Flashback bygger pepparkakshus!
2013-09-22, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bargent
Det framgår väl ändå med relativt önskvärd tydlighet av HD:s domskäl.

-klipp-

* HD kommer fram till att det är rimligt att en förvärvare ska vara bunden av skiljedomsklausulen, främst av den anledningen att förvärvaren bör kunna undersöka om sådan klausul finns, samt att det kan vara en förutsättning för den kvarvarande parten att tvister inte ska slitas i allmän domstol.

Det framgår även för mig tydligt vad HD dömer i aktuellt mål, alltså att den som övertagit (förvärvat) rättigheter enligt avtalet är bunden vid skiljeklausulen. Så långt är jag med. Men jag får bara huvudvärk när jag försöker få ordning på hur, när och varför förvärvaren kan anses bunden och när densamme inte kan anses bunden?

Att förvärvaren i Emja-fallet ansågs bunden går ju att utläsa redan av rubriken.

I domskälen så resonerar HD (om jag fattat nåt alls) fram och tillbaka, om avtalsrättsliga grundprinciper, en jämförelse med skuldebrevslagen osv och kommer sedan fram till varför det är önskvärt att förvärvaren är bunden, och att förvärvaren ska anses vara det "om inte särskilda skäl föreligger". Att haltande bundenhet inte är önskvärd eftersom det ger kvarvarande part möjlighet att välja tvisteform.

Samtidigt så går de inte direkt in på vad som skulle kunna vara särskilda skäl (om de inte menar t ex om det finns en stark personlig anknytning mellan ursprungsparterna?).

Men vad är rekvisiten om man formulerar sig så? Vad krävs för bundenheten? Där det blir snurrigt.
Att förvärvaren ska ha känt till/borde känt till skiljeklausulen och att inte särskilda skäl föreligger till att förvärvaren inte ska anses bunden - är det "bara" det?
Citera
2013-09-22, 12:22
Medlem
Bargents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vial
Det framgår även för mig tydligt vad HD dömer i aktuellt mål, alltså att den som övertagit (förvärvat) rättigheter enligt avtalet är bunden vid skiljeklausulen. Så långt är jag med. Men jag får bara huvudvärk när jag försöker få ordning på hur, när och varför förvärvaren kan anses bunden och när densamme inte kan anses bunden?

Att förvärvaren i Emja-fallet ansågs bunden går ju att utläsa redan av rubriken.

I domskälen så resonerar HD (om jag fattat nåt alls) fram och tillbaka, om avtalsrättsliga grundprinciper, en jämförelse med skuldebrevslagen osv och kommer sedan fram till varför det är önskvärt att förvärvaren är bunden, och att förvärvaren ska anses vara det "om inte särskilda skäl föreligger". Att haltande bundenhet inte är önskvärd eftersom det ger kvarvarande part möjlighet att välja tvisteform.

Samtidigt så går de inte direkt in på vad som skulle kunna vara särskilda skäl (om de inte menar t ex om det finns en stark personlig anknytning mellan ursprungsparterna?).

Men vad är rekvisiten om man formulerar sig så? Vad krävs för bundenheten? Där det blir snurrigt.
Att förvärvaren ska ha känt till/borde känt till skiljeklausulen och att inte särskilda skäl föreligger till att förvärvaren inte ska anses bunden - är det "bara" det?
Okej, i så fall rekommenderar jag att du läser RH 2012:3 och prop. 1998/99:35 s. 64 ff. samt de övriga hänvisningar som finns i Karnovs första kommentar till 1 § lagen om skiljeförfarande.
Citera
2013-09-22, 19:11
Medlem
Mambos avatar
Fråga om en person som överskridit befogenheterna i sin fullmakt (ex. sålt en bostadsrätt för 800 000 när fullmäktigen blivit informerad om att den ska säljas för minst 900 000) är skadeståndsskyldig.

Naturligtvis blir fullmäktigen skadeståndsskyldig mot huvudmannen ifall tredje man är i god tro och avtal blir bindande, men kan fullmäktigen slippa skadestånd på något sätt? Exempelvis ifall lägenheten såldes i egenskap av mäklare (alltså i tjänsten) eller faller ett sådant övertramp utanför 3 kap. 1 §, 2 p Skadeståndslagen?
Citera
2013-09-22, 22:42
Medlem
Intrumpadors avatar
"Måste man följa en rättsregel om man inte tror på den? Hur uppfattar du uttrycket "civil olydnad", dvs. att man agerar utifrån den egna moralen i första hand? Ge exempel."

Någon som kan förklara vad en rättsregel är? Läser juridik på gymnasienivå och det är så sinnessjukt många nya ord/uttryck.
Citera
2013-09-22, 22:45
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intrumpador
"Måste man följa en rättsregel om man inte tror på den? Hur uppfattar du uttrycket "civil olydnad", dvs. att man agerar utifrån den egna moralen i första hand? Ge exempel."

Någon som kan förklara vad en rättsregel är? Läser juridik på gymnasienivå och det är så sinnessjukt många nya ord/uttryck.
Jag förutsätter att du vet vad Google är?

https://www.google.se/?gws_rd=cr&ei=...%C3%A4ttsregel

Citera
2013-09-23, 18:24
Medlem
Försöker igen.

1. Vid köpet av en espressomaskin till sin caférörelse utfärdar Luigi ett skuldebrev om 49*000 kr på sin caférörelses vägnar och i rörelsens namn (Luigi’s HB). Skuldebrevet har ingen angiven förfallodag. Inom garantitiden uppstår ett fel som omedelbart reklameras hos säljaren Hushållsgrossisten AB. Felet väntas kosta 9*000 kr att åtgärda. Vid Hushållsgrossistens inspektionsbesök anmodas Luigi’s att infria skuldebrevet. Hur mycket av skuldebrevets belopp måste Luigi’s betala om skuldebrevet är utfärdat

a) till Hushållsgrossisten AB?

b) till Hushållsgrossisten AB eller order?

c) till innehavaren?

d) Blir det någon skillnad i någon av delfrågorna a–c om skuldebrevet överlåtits till factoringbolaget Fractura, som anmodar Luigi’s att betala?
Citera
2013-09-23, 19:10
Medlem
Har en skatterättslig fråga gällande anskaffningsvärde i samband med beskattning av en indirekt förmån (traktormålet), skall sociala avgifter redovisas?
Senast redigerad av Gummisnodden 2013-09-23 kl. 19:12.
Citera
2013-09-23, 22:26
Medlem
kitschlemurs avatar
Jag skall referera till lagtext. Två kapitel, tre paragrafer. En paragraf i första och två i andra. Samma lag.

"enligt 10 kap. 1§, samt 12 kap. 1,2 §§ Offentlighets- och sekretesslag (2009:400)"

Är det rätt refererat? Om det är fel, hur refererar jag rätt?
Citera
2013-09-24, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kitschlemur
Jag skall referera till lagtext. Två kapitel, tre paragrafer. En paragraf i första och två i andra. Samma lag.

"enligt 10 kap. 1§, samt 12 kap. 1,2 §§ Offentlighets- och sekretesslag (2009:400)"

Är det rätt refererat? Om det är fel, hur refererar jag rätt?

Beror på, men jag kan tänka mig följande varianter (ej uttömmande lista):

- enligt 10:1, 12:1 och 12:2 OSL
- enligt 10:1, 12:1 & 2 OSL
- enligt 10 kap 1 §, 12 kap 1 och 2 §§ OSL
- enligt 10 kap 1 §, 12 kap 1 § och 12 kap 2 § OSL

...där OSL kan skrivas som:
- offentlighets- och sekretesslag (2009:400)
- OSL
- offentlighets- och sekretesslagen
Jag har även sett den här varianten första gången som lagen nämns: "offentlighets- och sekretesslag (2009:400) [cit. OSL]" och därefter enbart "OSL".

Din hänvisning skulle jag inte klassa som fel, utan bra, om än lite överflödig beroende på i vilket sammanhang du skriver.
Citera
2013-09-25, 19:03
Medlem
3. Elviras Maskintillbehör (EMT) har utfärdat och till Belåningssnabben HB överlämnat ett skuldebrev på 10*000 kr. Enligt en på skuldebrevet tryckt amorteringsplan ska amortering ske med 2*000 kr senast den sista varje månad fr.o.m. juli. Belåningssnabben överlåter skuldebrevet till Natalie Factoring den 15 oktober. Då har EMT dels redan amorterat 6*000 kr till Belåningssnabben i enlighet med amorteringsplanen, dels betalat av ytterligare 1*000 kr. Ingen av betalningarna har antecknats på skuldebrevet. När Belåningssnabben överlät skuldebrevet till Natalie Factoring påstod Belåningssnabben av misstag att EMT inte betalat någonting. Den 31 oktober betalar EMT återstående 3*000 kr till Belåningssnabben plus den överenskomna räntan på 2*000 kr som enligt skuldebrevet förfaller den 30 november. Den 1 december presenterar Natalie Factoring skuldebrevet för EMT och kräver betalning på hela kapitalbeloppet 10*000 kr jämte ränta om 2*000 kr. Bedöm EMT:s betalningsskyldighet mot Natalie Factoring om EMT kan bevisa samtliga betalningar genom utdrag från EMT:s bankkontoanvisningar och om skuldebrevet är ställt till

a) innehavaren

b) Belåningssnabben
Citera
2013-09-25, 19:04
Medlem
2. PA Holding AB utfärdar den 15 maj ett visst år ett skuldebrev enligt följande: ”Till SE-Banken eller order utfäster sig PA Holding AB att betala 20 000*000 kr, varav 15 000*000*kr skall erläggas den 1 augusti och återstoden vid anfordran.” I enlighet med skulde*brevet betalar PA Holding AB 15*000 000 den 1 augusti till SE-Banken mot erhållande av löst kvitto. Den 15 augusti samma år kräver SE-Banken att utfå resterande 5*000 000 kr, vilket banken också får. Banken utfärdar därvid ett kvitto med följande lydelse: ”Av PA Holding AB har SE-Banken denna dag erhållit 5*000 000 kr utgörande slutbetalning av skuldebrevet daterat den 15 maj, ursprungligen lydande på 20*000 000 kr, vilket härmed upphört att gälla.” SE-Banken behåller emellertid skuldebrevet. Vid ett inbrott hos banken stjäls skuldebrevet av Fille, som överlåter skuldebrevet till Alexandra.

a) Måste PA Holding AB betala Alexandra och i sådant fall hur mycket?

b) Skulle det bli någon skillnad om skuldebrevet istället var utställt till SE-Banken?
Citera
2013-09-25, 23:38
Medlem
Embas avatar
Fem viktiga rättskällor inom svensk rätt?

Dem jag kommer att tänka på är. Förarbeten, Lagtext, Domstolspraxis, Doktrin.

Men en till? Sedvana?
Senast redigerad av Emba 2013-09-25 kl. 23:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in