som är så komplicerat med det?

Näe, säger som övriga, du klagar på saker för att de är annorlunda än Windows. Däremot är jag förundrad, du säger att du inte gillar Windows 8 och Macen gillar du tydligen inte att sätta dig in i.

Går en IT-linje på universitet och jag tror säkert 80-90% har Macbook där. T.o.m. föreläsarna använder Macbook. Senast jag var på arbetsintervju var där Macbooks. I princip alla reklambyråer, PR-byråer och digiala mediebyråer använder Mac. Min väns företag, där de jobbar inom producent inom ljud och även gör musikvideor åt kända artister, jobbar enbart med Mac.

I rest my case men släpp guarden lite så är jag säker på att du kommer bli nöjd med din MB. Och jag håller med dig gällande Windows 8, krångligare förändring får man leta efter. Min mamma som knappt förstår sig på datorer hade precis lärt sig Windows 7 innan den datorn klappade ihop (av någon dum anledning, vågar tro att det är pga det var en PC...) och var tvungen att köpa en Windows 8-dator. Det var som att börja om på nytt. Helt värdelöst!
Citera
2013-09-29, 05:51
Medlem
towbs avatar
Jag fastnade framför datorn i ungefär en vecka när jag skaffade mac och efter det kändes allt naturligt. Det är ju inte så pass annorlunda att man inte kan lista ut åtminstone vilka ord man ska använda när man googlar sitt problem. OS X är väldokumenterat, finns inte en fråga utan svar.

Klipp och klistra brukar många skrika efter så:
cmd + c -> cmd + alt + v

Citat:
Ursprungligen postat av flurl
Och jag håller med dig gällande Windows 8, krångligare förändring får man leta efter. Min mamma som knappt förstår sig på datorer hade precis lärt sig Windows 7 innan den datorn klappade ihop (av någon dum anledning, vågar tro att det är pga det var en PC...) och var tvungen att köpa en Windows 8-dator. Det var som att börja om på nytt. Helt värdelöst!
Jag installerade ElementaryOS på min morsas budgetlaptop som kom med win 8. Den blev både snabbare och användarvänligare
Citera
2013-09-29, 08:12
Medlem
sverker11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flurl
Går en IT-linje på universitet och jag tror säkert 80-90% har Macbook där. T.o.m. föreläsarna använder Macbook. Senast jag var på arbetsintervju var där Macbooks. I princip alla reklambyråer, PR-byråer och digiala mediebyråer använder Mac. Min väns företag, där de jobbar inom producent inom ljud och även gör musikvideor åt kända artister, jobbar enbart med Mac.
Vad har antalet Mac användare på en viss universitetslinje att göra med TS problem att finna sig till rätta i en ny datormiljö?

Citat:
I rest my case men släpp guarden lite så är jag säker på att du kommer bli nöjd med din MB. Och jag håller med dig gällande Windows 8, krångligare förändring får man leta efter. Min mamma som knappt förstår sig på datorer hade precis lärt sig Windows 7 innan den datorn klappade ihop (av någon dum anledning, vågar tro att det är pga det var en PC...) och var tvungen att köpa en Windows 8-dator. Det var som att börja om på nytt. Helt värdelöst!
Exakt varför tror du datorn slutade fungera bara för att den var en pc? Mest nyfiken på vad det är för avgörande skillnader i hårdvaran som skulle kunna göra en PC extra känslig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in