2010-03-05, 11:46
Medlem
IkaGlens avatar
Tror jag får säga min nuvarande bruksbil. Audi a4 1.8tsq.
Bilen verkar inte vara gjord för att bruka vintertid och temperaturer kring 20-25 minus. Och bor man i norra delen av svedala så vill man gärna ha en bil året om.
Bara i vinter har dubbeltempgivare, lmm, laddtrycksregulator och antagligen turbo gett upp.
Har aldrig haft en rackligare bil än audi. Synd att man inte läste på lite mer innan köpet så hade man sett att folk i allmänhet har problem med sina audibilar.
Citera
2010-03-05, 12:42
Medlem
Prins-Roberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IkaGlen
Bilen verkar inte vara gjord för att bruka vintertid och temperaturer kring 20-25 minus. Och bor man i norra delen av svedala så vill man gärna ha en bil året om.
Bara i vinter har dubbeltempgivare, lmm, laddtrycksregulator och antagligen turbo gett upp.
Har aldrig haft en rackligare bil än audi. Synd att man inte läste på lite mer innan köpet så hade man sett att folk i allmänhet har problem med sina audibilar.

Jag är snarare extremt betuttad i Audis kvalitet. Har ägt 5 st. Skulle inte säga att det är ett allmänt problem med audi på något vis alls. Sen kan man alltid råka ut för måndagsexemplar någon gång. Lika trist varje gång det händer såklart.
Citera
2010-03-05, 12:52
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Är den importerad? eller är den så att säga "svensksåld"?
Citera
2010-03-05, 13:32
Medlem
disskodukks avatar
Jag hatar min citroen c5 från 2002. Den har inneburit så mkt problem det senaste året så man fan vill tända eld på fanskapet. Allt jävelskap som kan paja har gjort det på sämsta tänkbara tidpunkt, och sen drar den alldeles för mycket bensin (bl körn 1,1l).
Citera
2010-03-05, 19:36
Medlem
IkaGlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Är den importerad? eller är den så att säga "svensksåld"?

Min är svensksåld och är alltid servad enligt bok. Och det är väl just det som är grejjen. Serva man en audi efter boken dvs 3000 mil så förstör man ju sin motor sakta men säkert. Det vet ju såklart inte rika/lata människor som bara köper nytt så då får vi som sparat ihop för att köpa en begagnad bil betala för det i slutändan. Gammal och koksad olja är inte direkt skrovmål för motor/turbo.
Citera
2010-03-05, 20:26
Medlem
J.R.s avatar
Sämsta bilen jag haft är en Audi 2,0 -06, som tur var så köpte bilfirman tillbaka bilen. Jag hade bilen mindre än 1 dygn och både tändspolar och avgassystem hann med att gå sönder. Nä, i fortsättningen blir det kvalitetsbilar som Volvo, BMW och Honda.
Citera
2010-03-05, 21:20
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Sämsta bilen jag haft är en Audi 2,0 -06, som tur var så köpte bilfirman tillbaka bilen. Jag hade bilen mindre än 1 dygn och både tändspolar och avgassystem hann med att gå sönder. Nä, i fortsättningen blir det kvalitetsbilar som Volvo, BMW och Honda.
Citera
2010-03-05, 21:40
Medlem
Prins-Roberts avatar
Citat:
Min är svensksåld och är alltid servad enligt bok. Och det är väl just det som är grejjen. Serva man en audi efter boken dvs 3000 mil så förstör man ju sin motor sakta men säkert. Det vet ju såklart inte rika/lata människor som bara köper nytt så då får vi som sparat ihop för att köpa en begagnad bil betala för det i slutändan. Gammal och koksad olja är inte direkt skrovmål för motor/turbo.

Service är A och O. En bil som inte får smaka frsäch olja emellanåt och får sina filter bytta blir inte gammal. (Alla mina 5 audisar var gamla)

SKa dock tillägga att en av bilarna va rjag inte nöjd med. En Audi 100 Avant 2,6E -93. Inköptes 2002. Kände på mig att något var vajsing med bilen. När det började indikera att en sån simpel sak som termostaten till kylarn skulle bytas så visade det sig att halva motorn skulle behövas skuvas isär för att bytet skulle kunna genomföras.

I övrigt tydde mycket på backad mätare, krockskadad/omlackad samt dålig service. Sönderkörd helt enkelt. Jag sålde den efter bara ett år. Till en arbetskamrat. Tur jag bytte jobb samma år kan jag säga. På en och samma gång rasade ALLT. Hade dåligt samvete länge, men vafan.. shit happens.

Köpte sen en Audi 100 2,3E istället. Samma årsmodell. Aldrig en 2:a på besiktningen, aldrig död, noll rost, full s-bok och 2 ägare. La endast pengar på soppa i princip (och lite olja/filter en gång om året) ...och vi snackar 29000 mil innan jag sålde den efter 3 år.
Citera
2010-03-05, 22:38
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Volvo,Kvalitet?

Citera
2010-03-05, 23:09
Medlem
Demostheness avatar
Saab Lancia i mitten på 80-talet! Inom en vecka efter jag köpt den hade växelspaken brakat igenom den genomrostade karossen ner i gatan (mitt i sergelstorgsrondellen) och bakluckan ramlat av. Sen trillade avgasröret av...då gav jag upp.
Citera
2010-03-06, 08:01
Medlem
Audi A4 1.8Ts -99 ägde den i 4månader under 2002 och snittade ca 3000:- i månaden på reparationer. Förlorade dessutom 10000:- till när jag sålde den
Citera
2011-01-28, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Jag hade en Volvo 745a (GLE)

Slutligen vill jag bara nämna att bilen hade en märklig ovana att slumpmässigt stanna mitt på vägen. Jag felsökte och felsökte, bytte och klyddade men kom aldrig på vari felet låg. Det var inte pumpar, batteri eller krypström eller något annat som jag normalt hade tänkt på från början. Jag tror helt enkelt att bilen var så uppsliten så att det var en kombination av slitage, ärg, smuts och förfall.

// Roger P.

jag hade ochså en kort period en 744 G L E

som kunde dö och var svår att starta.
Felsökte allt från tanken fram till motorn (K-jetronic sprut om jag inte minns fel)
En Volvo-fantast som har komplett bil i smådelar i sin rally-van kunde inte begripa det
"så länge bränslepumpen surrar under bilen får den ju soppa"

Mhm. Jag kom tänka på att mäta trycket i bränsleledningarna och åkte ner till
den lokala Volvo-verkstaden. Hänvisades till geniet "Kalle" som jobbat säkert 45 år och var över pensionstiden = det han inte kan finns inte
Ändå blev det ingen ranson på den.

Min sista tes såhär efteråt är att antagligen var det ett intermittent fel på bränslearmaturen (som jag f.ö hivade ur tanken för kontroll. var ingen ergonomisk arbetsställning direkt att huka sig fram inåt under bilens bakruta från skuffen. )

s k r o t

bilen såldes och är idag avställd vet jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in