2013-12-09, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
kanske de tre fina bokstäverna BPD.

.. eller varför inte Paranoid schizofreni

Fast det "Svart-Vita tänket" hos patienter med BPD skulle ju förklara ett å annat med..
Senast redigerad av rhdf 2013-12-09 kl. 23:46.
Citera
2013-12-10, 02:46
Medlem
Citat:
Hon menar väl att hon känner ett socialt tvång från samhället.

Själv blev jag mer förbannad över att hon och Helena sitter på sjukpenning, men bägge har tydligen ork med twitter och bloggande.

Fast man kan ju orka med vissa aktiviteter trots att man är sjukskriven. Jag brukar i alla fall orka svara på mejl och prata i telefon när jag är sjukskriven, alltså vissa sociala aktiviteter, så länge jag inte är typ dödssjuk i hög feber. Är man dessutom sjukskriven för psykiska besvär kan det ju vara så att bloggandet får folk att må bättre tom. Det är väl inte helt orimligt att tänka sig? Jag har läst lite i tråden och jag börjar nästan tro att somliga här letar efter saker att reta sig på. Eller är jag helt ute och cyklar nu?
Senast redigerad av Penisgiljotinen 2013-12-10 kl. 02:48.
Citera
2013-12-10, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rankov
här tvingas cancersjuka ut i arbetslivet, men självklart skall den stackars tösen ha sjukpenning.

Att cancersjuka tvingas ut i arbetslivet är för jävligt, självklart. Men vore det inte bättre om alla som faktiskt har en sjukdom som gör att det innebär stora problem för dem att arbeta fick vara sjukskrivna utan att det ska bli en tävling om vem som har mest rätt att vara sjuk med sjukpenning? Om jag förstår saken rätt av deltagarna i den här tråden är ju FÅ allvarligt psykiskt sjuk dessutom. Schizofreni och paranoia är allvarliga psykiska sjukdomar. Personer med dessa diagnoser bör väl knappast befinna sig i arbetslivet. Eller?

Är det förresten någon som vet med säkerhet att det är dessa sjukdomar FÅ har? Någon med annan källa än hörsägen alltså. Någon som varit i kontakt med hennes läkare? Läst journaler?
Citera
2013-12-10, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
.. eller varför inte Paranoid schizofreni

Fast det "Svart-Vita tänket" hos patienter med BPD skulle ju förklara ett å annat med..

Betyder BPD brist på dase? Är det ett utslag av sjuk humor (som mitt nick) eller tycker du på allvar att fittpersoner är patienter med en sjukdom? F ö är man inte patient förrän man är inlagd på ett sjukhus. Och det är väl ändå inte alla personer med fitta?
Senast redigerad av Penisgiljotinen 2013-12-10 kl. 04:15.
Citera
2013-12-10, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Penisgiljotinen
Betyder BPD brist på dase? Är det ett utslag av sjuk humor (som mitt nick) eller tycker du på allvar att fittpersoner är patienter med en sjukdom? F ö är man inte patient förrän man är inlagd på ett sjukhus. Och det är väl ändå inte alla personer med fitta?

BPD betyder borderline personality disorder, och mest troligen så lider Fanny av väldigt många av symptomen på en dylik personlighetsstörning.
Citera
2013-12-10, 08:40
Medlem
Citat:
BPD betyder borderline personality disorder, och mest troligen så lider Fanny av väldigt många av symptomen på en dylik personlighetsstörning.

Aha, tack! Trodde på allvar att det betydde brist på dase

Jag tycker själv att det är nästan omöjligt att ställa psykiatriska diagnoser baserat enbart på en persons beteende på nätet. Då skulle nog de flesta vara lite galna

Så vad jag undrar är om du/ni är psykiatrer eller om ni har några andra kvalifikationer för att göra en korrekt bedömning? Eller är det mer att du/ni inte gillar FÅ och då tillskriver henne psykiska sjukdomar?
Citera
2013-12-10, 15:27
Medlem
Citat:
Aha, tack! Trodde på allvar att det betydde brist på dase

Jag tycker själv att det är nästan omöjligt att ställa psykiatriska diagnoser baserat enbart på en persons beteende på nätet. Då skulle nog de flesta vara lite galna

Så vad jag undrar är om du/ni är psykiatrer eller om ni har några andra kvalifikationer för att göra en korrekt bedömning? Eller är det mer att du/ni inte gillar FÅ och då tillskriver henne psykiska sjukdomar?
Jag har nära familjeband till ett antal psykiatrar med lång arbetslivserfarenhet. Jag har bett dem läsa Fannys skrivelser. De pratade allesammans om starka drag av borderline.
Citera
2013-12-10, 17:21
Medlem
TexasTigers avatar
Nog för att detta är Kändisskvaller, men att ställa diagnoser på människor man inte ens träffat, med en radikalfeministisk blogg och ett hycklerifyllt Twitterkonto som enda underlag är att överskatta sin egen och andras förmåga.
Citera
2013-12-11, 04:53
Medlem
Citat:
Jag har nära familjeband till ett antal psykiatrar med lång arbetslivserfarenhet. Jag har bett dem läsa Fannys skrivelser. De pratade allesammans om starka drag av borderline.

Aha, andrahandsinformation alltså. Jag känner inga läkare som anser att det går att göra en korrekt bedömning av en persons eventuella sjukdomar enbart baserat på selektivt utvalda delar av text. Men det är jag det.
Citera
2013-12-11, 04:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TexasTiger
Nog för att detta är Kändisskvaller, men att ställa diagnoser på människor man inte ens träffat, med en radikalfeministisk blogg och ett hycklerifyllt Twitterkonto som enda underlag är att överskatta sin egen och andras förmåga.

Agree. Fast FÅ är inte vad jag skulle kalla en kändis. De flesta svenskar har förmodligen ingen aning om vem hon är. Man måste hålla till i vissa kretsar för att känna till henne.
Citera
2013-12-11, 06:50
Medlem
TexasTigers avatar
Citat:
Agree. Fast FÅ är inte vad jag skulle kalla en kändis. De flesta svenskar har förmodligen ingen aning om vem hon är. Man måste hålla till i vissa kretsar för att känna till henne.

Inte jag heller. Hade aldrig hört talas om henne innan jag såg den här tråden.
Citera
2013-12-11, 09:34
Medlem
Citat:
Aha, andrahandsinformation alltså. Jag känner inga läkare som anser att det går att göra en korrekt bedömning av en persons eventuella sjukdomar enbart baserat på selektivt utvalda delar av text. Men det är jag det.

Missade du där jag skrev "starka drag av"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in