2011-12-08, 13:08
Medlem
popman123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av civ-ekonom
Hej,

Jag har en herrans massa böcker inför jöken/handelrätten. Jag läser till civilekonom och vill bara ha denna kurs överstökad.

Vad tror ni är viktigast att satsa på? Är det att nöta gamla tentor som gäller samt läsa Malmströms klassiska civilrätt? Det ingår så otroligt många böcker i den här kursen, jag har även köpt till ett par extra övningsböcker. Jag börjar bli osäker på om det verkligen är nödvändigt..

Tack på förhand, och lycka till med juridiken allihopa!

Det är ju egentligen svårt att förklara vad som funkar bäst för dig...
Testa göra gamla tentor. När du gör dessa gamla tentor, ha all kurslitteratur och lagtext framför dig. Bena ut allt i det problem du ska lösa, dvs leta reda på alla frågor/delfrågor. Om du inte kan de, eller är osäker, slå i böckerna och lag. Du tränar då både lite grundläggande kunskap för din kurs, samt en mer övergripande juridisk metod.
Citera
2011-12-08, 17:00
Medlem
civ-ekonoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popman123
Det är ju egentligen svårt att förklara vad som funkar bäst för dig...
Testa göra gamla tentor. När du gör dessa gamla tentor, ha all kurslitteratur och lagtext framför dig. Bena ut allt i det problem du ska lösa, dvs leta reda på alla frågor/delfrågor. Om du inte kan de, eller är osäker, slå i böckerna och lag. Du tränar då både lite grundläggande kunskap för din kurs, samt en mer övergripande juridisk metod.

Tittade lite närmare på kurslitteraturen idag och vilken gradering den har, utöver civilrätten är process- och bolagsrätten viktiga samt europarätten. Vidare har jag flera mindre häften/böcker om bl.a idella föreningar. Sen har jag 2 övningsböcker, jag hade en tredje men sålde av den då den helt saknade facit.

Påbörjar detta i nästa vecka, ska eventuellt sortera ut lite mer då.
Citera
2011-12-08, 18:01
Medlem
Desperias avatar
Hejsan jag sitter och gör ett hemprov i privat juridik och då lyder en fråga. "De flesta tvister löses utan att man går till domstol - ändå fyller domstolen en funktion i sådana fall. Förklara!"

Har både läst i min bok samt sökt och läst igenom diverse internet sidor. Kan dock inte sätta fingret på vad domstolen har haft för påverkan på parterna som fått dem att lösa deras tvistemål även fast de inte än gått på till domstol. Förutom att många kan anse att det är onödigt och dyrt att gå till domstol över småsaker.
Citera
2011-12-08, 18:43
Medlem
civ-ekonoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Desperia
Hejsan jag sitter och gör ett hemprov i privat juridik och då lyder en fråga. "De flesta tvister löses utan att man går till domstol - ändå fyller domstolen en funktion i sådana fall. Förklara!"

Har både läst i min bok samt sökt och läst igenom diverse internet sidor. Kan dock inte sätta fingret på vad domstolen har haft för påverkan på parterna som fått dem att lösa deras tvistemål även fast de inte än gått på till domstol. Förutom att många kan anse att det är onödigt och dyrt att gå till domstol över småsaker.

Domstolen har fall som kan ses som praxis, likt samma funktion som prejudikat har?
Citera
2011-12-08, 19:49
Medlem
Qidushs avatar
Citat:
Domstolen har fall som kan ses som praxis, likt samma funktion som prejudikat har?

Va?
Citera
2011-12-08, 19:55
Medlem
Desperias avatar
Citat:

Ursäkta?
Citera
2011-12-08, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av index
Hjälp med denna fråga

Ett företag har gått i konkurs och en konkursförvaltare tar över. Företag A vill köpa några produkter från konkursförvaltaren men förvaltaren lovar inget om att produkten är felfri, dvs ingen garanti. Företag A beslutar sig för att slå till och beställer hem produkterna med en transportör.

När leveransen är framme så ser företag A att några av produkterna är vattenskadade och resterande har sålts till vanliga konsumenter, dessa kontakter sedan företag A och vill ha hjälp eftersom att produkten färgar av sig. Ge tips till företag A.

Produkten det handlar om är ett par soffor. Företag A och konkursförvaltaren är i olika städer.

De paragrafer som jag anser passar bäst är i spoiler, vad tycker ni?

Om det nu skulle visa sig vara fel, kan ni förklara vad och varför.

Ingen?
Citera
2011-12-08, 20:27
Medlem
Qidushs avatar
Citat:
Ingen?

Du gör en dundertabbe, och det är att varken redovisa de rättsfrågor du vill svara på eller vilka tillämpningshänsyn du tagit när du utvalt dina två lagrumslistor.
Citera
2011-12-08, 20:29
Medlem
civ-ekonoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Desperia
Ursäkta?

haha det var en ren chansning, därav skrev jag ett "?" efteråt. Jag menade att domar och fall kanske kan fungera som vägledande praxis, och således fyller dessa en funktion. Detta trots att man inte har med domstolen direkt att göra. Men jag kan ingen juridik ännu, glöm det hela.
Citera
2011-12-08, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qidush
Du gör en dundertabbe, och det är att varken redovisa de rättsfrågor du vill svara på eller vilka tillämpningshänsyn du tagit när du utvalt dina två lagrumslistor.

Anledningen till att jag inte motiverat är att det kommer bli en sjukt lång text. Men jag förstår dig.
Citera
2011-12-08, 20:56
Medlem
Qidushs avatar
Citat:
Anledningen till att jag inte motiverat är att det kommer bli en sjukt lång text. Men jag förstår dig.

Nä, det tror jag inte. När du väl börjar bestämma dig för vad det är rimligt för konsumenterna att göra så blir det också väldigt snävt vilka lagrum som kan komma i fråga som stöd för deras yrkanden. Motsvarande gäller för en trilskande konkursförvaltare.
Citera
2011-12-08, 21:24
Medlem
Desperias avatar
Citat:
haha det var en ren chansning, därav skrev jag ett "?" efteråt. Jag menade att domar och fall kanske kan fungera som vägledande praxis, och således fyller dessa en funktion. Detta trots att man inte har med domstolen direkt att göra. Men jag kan ingen juridik ännu, glöm det hela.

Omformulerar det lite sedan får det duga som svar. Tack! : )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in